۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۱۵۸۵۲
رییس اداره امور کتابخانه‌های حوزه های علمیه:

با این که اسلام پرچم دار تاسیس کتابخانه‌ها بوده اما امروز قوی ترین کتابخانه ها در فضای غیر اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رائیجی گفت: سیره علمای گذشته تأسیس و تقویت کتابخانه ها بوده است و بسیاری از علمای بزرگ جهان اسلام و تشیع به کتابخانه های خوبی که تأسیس کرده اند شناخته می شوند.
حجت الاسلام غلامعلي رائيجي، رييس اداره امور کتابخانه هاي حوزه هاي علميه کل کشور

 

حجت الاسلام غلامعلی رائیجی، رییس اداره امور کتابخانه های حوزه های علمیه کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که کتابخانه از اصلی ترین ارکان و تربیت عالم و پژوهشگر نیز از مهم ترین اهداف هر نهاد علمی است، گفت: بهترین، مناسب ترین و در واقع تنها فضای تربیت نیروهای کارآمد و توانمند در علوم مختلف بی شک کتابخانه است؛ کتابخانه مانند مادری است که مهربانانه و دلسوزانه در دامن خود نخبگان حوزه های مختلف علوم را تربیت می کند.

 

وی با بیان این که ازدیرباز کتابخانه مهم ترین مؤلفه شناسائی مراکز علمی و حوزوی و دانشگاهی بوده است، اظهار داشت: سیره علمای گذشته تأسیس و تقویت کتابخانه ها بوده است و بسیاری از علمای بزرگ جهان اسلام و تشیع به کتابخانه های خوبی که تأسیس کرده اند شناخته می شوند.

 

کتابخانه، مرکز عرضه تولیدات ارزشمند علمی

رییس اداره امور کتابخانه های حوزه های علمیه کل کشور با بیان این که کتابخانه، مرکز عرضه تولیدات ارزشمند علمی است، افزود: اگرمی خواهیم درعرصه های  علمی مختلف درجهان سرآمد باشیم ابتدا باید زیرساخت های لازم را ایجاد و تقویت کنیم و آن نیز با راه اندازی کتابخانه محقق می شود.

 

وی با اشاره به این که کتابخانه یک عضو قطعی و لازم برای مدارس حوزه علمیه است، ابراز داشت: همان گونه که مدرسه بدون مدرس معنا ندارد بدون کتابخانه نیز معنایی نخواهد داشت و در همین راستا حدود 470 کتابخانه در مدارس علمیه شناسایی شده اند که خدمت رسانی به آنان صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام رائیجی با بیان این که وظیفه اداره امور کتابخانه های معاونت پژوهش حوزه های علمیه تامین و ساماندهی منابع و قوانین و آیین نامه های مربوط به کتابخانه ها است، خاطرنشان کرد: کتابخانه ها در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری نیاز به کمک دارند و با توجه به این که وظیفه این اداره تامین منابع کتابخانه ها می باشد سال گذشته استاندارد منابع مورد نیاز مدارس سطح یک کارشناسی شد و نزدیک به 700 عنوان کتاب مشخص شده است که وجود این کتاب ها در مدارس سطح یک الزامی است و بعد از جمع آوری اطلاعات لازم این منابع به روز شده و در اختیار مدارس قرار داده می شود و در صورت اطلاع رسانی سریع تر مدیران مدارس این امر زودتر محقق خواهد شد.

 

وی در ادامه به بیان برخی خدمات دیگر این مجموعه پرداخت و اظهار داشت: نرم افزار مدیریت کتابخانه که با هزینه ای پایین تر از قیمت بیرون در اختیار کتابخانه ها قرار داده می شود و همچنین ارائه نرم افزار شناسنامه کتابخانه ها که تمام اطلاعات کتابخانه در آن موجود است از جمله اقدامات صورت گرفته در این مجموعه می باشد.

 

امروز در مدارس علمیه نیاز فراوانی به کتاب های آموزشی و کمک آموزشی است

رییس اداره امور کتابخانه های حوزه های علمیه کل کشور با بیان این که میزان استقبال طلاب علوم دینی از کتاب خانه ها متناسب با برآورده کردن نیاز های آنان می باشد، خاطر نشان کرد: متاسفانه به خاطر کمبود منابع مالی نیازهای طلاب به طور کامل برآورده نشده است و بخشی از کتاب های ارسالی به کتابخانه ها، اهدایی شخصیت ها و مراکز مختلف می باشد؛ امروز در مدارس علمیه نیاز فراوانی به کتاب های آموزشی و کمک آموزشی می باشد و متاسفانه کمبود منابع مانع تهیه این کتاب ها است.

 

وی با بیان این که اسلام پرچم دار تاسیس کتابخانه ها بوده است؛ اما امروز شاهد این هستیم که قوی ترین کتابخانه ها در فضای غیر اسلامی است، ابراز داشت: همان گونه که قرآن که منبع اصلی علمی حوزه است متاسفانه امروز به عنوان یک درس جنبی مطرح است، کتابخانه که اصلی ترین بخش تربیت پژوهش گران و علما است نیز بخشی فرعی در مدارس قلمداد می شود و حمایت لازم از آن انجام نمی شود.

 

حجت الاسلام رائیجی با بیان این که برخی از کتابخانه ها در شهرستان ها از کم ترین امکانات آموزشی محروم هستند، اضافه کرد: دیده می شود که مدرسه ای که حدود 70 طلبه دارد تنها یک کتابخانه 12 متری برای آن آماده شده است؛ بنابراین مشکل کتابخانه ها تنها نبود کتاب نیست؛ بلکه نبود مکان کافی و امکانات لازم از جمله میز، صندلی و کامپیوتر از دیگر مشکلات پیش روی مدارس است.

 

وی با بیان این که دستورالعمل مدیریت کتابخانه ها آماده شده اما بودجه کافی برای اجرای آن وجود ندارد، افزود: کتابخانه هایی که در مدارس وجود دارد تنها به طلاب آن مدارس خدمات ارائه نمی دهد؛ بلکه تمام روحانیان آن منطقه را پوشش می دهد؛ بنابراین کمک به این کتابخانه ها کمک به تبلیغ و فضای تبلیغی است.

 

رییس اداره امور کتابخانه های حوزه های علمیه کل کشور در پایان با بیان این که باید در سیاست گذاری ها کتابخانه ها را از پشت برگه بودجه به روی این برگه آورد، تاکید کرد: اگر بخواهیم پژوهش گر و عالم مناسب به جامعه تحویل دهیم باید کتابخانه های مناسبی در اختیار داشته باشیم./1330/ت302/ق

ارسال نظرات