۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۷
کد خبر: ۲۱۶۱۷۶
در تشریح زیارت امین الله صورت گرفت؛

بررسی چگونگی محبوبیت انسان در آسمان و زمین

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم رضوی با اشاره به فرازی از زیارت امین الله و درخواست برای محبوب شدن در آسمان و زمین، گفت: از جمله ویژگی هایی که محبوبیت انسان در بین اهل آسمان و زمین را به دنبال دارد می توان به انصاف، سخاوت مندی و بخشش اشاره کرد.
حرم امام رضا(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی امین نیا، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته، 21 مرداد ماه در صحن جامع حرم امام رضا(ع) به تشریح فرازی از زیارت امین الله پرداخت و عنوان کرد: در بخشی از زیارت امین الله از خداوند درخواست می کنیم تا ما را در زمین و آسمان محبوب قرار دهد.

 

وی با بیان این که در این دعا درخواست می کنیم تا در نزد پروردگار، ملائک و فرشتگان، انسان ها و سایر مخلوقات زمین و آسمان عزیز، محبوب و مورد دوست داشتن قرار بگیریم، گفت: اهمیتِ محبوبیت نزد خداوند و ملائک مشخص و آشکار است با این وجود در روایات به اهمیتِ محبوبیت در بین مردم هم تأکید و از آن به عنوان یک ارزش یاد شده است.

 

حجت الاسلام امین نیا ادامه داد: در آیات و روایات تأکید شده است به گونه ای زندگی کنید که دیگران شما را دوست داشته باشند؛ با این وجود تأکید شده است که این محبوب و حتی منفور واقع شدن بی دلیل نیست و انسان باید اسباب و زمینه های آن را در خود ایجاد کند.

 

سخنران حرم رضوی به اهمیت محبوبیت در نزد مردم در کلام امیرمومنان(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان به فرزندشان، امام حسن(ع) نصیحت می کنند که با مردم به گونه ای زندگی کن که تا هنگامی که زنده ای به تو علاقه مند باشند و هنگامی که مردی برایت گریه کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به روایتی از حضرت اباعبدالله(ع) در نقش محبّین و علاقه مندان انسان در سعادت او اشاره و عنوان کرد: امام حسین(ع) فرمودند «اگر فردی بمیرد و 40 نفر، نه 40 مؤمن، شهادت بدهند که این فرد را دوست داشتیم، برخورد خوبی با ما داشت و از او بدی ندیدیم، آن گاه خداوند می فرماید شهادت شما را قبول کردم و از آنچه که منِ خدا از او می دانستم و شما نمی دانستید نیز چشم پوشیده و او را بخشیدم».

 

وی با بیان این که امام موسی کاظم(ع) لذت و عیش دنیا را در داشتن خانۀ خوب و تعداد زیاد محبّین و علاقه مندان عنوان می کنند، گفت: امام کاظم(ع) تأکید می کنند تا انسان دوستان زیای داشته باشد چرا که دوست فراوان هم در دنیا و هم در آخرت به کمک انسان می آید.

 

حجت الاسلام امین نیا ادامه داد: در دنیا انسان گاه به کمک و یاری دیگران نیاز پیدا می کند که در این میان دوستان فراوان می توانند گره ای از مشگلات او باز کرده و یاری اش کنند؛ در آخرت نیز در بین دوستانش افرادی پیدا خواهند شد که دست او را بگیرند و شفاعتش کنند.

 

سخنران حرم رضوی به راه های کسب محبوبیت اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 96 سوره مریم به یکی از این راه ها اشاره کرده و می فرمایند: آن هایی که ایمان آوردند و نیکوکار شدند، خداوند آن ها را در نظر خلق محبوب می گرداند؛ به عبارتی ایمان و عمل صالح دو ویژگی است که باعث می شود خداوند دل ها را به سمت شما متمایل کند.

 

وی انصاف را به عنوان یکی دیگر از راه های محبوب خلق واقع شدن معرفی و بیان کرد: انصاف به این معناست که انسان آنچه را برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد و آنچه را برای خودش نمی پسندد برای دیگران هم روا ندارد؛ انصاف یعنی این که انسان هموراه به فکر خودش نباشد و به دیگران هم بیندیشد.

 

حجت الاسلام امین نیا تصریح کرد: سخاوتمندی و بخشش نیز نه تنها انسان را محبوب و دوستانش را فراوان می کند بلکه دشمنان انسان را هم اصلاح و آن ها را به سوی خود متمایل می کند. /9312/پ202/ب4

ارسال نظرات