۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۱۶۲۸۸
استاد دانشگاه تهران:

دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا به یکدیگر گره خورده است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران با اشاره به 8 سال جنگ تحمیلی و مقاومت مردم خوزستان گفت: پایداری مردم استان خوزستان و اعتقاد راسخ آنها به مذهب تشییع نشان می دهد که دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا در این استان همواره به یکدیگر گره خورده است.
محمدرضا سنگري، شاعر و پژوهشگر

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه تهران و عضو کمیته پژوهش اجلاسیه پیر غلامان حسینی، عصر امروز، در سومین جلسه کمیته علمی پژوهشی، اجلاسیه پیر غلامان حسینی با اشاره به پخش سراسری و بین المللی این اجلاسیه اظهارداشت: این اجلاس برای خوزستان دارای اهمیت بسیار زیاد و ویژه ای بوده که می توان از آن برای نمایش توانمندی ها و ظرفیت های علمی و جغرافیای این استان بهره گرفت.

وی افزود: آغاز محرم امسال با افتتاح این اجلاسیه کلید می خورد و خوزستان با توجه به جایگاه تاریخی خود در برگزاری مراسم سوگواری، می تواند سهم بسیاری در فراهم آوردن مصالح و موارد این اجلاسیه داشته باشد.

سنگری سه ضلع مثلث فرهنگ عاشورایی در خوزستان را دعبل خزاعی، شیخ شوشتری و مرثیه سرای معاصر، صادق آهنگران معرفی کرد و افزود: تنها مداح عصر اهل بیت(ع)، دعبل خزاعی، شیخ شوشتری بزرگ‎ترین مجتهد حوزه عاشورا و همچنین صادق آهنگران مرثیه سرای معاصر از فرزندان خوزستان هستند.

عضو کمیته پژوهش اجلاسیه پیر غلامان حسینی با اشاره به 8 سال جنگ تحمیلی و مقاومت مردم خوزستان گفت: پایداری مردم استان خوزستان و اعتقاد راسخ آنها به مذهب تشییع نشان می دهد که دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا در این استان همواره به یکدیگر گره خورده است.

مؤلف و پژوهشگر عاشورایی در ادامه اظهار داشت: با استفاده از این ظرفیت و همچنین نزدیکی جغرافیایی به کربلا می توان حیثیت عاشورایی خوزستان را به کشور و جهان معرفی و در مقابل از ظرفیت مداحان و شرکت کنندگان برای خوزستان نیز استفاده کرد.

استاد دانشگاه تهران گفت: توجه به محتوا و انتخاب شخصیت های فرهنگی در این اجلاس مسؤولیت بسیار مهمی است که باید هم اکنون به فکر آن باشیم. 

سنگری در پایان گفت: با توجه به این که مسأله دفاع مقدس و فرهنگ عاشورایی در خوزستان به هم گره خورده، می توان با استفاده از ظرفیت بسیج و سپاه این واقعه را شعار شاخص خوزستان در اجلاسیه قرار داد./9462/پ203/ب2

ارسال نظرات