۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۱۶۸۰۰
حجت الاسلام خمینی:

اجرای کرسی‌های آزاد اندیشی مانع مهاجرت نخبگان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ تولیت حرم مطهر امام خمینی گفت: فرار مغزها به لحاظ دینی و اخلاقی اشکال دارد و در حقیقت عدم ادای دین به جامعه است و رفع این معزل نیازمند برپایی کرسی‌های آزاد اندیش است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني، توليت آستان مطهر امام خميني(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق مدیران و مسؤولان ادارات مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش کشور با آرمان‌های امام بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران که پیش از ظهر امروز با حضور مرضیه گرد، معاون وزیر و رییس سازمان توسعه مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در حرم مطهر امام راحل(ره) برگزار شد، گفت: مرحوم مفید در کتاب خود به نام امالی در روایتی از حضرت علی(ع) نقل می‌کند که ایشان می‌فرمایند خداوند از جاهلین عهد و پیمانی نگرفت که علم بیاموزد مگر این‌که قبل از آن از علما پیمان گرفته باشد که به آنها علم بیاموزد و همچنین می‌فرمایند اگر جاهلان از طرف خدا موظف به فراگرفتن علم هستند قبل از آن نیز علما موظف شده‌اند تا علم را تعلیم دهند.

 وی افزود: علم پس از جهل است و هر علمی که به آن می‌رسید پیش از آن در لوح و دل کسی دیگرثبت شده است و همانند این مطلب را نیز امام صادق(ع) در کتاب کافی از امام علی(ع) نقل می‌کنند و این در حالی است که چنانچه در جامعه‌ای جهل وجود داشته باشد تنها دو گروه مقصر هستند یکی خود جاهلان و دیگری هم عالمان که مقصر در عدم ترویج فرهنگ هستند و نیز هر کسی نسبت به علمی که آموخته موظف به تعلیم در جامعه است چرا که زکات علم نشر آن است.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) بیان داشت: تفاوت پیامبران و دانشمندان در این است که پیغمبران در جوامعی پدید می‌آیند که آن جامعه رو به اضمحلال است در حالی که دانشمندان در جوامعی رشد می‌کنند که رو به رشد است و در واقع جوامع مدیون پیامبران هستند و همچنین دانشمندان مدیون جامعه هستند.

حجت‌الاسلام خمینی در خصوص مبحث مهاجرت نخبگان گفت: پدیده فرار مغزها از نظر اخلاقی اشکال دارد و بحث به شدت تکان دهنده ‌ای است و همچنین کسی که در جامعه‌ای رشد می‌کند در واقع جامعه شخص را به رشد و تکامل رسانده و رفتن وی از جامعه و برنگشتن عدم دین به جامعه است.

تولیت حرم مطهر امام خمینی‌(ره) ادامه داد:‌ کشورهای توسعه یافته درآمدهای بسیار بالایی از جذب نخبگان دارند و برای نمونه از بیست پزشک در بعضی از جوامع 19 نفر آنها مهاجرت می‌کنند در حالی که اینها در سر سفره ملتی تربیت شده اما نفع‌شان برای دیگران است.

وی گفت: وظیفه عالمان است که به جامعه تعلیم ‌دهند و مقام عالم بسیار بالاست چرا که امام صادق در خصوص جایگاه عالم فرموده اند مقام یک عالم از هزار عابد بالاتر است.

حجت‌الاسلام خمینی با تأکید بر این‌که باید زمینه‌هایی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و به تعبیر دیگر فرار مغزها به وجود آورد گفت: این در حالی است که علم نیاز به شجاعت دارد و عالم باید فضای لازم را داشته باشد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همواره بر این موضوع تأکید دارند که کرسی‌های آزاد اندیشی در جامعه بر پا و اجرا شود اما این در حالی است که این امر فقط  در حد یک حرف باقی می‌ماند و هرگز اجرایی نشده است.

تولیت آستان مقدس امام خمینی‌(ره) خاطرنشان کرد: باید در آموزش و پرورش و آموزش عالی شجاعت آموزشی وجود داشته باشد و چنانچه این بحث در جوامع تقویت شود آن جامعه بالنده و به کمال رسیده است.

گفتنی است در حاشیه این مراسم مرضیه گرد، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان توسعه مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش گفت: امام راحل(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند از مردمی که می‌خواهند خودشان آموزش و پرورش و مدرسه را اداره کنند حمایت کنید و ما امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دوره در خدمت نظام آموزش و پرورش هستند و اینگونه که  امروزه به دیدگاه امام(ره) رسیدیم./9598/پ202/ص

ارسال نظرات