۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۱۷۶۹۳
آیت‌الله سبحانی:

مکه بدون کعبه و مسجدالحرام یک شهر کاملاً اروپایی است/ حرمین شریفین را باید مسلمانان اداره کنند نه یک خاندان

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به تسلط وهابی‌ها بر حرمین شریفین، گفت: در گذشته در مکه و مدینه آثاری از خانه انبیا، اولیا و اصحاب پیامبر (ص) وجود داشت اما امروز شهر مکه، منهای مسجدالحرام و کعبه، به یک شهر اروپایی به‌تمام‌معنا تبدیل‌شده و تمام آثار تاریخ اسلامی را از بین برده‌اند.
 آيت الله سبحاني

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در هفتمین جلسه از سلسله جلسات درس کلام و اندیشه اسلامی در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد در ادامه بیان دلایل تکفیری‌ها در تکفیر مسلمانان، با اشاره به موارد یادشده در جلسات قبل، گفت: سومین دلیلی که هر دو گروه را تکفیر می‌کنند، تعمیر قبور اولیاء الهی است.

وی ادامه داد: آنان می‌گویند حفظ کردن قبر پیامبر به شکل کنونی، قبر انبیاء پیشین را حفظ کردن و درست کردن گنبد و صحن برای آنان، همه آنان را از نشانه‌های شرک و بت‌پرستی است؛ البته ادعا آسان است اما مراد و نظر اسلام دراین‌باره چیست، باید دید قرآن، سنت پیامبر و سیره مسلمانان چه می‌گوید.

تعظیم علائم خدا نشانه تقواست

این استاد عالی حوزه علمیه با قرائت دو آیه از سوره حج، ادامه داد: «ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» ، هرکسی شعائر خدا را تعظیم کند، «شعائر» جمع شئیره به معنای علامت است؛ یعنی هرکس علائم خدا را تعظیم کند و البته این علامت به معنای نشانه‌های وجود خدا نیست زیرا همه عالم علائم وجود خداست بلکه در این عبارت، کلمه «دین» مقدّر است.

وی اضافه کرد: خدا می‌فرماید تعظیم در برابر علائم دین خدا نشانه تقواست لذا خداوند ما را به تکریم و تعظیم علائم دین خدا دعوت می‌کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی بابیان این‌که خداوند در آیه‌ای دیگر مصداق این عمل را معین می‌کند، اظهار داشت: در آیه 36 سوره حج آمده است «وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَکُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ لَکُمْ»، «ْبُدْنَ» یعنی هر شتری را که از میان شترها جدا کنند و قلاده‌ای به گردنش بیفکنند به‌عنوان این‌که در حج قربانی باشد احترام دارد، سوارشدن و زدن او حرام است.

این استاد کلام و اندیشه اسلامی افزود: این احترام در این است که وقتی زنده هستند با ادب  با آنان رفتار کنید و وقتی از دنیا رفتند، مدفن آنان را پاک نگه‌دارید و آلوده شود، دیواری کنارش قرار دهید تا مردم در کنار بر این‌ها فاتحه بخوانند که همه این‌ها تعظیم شعائر است.

وی تصریح کرد: اگر قبور اولیاء را حفظ می‌کنیم و سایه بانی برای آن می‌سازیم تا مؤمنین در کنار آن نماز و قرآن بخوانند و عبادت کنند، تعظیم علائم خداست.

درجات مودّت

حضرت آیت‌الله سبحانی به بیان دلیل از قرآن کریم پرداخت و گفت: قرآن می‌گوید: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»، پیامبر می‌گوید من از شما چیزی نمی‌خواهم جز این‌که بستگان مرا دوست بدارید؛ اگر واقعاً فردی از بستگان پیغمبر اکرم درگذشت، قبر این را تنظیف کنیم، در کنارش دیواری قرار دهیم تا مؤمنین در کنارش قرآن بخوانند، ابراز مودت است؟ مسلماً همین است.

وی به تبیین درجات دوستی و مودت پرداخت و عنوان داشت: مودت دارای درجاتی است، در درجه اول یعنی پیروی کنید، عمل کردن به فرمایشات انبیاء و اولیا یک نوع مودت است؛ مرحله دیگر مودت این است که از مرگ آنان غمگین شویم، از پیروزی آنان شادمانی کردن و حفظ آثار آن‌ها مرحله دیگر ابراز مودت نسبت به آنان است که حفظ قبور آن‌ها نیز نوعی حفظ آثار آنان و مودت است.

این استاد کلام و اندیشه اسلامی با اشاره به آیه 36 سوره نور «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوّ وَالاَصَالِ»، بیان داشت: بیت، مسجد نیست؛ در مسجد سقف لازم نیست، مسجدالحرام سقف ندارد و حتی لازم است در بعضی موارد که هوا گرم است سقف نداشته باشد درحالی‌که بیت بدون سقف نیست زیرا کاربری آن محافظت از سرما و گرما است.

وی با تأکید بر این‌که بیت هیچ‌گاه نمی‌تواند معنی مسجد را داشته باشد، عنوان داشت: گاهی به‌طورکلی می‌گویند بیت‌الله اما در ادبیات عرب بیت غیر از مسجد است؛ خانه‌هایی که صبح و عصرها در آن خدا را تسبیح می‌کنند، خداوند اجازه ترفیع داده که این ترفیع  یا جسمانی است و یا ترفیع معنی است.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: اگر منظور رفع جسمانی باشد یعنی خانه‌هایی همچون خانه علی بن ابی‌طالب، امام صادق یا سلمان فارسی را از انهدام حفظ کنیم و اگر بگوییم رفع معنوی است معنای آن این است که احترام آن را حفظ کنیم.

وی یادآور شد: خانه‌هایی همچون خانه حضرت عسکری (ع) و خانه امام هادی (ع) مدفن آنان است، ایشان در این خانه‌ها خدا را عبادت می‌کردند که رفع این خانه‌ها برای ما واجب است؛ آیا بمب گذاشتن و خانه را ویران کردن خلاف حرف خداوند نیست؟ چطور می‌توانید بگویید ما اهل قرآن هستیم و این کلام قران را نمی‌دانید؟

خانه صالحان خداوند را با کلنگ کفر از بین بردند

استاد عالی حوزه علمیه بابیان این‌که بخشی از این قبرهای تخریب‌شده، خانه‌های صالحان خدا بوده است، عنوان داشت:  متأسفانه این‌ها ناآگاه از قرآن در سال 1304 سال شمسی با کلنگ کفر همه این خانه‌ها را ویران کردند.

وی ادامه داد: عبدالرحمان سیوتی در یکی از کتاب‌های خود می‌گوید: وقتی پیامبر این آیه را در مسجد خواندند فردی پرسید منظور شما از بیوت چیست؟ پیامبر پاسخ دادند: « بیوت انبیاء»؛ این یعنی بیوتی که خداوند در قران به آن اشاره‌کرده مسجد نیست، مساجد محترم است و بابی دارد و بیوت نیز بابی دارد.

هتک خانه حضرت زهرا (س) با آگاهی از جایگاه آن

این مرجع عالی‌قدر تشیع به پرسش ابوبکر از پیامبر اشاره کرد و عنوان داشت: ابوبکر گفت: «یا رسول‌الله، آیا خانه علی و فاطمه از همین خانه‌هاست؟»، پیغمبر فرمودند: «نه‌تنها از مصادیق این خانه‌ها است بلکه از برترین این‌هاست»؛ بنابراین خانه علی و فاطمه و فرزندان ایشان که در خانه، خدا را ستایش می‌کنند از برترین این خانه‌هاست اما نمی‌دانیم چرا ابوبکر که چنین سؤالی پرسید و پاسخ گرفت، آن خانه را هتک کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان عمر بن خطاب، شام، فلسطین و اردن فتح شد، قبر ابراهیم، قبر یوسف و همچنین قبوری که در عراق است دارای بارگاه بودند و به تمام این‌ها حتی آسیبی وارد نشد. اگر حفظ این آثار نشانه بت‌پرستی باشد، خلیفه اول چرا این‌ها را هتک نکرد؟ از آن زمان تا دوره ابن تیمیه، عملاً نسبت به قبر اولیا هیچ هتکی وارد نشده است درحالی‌که اگر قبور نشانه بت‌پرستی باشد، پس از فتح باید همه را از بین می‌بردند اما آنان به این قبور احترام کردند حتی برای آن مراقب تعیین کردند.

رد اعتقاد تکفیری‌ها با نگاه عقلانی

حضرت آیت‌الله سبحانی به بیان دلایل عقلانی در رد تفکر تکفیری‌ها پرداخت و عنوان داشت: اگر بخواهیم اصالت دین خود را حفظ کنیم و بگوییم 1400 سال قبل پیغمبری برانگیخته شد و آیین و کتابی آورد، امروز نیز این دین برای ما حجت است و اگر بخواهیم دین را حفظ کنیم، باید تمام نشانه‌های دین و نشانه‌های پیغمبر خود را حفظ کنیم.

وی با تأکید  بر این‌که اگر نشانه‌های دین و پیغمبر را از بین ببریم در نسل‌های آینده دیگر دینی وجود نخواهد داشت،عنوان کرد:  شما بروید انگلستان، فرانسه و غرب و ببینید که جوانان آن‌ها مسیحی هستند اما مسیحی جغرافیایی، زیرا هیچ نشانه‌ای از مسیح وجود ندارد؛ نه قبر مسیح، نه قبر مادر مسیح و نه قبر حواریون ایشان وجود ندارد؛ آنان می‌گویند مسیح یک اسطوره است

از بین بردن نشانه‌های پیامبر و اصحاب ایشان دین را از بین می‌برد

این مرجع عالی‌قدر تشیع خاطرنشان کرد: اگر ما نیز تمام نشانه‌های پیامبر و اصحاب و فرزندانش را از بین ببریم و مکه و مدینه را به شهر اروپایی تبدیل کنیم، صدسال آینده نیز مردم می‌گویند پیامبری وجود نداشته و اسطوره است؛ مردم در آینده می‌گویند از کجا معلوم پیامبری به این اسم آمده و با بت‌پرستی جنگیده؟

وی به نگاه حفظ آثار گذشتگان در کشورهای دیگر اشاره کرد و ابراز داشت: امروز عقلای عالم آثار گذشتگان خود را حفظ می‌کنند؛ در پاریس، پلی را که متعلق به حدود 600 سال قبل است را حفظ و تعمیر می‌کنند و می‌گویند ما این را حفظ می‌کنیم چون نشانه تمدن ماست.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: وهابی‌ها همچون کودک دبستانی که از روی بی‌عقلی تمام کتاب‌های خود را از بین می‌برد، آثار گذشتگان، تاریخ و دین خود را از بین می‌برند درحالی‌که مسلمانان حقیقی در پاکستان، ترکیه و دیگر کشورها وسایل پیامبر را به نشانه تمدن اسلامی خود حفظ کرده‌اند.

مکه بدون کعبه یک شهر کاملاً اروپایی است

وی یادآور شد: در گذشته در مکه و مدینه آثاری از خانه انبیاء، اولیاء و اصحاب پیامبر وجود داشت اما امروز شهر مکه، منهای مسجدالحرام و کعبه، به یک شهر اروپایی به‌تمام‌معنا تبدیل شده و تمام آثار تاریخ اسلامی را از بین برده‌اند.

این استاد عالی حوزه علمیه به دلیل وهابی‌ها برای تخریب قبور اشاره کرد و بیان داشت: استدلال آنان برای تخریب قبور در این است که می‌گویند امیرمؤمنان به یک نفر از اصحابش گفت: « الا ابعثک علی ما بعثنی علیه رسول الله » من تو را مأمور می‌کنم به امری که پیغمبر اکرم (ص) مرا مأمور کرد و آن این است که «هر عکس و مجسمه‌ای را ببینید آن را نابود کنید مگر قبری که مشرف باشد مانند کوهان شتر»؛ اولاً می‌فرمایند «ولا قبرا مشرفآ»، این قبرهایی که مانند پشت ماهی هستند، گفته‌اند این قبور را از حالت اشراف بیرون بیاوردید نه این‌که از بین ببرید.

وی تصریح کرد: در این حدیث نمی‌گویند که تمام قبرها را از بین ببر بلکه می‌گوید قبرهای مشرف را صاف کن، نه این‌که قبر را با زمین صاف کنید؛ حالا ما همه این‌ها را پذیرفتیم، در تمام کتب فقهی اهل سنت آمده است که قبر باید 4 انگشت از زمین بالاتر باشد، اگر مراد این است که قبر را با زمین صاف کنیم پس این فتوا چیست؟

حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان گفت: امیدواریم مسلمانان سر عقل بیایند و حرمین شریفین را اداره کنند نه این‌که یک فامیل بیایند به سلیقه خود این حرمین را اداره کنند و این‌همه آثار سوء را در بر داشته باشند.

گفتنی است، جلسه پایانی درس کلام و اندیشه اسلامی حضرت آیت‌الله سبحانی در مشهد، فردا دوشنبه سوم شهریور ساعت10 صبح در مدرسه سلیمانیه مشهد برگزار می‌شود./9315/پ201/ج

ارسال نظرات