۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۲۱۸۷۷۱

جزییات دومین جشنواره ملی ملکوت تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره ملی ملکوت با ایجاد شبکه توزیع در آثار معرفتی آیت الله جوادی آملی تلاش می‌کند و در این راستا جامعه هدف جشنواره در سه سطح عالی نخبگان که ، سطح میانی فرهیختگان و سطح عمومی که شامل کلیه علاقه‌مندان به مطالعه آثار معارف اسلامی است تعریف می‌شود.
نشست خبري دومين جشنواره طرح ملي ملکوت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری دومین جشنواره طرح ملی ملکوت که پیش از ظهر امروز در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد ضمن تبریک دهه کرامت گفت: تقارن دهه کرامت با جشنواره ملی ملکوت یادآور حدیث ثقلین است که قرآن و عترت از یکدیگر جدا نمی‌شوند و هردو با هم موجب نجات بشر هستند.

وی با اشاره به این‌که بیداری اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران شروع شده افزود: امروز مسلمانان با تمام توان خود شروع به بازگشت به سوی قرآن کردند،‌ قرآن کتاب انسان‌ساز است که باید در تمام شئون زندگی ما حاضر باشد،‌ ما باید قرآن را کانون و محور حرکت زندگی خود قرار دهیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این‌که قرآن باید راهنمای زندگی فردی و اجتماعی همه ما باشد عنوان کرد:‌ توحید و اندیشه قرآنی باید در جامعه قوت گیرد و در این زمینه مولدان به معرفت‌های باطنی و ناب قرآن راه پیدا کنند و مولدان در این امر باید سنخیت وجودی با قرآن داشته باشند که سنخیت با قرآن کار هرکسی نیست.

صالحی با اشاره به این‌که قرآن حبل خالق و مخلوق است گفت: تولید اندیشه‌های قرآنی اصل مهمی است که تولید کننده این اندیشه باید شان بالایی داشته باشد، آیت الله جوادی آملی توسط آیت الله طباطبا‌یی تریبت شده و کانون مدرسه فکری و فرهنگی آیت الله جوادی آملی قرآن است.

وی ابراز کرد:‌ آیت الله جوادی آملی علاوه بر شاگردی آیت الله طباطبایی 5 دهه تدریس و تالیف قرآنی داشته و این نشان می‌دهد که حلاوت قرآنی همیشه برای وی تازه بوده است و در زمان ما یکی از مولدان اندیشه‌های ناب قرآنی آیت الله جوادی آملی است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت:‌ ده‌ها جلد تالیفات قرآنی و هزاران ساعت تدریس قرآنی نشان از این دارد که آیت الله جوادی آملی با ذوق لطیف و لطافت عمیق و دقیق خود در آثار قرآنی از مائده‌های الهی و آسمانی در زمان ما است که اگر این نعمت الهی درست توزیع و مصرف نشود اسراف نعمت الهی شده است.

صالحی با اشاره به جشنواره ملی ملکوت عنوان داشت:‌ جشنواره ملی ملکوت با  ایجاد شبکه توزیع در آثار معرفتی آیت الله جوادی آملی تلاش می‌کند و در این راستا جامعه هدف جشنواره در سه سطح عالی نخبگان که شامل «اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه» «طلاب سطوح 4 و 5 حوزی» و «دانشجویان مقطع دکتری» است و سطح میانی فرهیختگان که شامل «طلاب سطوح 2 و 3» و «‌دانشجویان کارشناسی و ‌کارشناسی ارشد» می‌شود و سطح عمومی که شامل کلیه علاقه‌مندان به مطالعه آثار معارف اسلامی است تعریف می‌شود.

وی در مورد ترویج فرهنگ قرآنی اظهار داشت: اگر نهادهایی مانند خانواده، آموزش و پرورش، مسجد، شبکه های مذهبی و رسانه‌ها با یکدیگر وصل شوند می توانند شبکه عظیم فرهنگ سازی قرآنی و توزیع اندیشه های ناب اسلامی را برقرار کنند.

 معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کمک وزارت ارشاد گفت:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ورود به این طرح و هم افزایی و بسیج امکانات خود در ایجاد شبکه توزیع تلاش می‌کند زیرا طرح ملی ملکوت با حکمت متعالیه و دانش عمیق اسلامی در هرچه سالمتر کردن جامعه تلاش می‌کند.

در ادامه مصطفی امرایی، مدیر مرکز بین المللی نشر اسراء درباره منابع اصلی دومین جشنواره طرح ملی ملکوت گفت:‌ کتاب محوری دومین جشنواره ملی ملکوت جلد نخست تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی می‌باشد که با عنوان «قرآن در قرآن» منتشر شده است ‌اما با توجه این‌که جامعه هدف جشنواره مختلف می‌باشد، ‌کمیته علمی جشنواره به تناسب سطوح گوناگون افراد جامعه و با تکیه بر کتاب «قرآن در قرآن» منابع دیگری با قلم و بیان ساده و روان، در قالب‌های دیگری چون تلخیص کتاب محوری با عنوان «انسان شناسی»، انتشار مجله علمی ویژه نامه ملکوت و نشست‌های علمی تخصصی منتشر نموده است.

وی درباره زمان شروع و پایان جشنواره عنوان کرد:‌ زمان شروع جشنواره از اول شهریور بوده و تا 10/10/93 ادامه دارد و علاقه مندان به شرکت در جشنواره ملی ملکوت می‌توانند به سایت جشنواره ملکوت مراجعه و با بخش‌های مختلف جشنواره،‌ آیین نامه‌ها و جوایز مربوط به هر بخش آشنایی بیشتری پیدا نمایند./9668/پ202/ص

ارسال نظرات