عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی:
حراست از آب نیازمند یک فرهنگ عمومی است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی گفت: حفظ آب نیازمند یک فرهنگ عمومی است و این فرهنگ عمومی اگر در قالب آموزههای دینی ترویج یابد نقش ماندگارتری در جامعه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجتالاسلام یعقوب علی برجی، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی روز گذشته در جشنواره محیط زیست در آموزههای رضوی با اشاره به تدوین دانشنامه اسلامی محیط زیست، گفت: خداوند در قرآن، آب را یکی از مهمترین مظاهر محیط زیست و زیست طبیعی و انسانی برشمرده است.
وی افزود: حفظ آب نیازمند یک فرهنگ عمومی است و این فرهنگ عمومی اگر در قالب آموزههای دینی ترویج یابد نقش ماندگارتری در جامعه خواهد داشت.
حجت الاسلام برجی اظهارکرد: آب، در قرآن در بسیاری از آیات به کار برده شده است؛ جایگاه و اهمیت آب در قرآن بسیار بالاست و آب مایه حیات و برکت برای اهل زمین یاد شده است.
وی گفت: آب در قرآن به معنی رحمت و مایه آسایش و امنیت و راحتی نیز عنوان شده است؛ آب در قرآن مایه حیات است و خداوند فرموده است که همه چیز را از آب زنده کرده است؛ حتی خداوند فرموده است که عرش خدا نیز روی آب استوار که در این باره مفسران تعابیر مختلفی را بیان کردهاند.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی اظهار داشت: یکی از تفاسیر این مطلب را بیان میکند که عرش خدا کنایه از سیطره و حکومت الهی است است که در ابتدا همه کره زمین از آب پوشیده بوده است و بعد یکی یکی، جزایر و کوهها و زمین سر از آب بیرون آورده است که این نظریه یکی از نظریات علمی قوی در حوزه زمین شناسی است.
وی گفت: علامه طباطبایی نیز در خصوص این مطلب که عرش خدا روی آب استوار است آن را یکی از معجزات الهی درقرآن میداند زیرا همه چیز در این کره نیازمند آب است و با این آب است که همه چیز حیات مییابد.
عضو هیأت علمی المصطفی(ص) خاطرنشان کرد: نقش آب در تنوع زیست محیطی از دیگر مناظری است که قرآن به آن اشاره کرده است؛ قرآن این تنوع و سرسبزی در دل طبیعت را همگی مدیون و مرهون آب میداند.
وی با اشاره به اشارات قرآن در زمین طهارت و پاکی آب، عنوان کرد: خداوند به نقش آب در طهارت و پاکی جسم و روح اشاره میکند؛ خداوند در قرآن بیان میدارد که آب پاک است و پاک کننده و همین طهور بودن آب در قرآن بیان کننده همین مسئله است.
حجت الاسلام برجی یادآورشد: خداوند در جای دیگری از قرآن بیان میکند که ما آب پاک را فرستادیم تا زمین مرده را سیراب کند و به آن و موجودات زمین حیات ببخشد؛ یعنی اینکه جایگاه آب از صرف فردی نیز فراتر رفته و بعدی اجتماعی و فراگیر پیدا میکند؛ در واقع بهداشت محیطی نیز از کارکردهای آب در قرآن بیان شده است.
وی گفت: نقش آب در درمان بیماریها نیز در قرآن و حتی روایات عنوان شده است که در آن به یکی از پیامبران خود امر کردند که حوض آب برو و شفا یافت به همین دلیل قطعا راز و سری در این آب وجود دارد که خداوند به آن اشاره کرده است؛ حتی در روایات نیز آب را مایه شفای بیماریها عنوان کردهاند.
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی تصریح کرد: امام علی(ع) آب را مایه پاکی و پاکیزگی و از بین رفتن سموم بدن میدانند؛ یکی از اشارات دیگر قرآن در حوزه آب، مبحث حافظت از پاکی آب است که در آن انسانها از آلوده کردن آب نیز نهی شدهاند.
وی گفت: خداوند از اشارات متعدد خود در موضوع آب بیشتر به دنبال اشاره به مباحث تربیتی در حوزه آب است و این که در این مسأله به نکاتی چون اثبات توحید، معاد، قدرت و رحمت الهی، نقش آب در پاکی روح و جسم و... اشاره کرده است.
حجت الاسلام برجی در پایان مسأله ضمانت برای حیوانات توسط معصومین(ع) را منحصر به امام رضا(ع) ندانست و به برخی از روایات نظیر داستان امام رضا(ع) برای پیامبر(ص) و ائمه اطهار پرداخت./907/د102/ی
ارسال نظرات