۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۲۱۹۵۰۰

چند خبر کوتاه از اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ تولید مستند ورود امام هشتم به شهرستان نیشابور، نهایی شدن فاز نخست پرژه ملی میقات الرضا(ع) شهرستان قوچان، پخش پنج فیلم مستند از موقوقات و امامزادگان شاخص خراسان رضوی در شبکه سه و ثبت 94 وقف جدید در استان خراسان رضوی در سال جاری، عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
وقف

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل ازروابط عمومی اداره کل اوقاف وامورخیریه خراسان رضوی، مستند ورود امام هشتم به شهرستان نیشابور توسط گروه مستند سازی شبکه تلویزیونی کربلا تولید می شود.

 

بر اساس این گزارش، گروه مستند سازی شبکه تلویزیونی کربلا به منظور ساخت مستند تاریخی پیرامون موضوع ورود امام رضا(ع) درسال 200هجری قمری به کشور ایران از بقاع متبرکه شهرستان نیشابور بازدید کردند.

 

این گزارش می افزاید تصویر برداری از بقاع متبرکه امامزادگان محمدمحروق و ابراهیم(ع) ،قدمگاه رضوی  و آرامگاه فضل ابن شاذان  یارخراسانی حضرت رضا(ع) توسط انجام شده و با همکاری پژوهشگر تاریخ نیشابور، حسن نظریان مطالب تاریخی مربوط به آن رویداد بزرگ دراختیار این گروه مستند سازی قرار می گیرد.

 

فاز نخست پرژه ملی میقات الرضای (ع) شهرستان قوچان به مرحله نهایی رسید
حجت‌الاسلام حسین نیساری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچانگفت: امامزاده جلیل(ع) منطقه آلماجق قوچان نیز یکی از امامزاده‌های خراسان رضوی است که طرح میقات الرضا(ع) در آن اجرا شده است.


وی افزود: در طرح میقات الرضا(ع) بارگاه امامزاده‌هایی که همجوار و یا در فاصله یک تا پنج کیلومتری جاده اصلی سفر زائران رضوی به مشهد مقدس قرار دارند، ساماندهی و بازسازی شده و نسبت به فراهم آوردن امکانات خدماتی، رفاهی و فرهنگی برای زائران حرم رضوی اقدام می‌شود.


رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان بیان کرد: این پروژه که در سه فاز طراحی و تدوین شده از مهرماه سال91 آغاز و تلاش شده است فاز اول آن به زودی به اتمام برسد.


نیساری تصریح کرد: خاکبرداری در حدود دو هزار مترمربع، محوطه سازی حدود یک هکتار و نصب یک برج نور برای روشنایی این میقات‌الرضا از برنامه‌های اجرایی فاز اول این پروژه ملی است.

 

پنج فیلم مستند از موقوقات و امامزادگان شاخص خراسان رضوی در حال پخش از شبکه سه سیما

این پنج مستند به سفارش اداره کل اوقاف خراسان رضوی، به تهیه کنندگی مهدی تاجبندان و کارگردانی ˈمسعود عسگریˈ با هدف معرفی موقوفات و بقاع شاخص استان ساخته شده است.

این گزارش می افزاید موضوعات این 5 مستند موقوفه عبدالله رضوی واقع در منطقه سوران شاندیز، موقوفه تکیه ابوالفضلی(ع) نیشابور، امامزاده ˈابراهیمˈ قوچان، امامزاده ˈسید عبدالعزیزˈ دهسرخ و امامزاده یاسر و ناصر طرقبه، هستند..

گفتنی است موقوفه عبدالله رضوی یکی از بزرگترین و شاخص ترین موقوفات استان خراسان رضوی شامل 25 مورد نیت وقف است که از جمله آنها می توان به مدرسه شبانه روزی عبدالله رضوی ویژه یتیمان، اطعام عزاداران سوران در روز عاشورا، اختصاص محصول باغات و شیلات به ایتام، اختصاص امکانات پزشکی و دندانپزشکی درمانگاه به ایتام و مستمندان اشاره کرد.

همچنین موقوفه بزرگ ˈتکیه ابوالفضلیˈ در نیشابور یکی دیگر از موقوفات شاخص استان است که علاوه بر بحث های فرهنگی قرآنی شامل بیمارستانی با 140پرسنل است که یک ششم خدمات درمانی این شهرستان را پوشش می دهد.


یاد آور می شود امامزادگان ˈسلطان ابراهیمˈ قوچان، ˈسید عبدالعزیزˈ دهسرخ و ˈیاسر و ناصرˈ از جمله بقاع شاخص استان می باشد که همه ساله پذیرای خیل عظیم زائران هستند.    

اهداء یک قطعه زمین توسط خانواده شهید به بقعه سید ابراهیم شهرستان جوین

 ابراهیم سردارآبادی، مسؤول اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جوین از اهداء زمینی به مساحت 380 متر مربع توسط خانواده شهید شمسی نیا از شهدای تفحص این شهرستان به بقعه سید ابراهیم خبر داد.

 

 وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون سه طرح مودت در سه بقعه سید هاشم کلاته عرب، سید ابراهیم محله شمس آباد و امامزاده سید احمد شهرستان جوین برگزار شده است.

 

 سردارآبادی ادامه داد: در مجموع مبلغ 180 میلیون ریال کمک های نقدی و غیر نقدی برای امور عمرانی بقاع این شهرستان جمع آوری شده است.

 

 وی اظهار کرد: در سومین طرح مودت این شهرستان که در بقعه متبرکه سید ابراهیم برگزار شد خانواده شهید شمسی نیا از شهدای تفحص یک قطعه زمین به مساحت 380 متر مربع و ارزش 120 میلیون ریال را برای برق رسانی به این بقعه اهدا نمودند.

 

 مسئول اداره اوقاف جوین عنوان کرد: همچنین مبلغ 50 میلیون ریال به صورت نقدی توسط خیرین برای امور عمرانی این بقعه جمع آوری شد.

 

  وی در پایان یادآور شد: مبلغ 11 میلیون ریال نیز در طرح مودت بقاع متبرکه  سید احمد و سید هاشم کلاته عرب توسط خیرین برای امور عمرانی این بقاع اهدا شد.

 

ثبت 94 وقف جدید در استان خراسان رضوی در سال 93
از ابتدای سال 93 تاکنون 94 مورد وقف در استان ثبت شده که شهرستان جغتای با ثبت 21 مورد بیشترین آمار ثبت وقف های جدید را به خود اختصاص داده است.


این گزارش می افزاید شهرستان های قوچان و نیشابور هر یک  با  ثبت 10 وقف جدید، خلیل آباد هفت مورد،رشتخوار پنج مورد درگز و کاشمر چهار مورد، کلات و تربت جام سه مورد، شهرستان های طرقبه و گناباد هر یک با ثبت دو مورد و شهرستان های بردسکن، تایباد، تربت حیدریه، چناران و داورزن هرکدام یک وقف جدید را به ثبت رساندند.


گفتنی است از 94 وقف ثبت شده در استان تعداد 18 مورد وقف جدید در مشهد صورت گرفته است.


یادآور می شود وقف های جدید با نیت ترویج  فرهنگ قرآنی، برگزاری مراسم عزاداری ائمه اطهار ،کمک به ایتام و مستمندان در زمینه های درمانی، مسکن، ازدواج، تحصیل و غیره انجام شده است.

 

دو وقف به ارزش بیش از دو نیم میلیارد ریال در رشتخوار ثبت شد

ذبیح الله ابراهیمی، رییس اداره اوقاف رشتخوار در خصوص دو وقف جدید که در شهریورماه صورت گرفت، افزود: واقفان علی اکبر قربانزایی، شیخ نظر و غلامعلی اسماعیلی 12700 مترمربع زمین رابانیت توسعه محوطه امامزاده سیدابولقاسم شهرستان سلامی و رمضان سدهی، زمینی به مساحت 1410 مترمربع جهت توسعه بقعه خواجه مراداین شهرستان که از توابع شهرستان خواف است وقف کردند.

 

ابراهیمی گفت: ارزش وقف های مذکور دو میلیارد و هشتصدبیست میلیون ریال برآورد شده است.

 

رییس اداره اوقاف شهرستان رشتخوار اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت وقف جدیددراین شهرستان به ثبت رسیده است.


بازسازی مسجد روستای امرودک مشهد توسط نیکوکار مشهدی
خیر نیک اندیش مشهدی، هادی کامیاب، مبلغ 700 میلیون ریال را برای مرمت و بازسازی مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س)روستای پدری خود اهدا کرد.


وی، هدف خود از این کار را رضای خدا بیان و خاطرنشان کرد: با توجه قدیمی بودن مسجد روستا و نیاز به بازسازی عملیات مرمت بنای مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) این روستا از آذرماه سال 91 آغاز و طی دو سال و نیم به پایان رسید.


گفتنی است سنگ کاری داخل و نمای مسجد، کف سازی، نقاشی نمای داخل مسجد از جمله عملیات مرمت و بازسازی مسجد بوده و سایر هزینه ها جهت تعویض و خرید وسائل مورد نیاز در مسجد صرف شده است.

 

وقف4 میلیاردریالی نیکوکار مشهدی

واقف خیر اندیش، سید حسن عربی مقدم، عرصه و اعیان یک دستگاه آپارتمان واقع در منطقه عنصری غربی مشهد را جهت امور خیریه وقف کرد.

 

این گزارش می افزاید براساس نیت واقف درآمد و منافع موقوفه پس از تامین هزینه های جاری، برگزاری مراسمات اعیاد و عزاداری ائمه اطهار(ع)، مراسمات حضرت زینب(س)، حضرت معصومه(س) و حضرت ابوالفضل(ع)، قرائت حدیث شریف کساء و مناجات امیر المومنین(ع) با اولویت برگزاری در مسجد امین واقع در عنصری غربی برای مساعدت به سادات نیازمند به منظور خرید جهیزیه،امرار معاش، تحصیل، درمان و غیره صرف شود.  

 

گفتنی است ارزش این موقوفه چهارصد میلیون تومان است.

 

وقف 20 میلیارد ریالی در یک روستا

واقف خیر اندیش، غلامعلی رجایی به نیابت از پدر مرحوم خود و به نیابت از شهید ابوالقاسم حاجی آبادی از طرف خیرین محمد رضا حاجی آبادی و مصطفی نظامی یک قطعه زمین به مساحت 1217 متر مربع را با نیت احداث مسجد و ساخت اماکن مذهبی، قرآنی برای استفاده عموم در روستای چهار برج مشهد وقف کردند.

 

گفتنی است ارزش این موقوفه بیست میلیارد ریال است./930/پ203/ب5 

ارسال نظرات