۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۲۰۵۹۴
رییس مجلس:

مبارزه با داعش پوشش و بهانه ای برای حمله به سوریه است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که داعش توسط آمریکا به وجود آمده است، گفت: اکنون آن‌ها جلسات متعددی را در عربستان و ترکیه برای از بین بردن این گروه تکفیری برگزار می کنند زیرا اعتقاد دارند به بهانه مقابله با داعش می‌توانند به سوریه حمله کنند.
علي لاريجاني علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز، در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به ضرورت گسترش فعالیت‌ها در حوزه سیره و تفکر امام رضا(ع)، گفت: سیره ائمه اطهار(ع) منطبق بر عقلانیت بوده و ما نیز باید شیوه و سیره خود را با معارف اهل بیت(ع) پیوند بزنیم.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های تفکر شیعی، افزود: تکیه بر عقلانیت، یکی از مهمترین ویژگی‌های این تفکر به شمار می‌رود، برای نمونه از امام رضا(ع) روایت است که می‌فرمایند «دینداری که عقل ندارد اعتنایی به او نیست»

 

لاریجانی ادامه داد: ایشان همچنین می‌فرمایند«خداوند عقل را خلق کرد و به عزت و جلال خود سوگند خورد که هیچ چیزی را به خوبی عقل خلق نکرده و به وسیله آن پاداش می‌دهد و کیفر می‌کند».

 

وی افزود: این روایت بیانگر این است که از طریق عقل می‌توانیم به اولیای خدا تمسک و توسل داشته و تمام مشکلات خود را رفع کنیم.

 

عقلانیت در تفکر شیعی به معنای مبنا قرار دادن حق است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به افراط و تفریط ها نسبت به عقلانیت در غرب، اظهار کرد: برخی معتقدند عقل، شرق و غرب ندارد، برخی نیز این اعتقاد را دارند عقل در متن دین بوده که باید ارزش‌های دینی را با آن تطبیق کنیم، گروه دیگر نیز اعتقاد دارند که عقل به معنی آن چیزی است که در کتاب و سنت آمده است؛ بنابراین افق‌ها، آرمان‌ها و اهداف بسیار متفاوتی در این خصوص قائل شده‌اند.

 

لاریجانی یادآور شد: عقلانیت در تفکر شیعی به  این معناست که حق را مبنا قرار دهیم و این امر در آثار علامه شهید مرتضی مطهری(ره) بسیار روشن است؛ طبق تفکر ایشان، فهم عقل در مسیر راه اسلامی می‌تواند تمام عرصه های زندگی را باز کند در حالی که کمی در توجه به این اصل در جامعه ما بی‌سلیقگی شده است.

 

وی با بیان این که قرآن کریم، اسلام را «امت وسط» نامیده است، گفت: شهید مطهری، راه وسط را که مشخصه آن عقلانیت بوده، ویژگی مسلمانان و دین مبین اسلام عنوان می‌کند.

 

تفاوت دموکراسی در اسلام و غرب

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت آزادی فکر و اندیشه در جامعه، گفت:در حوزه سیاست و اجتماع باید به مسأله آزادی اندیشه توجه بسزایی داشته باشیم.

 

لاریجانی در ادامه به تفاوت دموکراسی در اسلام و غرب اشاره و تصریح کرد: دموکراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده، در حالی که دموکراسی در غرب به معنای حیوان رها شده است؛ دموکراسی در اسلام بر اساس فطرت انسانیت و سعادت انسانی نهادینه شده است، بر این اساس در نظام حقوقی، برآورده شدن نیازهای فطری انسان یک اصل به شمار می‌رود؛ این در حالی است که در دموکراسی غربی، پیشرفت مادی و لذت نهادینه شده و مبنای حقوقی آن نیز بر اساس تأمین نیازهای ملی است.

 

لزوم برنامه ریزی جدی برای ترویج و ساماندهی اصل امر به معروف ونهی از منکر

 نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به این که امام حسین(ع) برای اقامه امر به معروف قیام کردند، ادامه داد: این موضوع در جامعه اسلامی ما نیز بسیار دارای اهمیت است لذا باید توجه بسزایی به آن داشته باشیم.


وی یادآور شد: متاسفانه در 36 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد توجه ویژه‌ای به مسأله امر به معروف و نهی از منکر نشده و از نظر تئوری نیز کارهای مناسبی در این حوزه صورت نگرفته است اما باید دقت کنیم اگر این امر به نحو صحیح اجرایی نشود اثرات بسیار مخربی به دنبال دارد.

 

لاریجانی با اشاره به اوضاع منطقه گفت: قرن بیستم را می‌توان یک قرن جنایتکارانه دانست زیرا در این قرن بیشترین جنگ‌ها، کشتار جمعی و استفاده از بمب اتمی و بهره‌گیری از تفکر و علم در این راستا اتفاق افتاده است.

 

مبارزه با داعش پوششی برای حمله به سوریه است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که گروه داعش توسط آمریکا به وجود آمده است، گفت: هم اکنون آن‌ها جلسات بسیار متعددی را در عربستان و ترکیه برای از بین بردن این گروه تکفیری برگزار می کنند، زیرا اعتقاد دارند با حمله به گروه داعش می‌توانند سوریه را نیز از بین ببرند.


وی با بیان این که آمریکا هیچ گونه عقلانیتی برای اداره دنیا قائل نیست، گفت: آن‌ها از هر روشی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند اما باید بدانند حضور این گروه در منطقه بازی با یک انبار باروت است.

 

لاریجانی در پایان، رجوع به تفکر و سیره ائمه(ع) را از ضرورت ها و دلایل اقتدار مسلمانان در برابر غربی‌ها عنوان کرد./930/پ201/ج

 

ارسال نظرات