۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۲۰۶۴۰
مدیر مدرسه علمیه اسلام شناسی مشهد:

رفتار متواضعانه جزو تفکیک ناپذیر زی طلبگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه اسلام شناسی مشهد گفت: محال است عالم دینی رابطه با خداوند متعال داشته باشد،اما با اجتماع ارتباط نداشته باشد، بندگان، چون مخلوقات خداوند هستند، عزیز هستند از این رو انسان باید در مقابل آن ها متواضع باشد.
رفتار متواضعانه جزو تفکیک ناپذیر  زی طلبگی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، صدیقه مقدسی نیا، مدیر مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد، ظهر امروز، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید این حوزه، در جمع اساتید و طلاب گفت: علم توأم با معرفت، زمینه اصلاح و خودسازی را فراهم می کند، از این رو معرفت الله نخستین در از درهای علم است.
 
وی ابراز کرد: طلاب نباید انتظار داشته باشید که صرف حضور در حوزه، سبب رشد معنوی آن ها شود؛ چرا که  حوزه، نهادی است که راه دین را به انسان نشان می دهد، اساتید حوزه نیز حقایق را در محدوده ای مشخص شده برای طلاب بیان می کنند، اما در نهایت، تحول و وارستگی با عمل خود طلاب ایجاد می شود.
 
مقدسی نیا گفت: خودسازی و اصلاح، اراده فرد را می طلبد، پیامبر اکرم(ص) نیز، تنها وظیفه ابلاغ را بر عهده داشتند، در آیه 54 سوره نور آمده است: « وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ»، از این رو انسان هایی محضر پیامبر را درک کردند، اما نتوانستند مسیر خودسازی را طی کنند و در مقابل انسان هایی را داریم که در عصر غیبت با وجود غیبت امام عصر خود، توانستند مدارج عالی کمال را سپری کنند.
 
مدیر مدرسه علمیه اسلام شناسی گفت: کمال و تقرب به سوی خداوند تنها در علوم حوزوی خلاصه نمی شود، بلکه ممکن است فردی با تحصیل علم پزشکی و زمین شناسی، عالم هستی را درک کند و درس معرفت الله را بیاموزد.
 
علم توأم با معرفت، زمینه اصلاح و خودسازی را فراهم می کند
وی با بیان این که علم زمانی زمینه تغییر و تحول در انسان را ایجاد می کند که با معرفت همراه باشد، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«اگر کسی مقصدش خدا باشد و علم را برای خدا بیاموزد، هیچ دری از درهای علم باز نمی شود و هیچ حقیقتی رادریافت نمی کند، مگر اینکه در نفسش حالت ذلت پیدا شود.»
 
مقدسی نیا افزود: منظور از ذلت در این روایت، ذلت و خواری در مقابل خداوند متعال است؛ چرا که انسان نباید در مقابل هیچ مخلوقی ذلیل شود، مؤمن در مقابل همه باید عزت خود را حفظ کند؛ چرا که روح بزرگ و با عظمتی دارد.
 
مدیر مدرسه علمیه اسلام شناسی با تأکید بر این که  معرفت الله نخستین در از درهای علم است، گفت: انسان اگر نقطه اتصال خود را از خداوند متعال قطع کند، چیزی از خود ندارد؛ چرا که خداوند غنی بالذات و انسان فقیر است، او در مقابل مولا چیزی از خود ندارد، از این رو است که در سجده می خوانیم «اللهُمَّ اَنَا عَبدک الضعیفُ الذلیلُ الحقیرُ المِسکِین».
 
وی ابراز کرد: سیر صعودی انسان با اراده خود او محقق می شود، تمام خزائن عالم از آن خداوند متعال است، از این رو به کسی تکیه کنید که تمام عالم وابسته به او هستند. پیامبر اکرم(ص) ابتدا عبد بودند و سپس مقام پیامبری و رسالت به ایشان تفویض شد.
 
رفتار متواضعانه منشور لاینفک طلبگی است
مقدسی نیا با اشاره به این که رفتار متواضعانه و مؤمنانه منشور لاینفک طلبگی است، گفت: محال است عالم دینی رابطه با خداوند متعال داشته باشد،اما با اجتماع ارتباط نداشته باشد، بندگان، چون مخلوقات خداوند هستند، عزیز می باشند، از این رو انسان باید در مقابل آن ها متواضع بوده و تکبر نداشته باشد. 
 
مدیر مدرسه علمیه اسلام شناسی تصریح کرد: منشأ فقر فرهنگی، فقر معرفتی است، از این رو جوانانی که از الگوهای غربی پیروی می کنند، همچون عروسکی است که فقر حقیقی و معرفتی ندارد؛ چرا که حقیقت این عالم را درک نکرده است. از این رو وظیفه طلاب دینی است که آن ها را آگاه کنند.
 
وی اضافه کرد: با کسانی که حجاب را رعایت نمی کنند، دوست و همراه شوید، کمالات ایمان را به آن ها نشان دهید و بگذارید، ببینند که انسان مؤمن خوش اخلاق، متبسم و گشاده رو است. اگر حوزه ها از آن ها استقبال نکنند، پس کجا به سراغ پاسخ سؤالات خود بروند.
 
مقدسی نیا با بیان این که خوف و ترس از خداوند متعال، از جمله ویژگی های برجسته عالم دینی  است، اظهار کرد: عالم دینی از خداوند متعال خوف و هراس دارد، خداوند زیباست و جمال مطلق است، اما انسان عالم، خوف از نافرمانی خداوند دارد، ترس از این دارد که مبادا در مقابل خداوند سرکشی و گناه کند و الّا خداوند رحمت محض است.
 
مدیر مدرسه علمیه اسلام شناسی، مفید و مؤثر بودن طلبه را از دیگر ویژگی های او برشمرد و افزود: طلبه از عمر خود مفید استفاده می کند، از این رو در جامعه مفید است و علمی را که آموخته است در اختیار دیگران قرار می دهد./1309/پ202/ب5 

 

ارسال نظرات