۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۲۲۱۲۲۶

اخبار کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ وقف سی میلیارد ریالی برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، بازدید نماینده ولی فقیه در سپاه امام رضا(ع) از نمایشگاه فعالیت های تشکل های حاشیه شهر، مشکلات راه اندازی شبکه ملی زیارت و جلب مشارکت‌های مردمی در برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، نیکوکار مشهدی که خواست نامی از وی ذکر نشود پنج واحد مسکونی و یک واحد تجاری واقع در مشهد را با نیت ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر برای استفاده عموم با انجام فعالیت هایی که اولویت موارد با توجه به نیازها و شرایط زمان به تشخیص متولیان خواهد بود در راستای دین مقدس اسلام، مذهب شیعه اثنی عشری، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه وقف کرد.

 

این گزارش می افزاید نیت واقف جهت ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی ازمنکر جهت انجام فعالیت های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، تبلیغی و ترویجی، شامل موارد ذیل است:

 

1- انجام پژوهش های مبنایی و کاربردی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن، روایات، امام و رهبری

2- انتشار کتاب، نشریه، مقاله و ... در موضوع امر به معروف و نهی از منکر

3- حمایت از پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر

4- تولید محصولات فرهنگی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر، نظیر؛ پوستر، عکس، فیم کوتاه، انیمیشن، مستند، نماهنگ، وبلاگ، پایگاه های اینترنتی، ارسال پیامک، شعر، داستان های کوتاه، متن ادبی و ...

5- جهت دهی به اساتید، مبلغان، پژوهشگران، هنرمندان و ... با برگزاری نشست های علمی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر

6- تربیت و تشکیل گروه های امر به معرفو و نهی از منکر

7- تشکیل و حمایت از گروه های جهادی و اعزام به مراکز و مناطق جهت ترویج فرهنگ دینی بخصوص فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر8- برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها و همایش ها در موضوع امر به معروف و نهی از منکر با شناسایی و معرفی اسوه های امر به معروف و نهی از منکر9- ترویج روحیه امر به معروف و نهی از منکر در عموم مردم و اصناف مختلف.

 

واقف هدف خود از نیت موقوفه مذکور را لزوم ترویج فرهنگ این واجب فراموش شده و مظلوم مانده در فروع دین بیان کرد.

 

گفتنی است پیش از این 18 واحد مسکونی به ارزش 40 میلیارد ریال با نیت امور خیریه توسط این نیکوکار وقف شد.

 

وقف یک باب منزل مسکونی برای احداث حسینیه و مجتمع فرهنگی

 

برادران محبت شریفی نمایندگان هیئت انصار المهدی(عج) یک باب منزل مسکونی به مساحت65 /345 متر مربع واقع در منطقه شهرک شهید رجایی را وقف کردند.

 

این گزارش می افزاید نیت واقفان از وقف مذکور احداث مجتمع فرهنگی به نام مجتمع فرهنگی انصار المهدی(عج) شامل اماکن مذهبی فرهنگی، قرآنی، آموزشی، پژوهشی، خیریه ای، و ... برای استفاده عموم و احداث حسینیه با نام حضرت رقیه (س) است.

 

گفتنی است ارزش این موقوفه چهار میلیارد ریال می باشد.

 

وقف 15 میلیارد ریالی بانوی سرخسی برای احداث فاطمیه


واقف نیک اندیش، شوکت بلوری یک ساختمان به مساحت 880 متر مربع عرصه که دارای شش دربند مغازه میباشد را جهت ساخت فاطمیه(س) با هدف انجام فعالیت های فرهنگی، قرآنی ویژه استفاده عموم وقف کرد.

ارزش ریالی این ملک 15 میلیارد ریال برآورد شده و در خیابان امام خمینی(ره) شهرستان سرخس واقع است.

 

وقف پنج میلیارد ریالی برای حوزه علمیه امام صادق(ع) بردسکن

 

واقف نیک اندیش مرتضی خورشیدی و همسرش زهرا عصمتی یک قطعه زمین واقع در شهر بردسکن  به مساحت 467 متر مربع را با نیت احداث خانه عالم، مجتمع مسکونی برای اساتید حوزه ، ساخت مراکز فرهنگی، قرآنی، آموزشی وابسته به مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بردسکن کردند.   ارزش وقف مذکور 500 میلیون تومان برآورد شده است.

 

سوغاتی‌های شهر مشهد فاقد مدل فرهنگ رضوی است

 

سید وحید موسویان، مشاور فرهنگی شهردار مشهد گفت: جوانان نخبه و فعالان فرهنگی باید مبانی نظری و دیدگاه‌های معرفتی را به مبانی ایرانی- اسلامی ارتقاء داده و نوعی الگوسازی را در جامعه ایجاد کنند.

 

وی افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگی به مدل‌های اثربخش و کاملی دست پیدا نکرده‌ایم و اگر هم مدلی وجود داشته باشد، تبدیل به محصول فرهنگی جهت قرار گرفتن در سبد مصرفی مردم شده است.

 

مشاور فرهنگی شهردار مشهد با اشاره به برگزاری دوره‌های ایده‌پروری مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت، اظهار کرد: برگزاری این دوره‌ها از یک سو توانمندسازی و انگیزه بخشی به جوانان را به دنبال دارد و از سوی دیگر آن ها را با نحوه ارائه ایده‌های خود آشنا می‌سازد.

 

موسویان تصریح کرد: برگزاری دوره‌های ایده‌پروری به صورت مداوم و فراگیر در واقع حمایتی خالصانه از انگیزه‌های نخبگان و فعالان فرهنگی پایتخت معنوی ایران است.

 

وی با بیان اینکه مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت، نوعی ظرفیت‌سازی برای استعدادیابی و رشد ایده‌های جوانان است، گفت:  حمایت از این ایده‌ها در واقع گامی اساسی در تولید صنایع فرهنگی است.

 

مشاور فرهنگی شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصولات شاخصی در حوزه فرهنگی وجود ندارد که این امر در عرصه سوغات رضوی بسیار مشهود است.

 

موسویان با بیان اینکه بیشتر سوغاتی‌های شهر زیارتی مشهد فاقد مدل فرهنگ رضوی است، اظهار کرد: برگزاری دوره ایده‌پروری سوغات زائران کودک و نوجوان، از مهمترین نیازهای شهر مشهد بود که مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت به درستی به این مهم توجه کرده است.

 

راه اندازی شبکه ملی  زیارت  در انتظار اختصاص مکان و اعتبار استانی

 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی در حاشیه نشست راهبردی برنامه های شش ماهه دوم  سال 93 مر کز خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد مقدس سالانه 25 میلیون زائرو 6 میلیون مجاور را داراست افزود: با توجه به در خواست مدیران ارشد استان و فعالان فرهنگی مذهبی و همچنین وجود مرقد مطهر ثامن الحجج ( ع) که در واقع منشا معنویت و ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی است، ضرورت راه اندازی شبکه ملی زیارت در استان احساس  و پس از دو سال تلاش و پیگیری مطالعات فاز صفر و مجوزهای سازمانی ان دریافت شد.

 

مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی اذعان کرد: سازمان صدا و سیما براورد هزینه راه اندازی را 20 میلیارد تومان اعلام کرد و مقرر شد نیمی از این مبلغ را استانداری ، شهرداری ، و استان قدس رضوی تقبل و نسبت به اختصاص مکان ، اقدام کنند .

 

حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی با انتقاد از عدم تخصیص این اعتبار و مکان از سوی مسئولان استانی تصریح کرد : قرار بود 5 میلیارد تومان برای ایجاد زیر ساخت، دو میلیارد برای راه اندازی ازمایشی و سه میلیارد تومان برای راه اندازی رسمی شبکه ملی زیارت از محل اعتبارات استانی هزینه  شود که متاسفانه هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نشد و با توجه به انقضای مهلت اعلام شده ( 30 شهریور ماه امسال ) و عدم تخصیص اعتبارات و انجام تعهدات استانی عملا راه اندازی شبکه ملی زیارت از دستور کار رسانه ملی خارج می شود.

 

این مقام ارشد صدا و سیمای استان افزود: انتظار داشتیم در سفر اخیر رییس جمهور محترم به مشهد الرضا این موضوع که از مطالبات فرهنگی مسئولان استانی است مورد عنایت قرار بگیرد که چنین اتفاقی نیفتاد ، بنابراین استان خراسان رضوی فرصت بهره مندی از شبکه ای معنوی را از دست خواهد داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی در بخشی از اظهاراتش به تلاش بی وقفه متولیان فنی مرکز در خصوص پوشش دیجیتال 5 درصد باقیمانده نقاط استان خبر داد و تأکید کرد: 95 درصد از استان تحت پوشش دیجیتال قرار داردو به یاری پروردگار و عنایت ویژه علی ابن موسی الرضا تا پایان امسال نقاط باقی مانده ای  که در شورای برنامه ریزی شهرستان اعتبارات مورد نیاز را تدبیر کردند و یا از منابع در اختیار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اقدام نمودند از فن اوری دیجیتال دریافت صدا و تصویر بهره مند خواهند شد. 

 

هجمه های فرهنگی مدیریت جهادی را در جامعه کمرنگ کرده است

 

حجت الاسلام علی اصغر لطفی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در متن آموزه های دینی ما به موضوع جهاد در ابعاد مختلف جهاد فرهنگی و اقتصادی، جهاد با نفس و جهاد نظامی اشاره شده است، گفت: مدیریت جهادی به معنای داشتن انگیزه بسیار قوی مبتنی بر عقاید دینی و انقلابی و وقت گذاری شبانه روزی با چشم پوشی از مزایای مادی با استفاده از حداقل امکانات برای رسیدن به حداکثر بهره وری است.

 

وی با اشاره به شاخصه های یک مدیر جهادی اظهار کرد: ایمان، تقوی، عزم جدی، علم و تجربه، گذاشتن وقت مناسب و بهره برداری از حداقل امکانات از خصوصیات یک مدیر جهادی است.

 

حجت الاسلام لطفی با بیان اینکه ما ظرفیت های بسیاری داریم که به کار گرفته نمی شود، تاکید کرد: مدیریت جهادی در سال های اخیر به دلیل هجمه فرهنگی و همچنین مسائل مادی تا حدودی فراموش شده است که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب باید در جهت احیا و تحقق آن گام برداشت.

 

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به این مطلب که دوران دفاع مقدس نمونه عینی مدیریت جهادی است که رزمندگان ما توانستند در مقابل ابرقدرت های جهان به خوبی ایستادگی کنند، خاطرنشان کرد: تاریخ انقلاب اسلامی نشان می دهد که ما با به کار گیری مدیریت جهادی توانستیم بر طاغوتیان پیروز شویم.

 

وی با اشاره به برگزاری همایش مدیریت جهادی توسط مجموعه جامعه العباس جانبازان خراسان رضوی بیان کرد: برگزاری همایش یک کار سمبلیک است که به تنهایی نتیجه بخش نخواهد بود اما اگر شروعی برای اطلاع رسانی مناسب و مسیری برای آشنایی همگان با مفهوم و راهکارهای تحقق مدیریت جهادی باشد می تواند اثربخش باشد.

 

 چگونه سخن بگوییم و برخورد کنیم؟

 

حجت الاسلام ناصر رفیعی در جلسه درس اخلاق طلاب غیرایرانی با اشاره به آیات 33 الی 36 سوره مبارکه فصلت در رابطه با نقشه راه سعادت اظهار داشت: این آیات چهار سوال اساسی را به عنوان نسخه عمومی مطرح می کند و آن سوالات عبارتند از چگونه سخن بگوییم؟ چگونه برخورد کنیم؟ برای دستیابی به موفقیت چه صفاتی داشته باشیم؟ و آخر اینکه چه آسیب ها و آفت هایی ما را در این مسیر تهدید می کنند؟

 

وی افزود: نظام آیات در این سوره و در جای جای قرآن حیرت انگیز است و این تنها بخشی از اعجاز قرآن در پاسخگویی به تشنگان زلال معرفت الهی است.

 

دکتر رفیعی در پاسخ به اولین سوال متذکر شد: قرآن کریم در این باره می فرماید « و من احسن قولا ممّن دعا الی الله و عمل صالحا و قال انّنی من المسلمین». همانگونه که از آیه اقتباس می شود بهترین سخن، سخنی است که در آن دعوت به سوی حق باشد. سعی کنید مردم را از هر طریق و برهانی به سوی حق دعوت کنید. محبوب کردن خدا نزد مردم دستوری است که خداوند همواره به رسولانش ابلاغ کرده است و این قول أحسن تنها با پشتوانه عمل صالح و تسلیم در برابر رضای پروردگار تأثیرگذار می گردد. بر اساس دعای عرفه امام حسین علیه السلام یکی از راه های محبوب کردن خدا نزد مردم ذکر نعمات خدای متعال است. بیان مهربانی خدا و ....

 

وی افزود: در آیه 34 سوره مبارکه فصلت در پاسخ به دومین سوال قرآن کریم می فرماید: «ولا تستوی الحسنه و لا السّیئه ادفع بالّتی هی احسن فاذاالّذی بینک و بینه عدواه کانّه ولیّ حمیم» برخورد بسیار تأثیرگذار است. همانگونه که پیامبر (ص) افراد بسیاری را با رفتارش هدایت نمود ما نیز می توانیم با بهره گیری از سیره عملی بجا و متناسب با کمی دقت و ژرف نگری بخش عظیمی از فعالیت های خود را با تبلیغ عملی و پیروی از سیره رسول مکرم اسلام به ثمر بنشانیم. آیا تا به حال به علت محبوبیت رهبر انقلاب در میان جوامع دقت کرده اید؟ سعه صدر، حسن خلق، تقوا و به تبع آن کلام حکیمانه از ویژگی های بارز رهبر معظم انقلاب است که سبب حب و الفت میان ایشان و سایرین شده است.

 

اگر در رابطه با زندگی اصحاب پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مطالعه و بررسی کنید خواهید دید که اکثر مجذوبین به دین از طریق رفتار و برخورد عملی این بزرگواران جذب دین و حتی در زمره مریدان درجه یک ایشان قرار گرفته اند.

 

برای دستیابی به موفقیت باید چه صفاتی داشته باشیم؟

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: در آیه 35 سوره فصلت به این سؤال این چنین پاسخ داده شده است؛ « و ما یلقّها الا الذین صبروا و ما یلقّها الا ذو حظّ عظیم». با توجه به این آیه کسی می تواند در مقام دعا الی الله و اِدفع بالّتی هی احسن واقع شود که از دو ویژگی صبر و فهم عظیم بهره ببرد.

 

البته حظ عظیم به حسن خلق، علم کثیر، ظرفیت زیاد، توفیق و ... نیز معنی شده است. در غیر اینصورت گام نهادن در این مسیر مشکل است. صبر در یادگیری علم و تذهیب نفس کلید دستیابی به حظ عظیم هستند.

 

مشکلات حاشیه شهر نیازمند شفاف سازی است

 

حجت الاسلام حسینی افزود: اگر درد محرومین به طبقات بالا و مسئولین منتقل شود مطمئن باشید که آن ها پس از شنیدن درد و مشکلات، راه حل مناسب را برای رفع معضلات پیدا خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه قدم اول برای رفع مشکلات حاشیه نشینان شهر مشهد شناسایی معضلات به صورت جدی و عمیق می باشد خاطرنشان کرد: همواره تجربه نشان می دهد که در تمامی مشکلات گذشته هرگاه معضل به صورت کامل شناسایی شده است، پیدا کردن درمان و راه حل با سهولت هرچه تمام تر صورت گرفته است.

 

وی در ادامه با اشاره به این که باید این مناطق را عاری از فرهنگ های آلوده و زشت کنیم گفت: ما باید با تلاش، کوشش و برنامه ریزی دقیق به تبلیغ فرهنگ غنی دین اسلام که بر پایه عدالت بنا شده بپردازیم.

 

حجت الاسلام حسینی افزود: اگر بتوانیم باورهای اصیل دینی را به مخاطبان خود در حاشیه شهر به صورت جامع منتقل بکنیم در ادامه میتوانیم زمینه های تغییر زیر ساخت ها را فراهم سازیم.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه امام رضا(ع) در پایان ضمن اشاره به اینکه ساکنان حاشیه شهر دارای پتانسیل های فرهنگی بسیار بالایی هستند گفت:  مسئولین باید با ابتکار عمل از این پتانسیل ها که تاکنون شناسایی نشده است بهره لازم را ببرند.

 


برطرف شدن بسیاری از مشکلات حاشیه شهر در گروی فرهنگ سازی عمیق است

 

حجت الاسلام محمد حسین محرابی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان خراسان رضوی افزود: اگر فرهنگ یک کشور درست شود، قطعا در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز با رشد و شکوفایی همراه خوهد شد.

 

وی با تاکید بر وجود نابسامانی در تصمیم گیری ها برای مسائل ضروری و مهم گفت: این ظلم به حاشیه شهر است که تمامی نابسامانی ها و مشکلاتی با شیب بسیار تندی به سوی آن ها سرازیر شده است.

حجت الاسلام محرابی با اشاره به وجود پتانسیل های بسیار زیاد در بین حاشیه نشینان شهر تصریح کرد: اگر با دقت بررسی کنیم می بینیم که همواره اکثریت مدافعان نظام و ولایت را همین مردمان سخت کوش و کم بضاعت تشکیل داده اند.

 

وی ضمن اشاره به سخنان امام خمینی (ره) در خصوص این که قشر ضعیف جامعه صاحبان اصلی انقلاب هستند، افزود: بر خلاف تصورات بسیاری از مسؤولان در خصوص مناطق فقیر نشین، این قشر از لحاظ فرهنگ بسیار برخوردار هستند و در مقابل، مشکلات و محرومیت مالی دارند.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان خراسان رضوی تأکید کرد: متاسفانه در مناطق حاشیه نشین شهر علاوه بر مشکلات مالی و فرهنگی، مردم از مشکلات عمرانی و آبادانی رنج می برند که امیدواریم با کمک و همفکری مسئولین این مشکلات هرچه زودتر برطرف گردد.

 

جلب مشارکت‌های مردمی در برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس

 

حسن کریمدادی صبح امروز در جلسه کمیته ایثارگران که به منظور بررسی برنامه‌های پیشنهادی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای هفته دفاع مقدس در سالن شهید هاشمی نژاد بنیاد در مشهد مقدس برگزار شد اظهار کرد: برنامه‌های هفته دفاع مقدس مانند سال‌های پیش به طرز  باشکوهی  انجام می‌شود و از تمامی دستگاه‌ها تقاضا داریم تا پیشنهادات خود را برای برگزاری برنامه‌های خاصی که در نظر دارند ارائه دهند.

 

کریمدادی تصریح کرد: سالگرد شهدای وحدت از دیگر مراسم‌هایی است که امسال در مهر ماه در پیش رو داریم و باید برای برگزاری مراسم ویژه این روز نیز برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهیم.

 

کریمدادی از عطرافشانی و گلباران گلزار شهدا در هفته دفاع مقدس در سراسر شهرستان‌های استان خبر داد و خاطرنشان کرد: مراسم عطرافشانی گلزار و مزار شهدا در تمامی شهرستان‌ها در بین مردم و مسئولان نهادینه شده است و خوشبختانه همه ساله این مراسم با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر حدود 14 گلزار پراکنده در اطراف مشهد مقدس داریم که رسیدگی به آنها باید در دستور کار مناطق سه گانه مشهد مقدس قرار گیرد.

 

معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی گفت: مسؤولیت برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس امسال با ارتش است و ما از عزیزان ارتش و نیروهای مسلح تقاضا داریم تا همانند سال‌های قبل درخصوص حضور ایثارگران در مراسم هفته دفاع مقدس تمهیدات ویژه ای بیاندیشند.کریمدادی با اشاره به اهمیت جلب مشارکت‌های مردمی در برگزاری این مراسم اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا با جلب مشارکت‌های مردمی و به طور خاص نسل جوان امروز که سال‌های دفاع مقدس را ندیده است در راستای فرهنگ‌سازی و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس حرکت کنیم./930/پ203/ب4

ارسال نظرات