۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۲۲۱۳۳۹

سال تحصیلی مؤسسه امام المنتظر آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مؤسسه امام المنتظر با سخنرانی آیت‌الله فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه در نمازخانه این مؤسسه برگزار شد.
آيت‌الله فقيهي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، آیت‌الله فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه در ابتدای سخنان خود در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه امام المنتظر(عج)، با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اظهار داشت: مسأله تعلیم و تعلّم یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در دین مقدس اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به این‌که در مرحله اول برای هر انسانی کسب علم لازم و عمل کردن به آن فضیلت بالاتری است یادآور شد: کسی که عالم شد، ممکن است به علمش عمل کند و یا به آن عمل نکند، ولی کسی که علم نداشته باشد، عمل هم نخواهد داشت، از این رو  در مرحله اول طلب علم لازم و واجب است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) اظهار داشت: ارزش علم آموزی از هزار رکعت نماز مستحبی بالاتر است. باید در مسیر علم‌آموزی، علمی را که احیا کننده اسلام و معارف ناب الهی است، انتخاب کنیم.

 

وی ضمن تأکید بر مسأله علم و خوب یادگرفتن به عنوان وظیفه‌ای دینی، با بیان این‌که مرحله عمل به علم از اهمیت خاصی برخوردار است، یادآور شد: انتخاب علم به ویژه علمی که احیا کننده اسلام و معارف ناب الهی باشد، از جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند متعال برخوردار است.

 

استاد حوزه علمیه قم که در جمع طلاب و روحانیون سخنرانی می‌کرد، افزود: با این مسیری که شما انتخاب نموده‌اید قدم اول و دوم را با هم برداشته‌اید.

 

آیت‌الله فقیهی تعلیم و تعلم را همان جهاد فی سبیل‌الله دانست و یادآور شد: ارزش این حرکت علمی خود را بدانید و از فرصت‌های به وجود آمده به خوبی استفاده کنید.

 

وی بانیان و مؤسسان مدارس علمیه را گام نهادگان عرصه توحید در راستای احیای معارف ناب اسلامی دانست و تأکید کرد: طلاب علوم دینی باید ضمن تحصیل دقیق و عمیق معارف الهی، قدر موقعیت‌های به وجود آمده را بدانند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حضور علمای اسلام و حرم حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم تأکید کرد: طلاب باید از فرصت‌ها و امکانات به وجود آمده در راستای تعمیق آموزه‌های دینی و کسب معارف ناب اهل بیت(ع) و بالا بردن معنویات وجودی خویش با شب زنده‌داری، قرائت نماز و قرآن این دو بال را در کنار هم برای بالا بردن کمال انسانی و هدایت جوامع بشری به کار بگیرند.

 

آیت‌الله فقیهی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر جدی‌گرفتن مباحثه در میان طلاب، خاطرنشان کرد: ترقی علمی تنها به وسیله مباحثه و کسب نظرات و دیدگاه‌های مختلف به وجود می‌آید.

 

گفتنی است، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین نیاز حسین نقوی، نیز ضمن تبریک سال جدید تحصیلی و تشکر از مسؤولان جامعةالمصطفی اظهار داشت: طلاب و روحانیان باید قدردان فرصت به وجود آمده باشند و به تهذیب نفس، تعلیم و تربیت اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

 

مدیر حوزه علمیه جامعه المنتظر پاکستان ضمن تشریح وضعیت فرهنگی پاکستان اظهار داشت: طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه باید ضمن تحصیل علوم دینی و نهادینه ساختن معارف ناب اهل‌بیت(ع) در خویشتن، پاسخ‌گوی نیاز جوامع اسلامی باشند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین نقوی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که خداوند متعال وظیفه سنگینی بر عهده علمای دین نهاده است، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز جوامع اسلامی و متأسفانه حضور کمرنگ علما در مساجد، امید است تا طلاب و دانش‌آموختگان کشورهای اسلامی، خود را برای حضور و نقش آفرینی در عرصه‌های دین و مذهبی آماده کنند./907/د101/ی

ارسال نظرات