۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۲۲۰۸۳
آیت الله مکارم شیرازی:

ایران باید در بالاترین جایگاه علمی دنیا قرار گیرد/ جنایات آمریکا نتیجه علم منهای ایمان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اهمیت جایگاه مراکز علمی و تربیتی در جامعه،‌ گفت: اگر این مراکز به وظیفه خود عمل و برای تقویت ایمان جوانان تلاش کنند جلوی فساد گرفته می‌شود.
ديدار رييس مجلس با آيت الله مکارم شيرازي  آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار جمعی از مدیران آموزش و پرورش استان قم، اولین مدرسه را کانون خانواده دانست و اظهار داشت: مدارس تحت نظر آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها  و جامعه به ترتیب جایگاه‌های بعدی فراگیری علوم برای فرزندان ما هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر این مدارس چهارگانه وظیفه خود را به درستی انجام دهند جامعه‌ سالم، پیشرو، موفق و سربلند خواهد بود.

این مرجع تقلید با اشاره به هجمه فرهنگی گسترده دشمن، گفت: ما در شرایطی زندگی می کنیم که فساد از در و دیوار جامعه می‌بارد؛ شبکه‌های ماهواره‌ای، ‌رسانه‌های فاسد در همه جا نفوذ کرده‌اند، این مسأله وظیفه شما را سنگین‌تر می کند؛ می توانید کاری کنید که این توطئه‌ها خنثی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تقویت ایمان جوانان را تنها راه مقاومت آنها در برابر فساد دانست و خاطرنشان کرد: اگر آموزش و پرورش بگوید کار من تنها آموزش دادن است و به مسائل اخلاقی و تربیتی توجهی نکند جامعه لنگ می‌شود.

علم بدون ایمان انسان را به جنایت و کشتار مردم بی‌گناه وا می دارد

وی با تأکید بر این که علم بدون اخلاق و ایمان فایده‌ای ندارد، گفت: اعضای کنگره آمریکا همه باسواد هستند و تحصیلات عالیه دارند اما در جنگ غزه تصویب کردند که به اسرائیل کمک مالی شود تا بتواند بیشتر خون کودکان و زنان غزه را بریزد، به این دلیل که تحصیلات آنها خالی از تقوا و مسؤولیت الهی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان بدون تقوا حتی اگر تحصیلات عالیه‌ داشته باشد، می‌رود در کارخانه تولید سلاح کشتار جمعی کار می‌کند تا حقوق بیشتری دریافت کند.

این مرجع تقلید خطاب به مسؤولان آموزش و پرورش، گفت: نوجوانان و جوانان امانت‌های الهی و امانت‌های ملت هستند که به دست شما سپرده شده‌اند؛ این امانت را خوب پرورش دهید تا به لحاظ علمی و اخلاقی به جایی برسند و جامعه صالحی داشته باشیم.

معلم می‌تواند عالم دینی و مرجع تقلید تربیت کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که معلم می تواند عالم و مرجع تقلید پرورش دهد، ابراز داشت: بنده در خانواده مذهبی غیر روحانی متولد شدم اما در زمان رضا شاه یک استاد شیمی داشتیم که در کنار درس از روی رساله آقا سیدابوالحسن اصفهانی به ما درس احکام می‌داد؛ از همان زمان بنده به علوم دینی علاقه‌مند شدم و قطعا اگر خدمتی به جامعه کنم ایشان نیز سهیم است.

وی با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران باید در بالاترین رده‌های علمی دنیا قرار گیرد، گفت: در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته و جامعه علمی به این سمت در حال حرکت است؛ باید پایه‌های علمی کشور بیش‌ از پیش محکم باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید فرصت معلمی را غنیمت شمرد، بیان داشت: چنین فرصتی در هزاران شغل دیگر وجود ندارد، کار شما علمی و معنوی است؛ از این فرصت استفاده کنید و تا از این طریق هم خدمتی برای نظام و کشور کرده باشید و هم ذخیره‌ای برای آخرت خود فراهم آورید.

این مرجع تقلید افزود: با تربیت شاگردان صالح زندگی خودتان نیز بهتر می شود چراکه اگر فرزندان دیگران خوب تربیت نشوند بر روی فرزندان شما نیز تأثیر خواهند گذاشت؛ بنابراین برای حفظ فرزندان خود جامعه باید تلاش و کوشش کنید.

علم‌آموزی در اسلام هیچ محدودیتی ندارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یکی از معجزات اسلام و پیامبر(ص) را توجه ویژه به علم و ارتقای جایگاه دانش دانست و اظهار داشت: به طور معمول از محیط جاهلیت عرب که خشونت و خونیزی امری عادی بود باید تنها امثال ابولهب‌ها و ابوجهل‌ها برخیزد اما کسی که بالاترین مدافع علم است به پا خاست.

وی افزود: 1400 سال از بعث پیامبر(ص) گذشته است اما هنوز آنچه در مورد علم گفته می‌شود به پای اسلام نمی‌رسد؛ ما افتخار می‌کنیم که پیرو چنین مکتبی هستیم؛ و همین تنها مسأله برای اثبات حقانیت اسلام کافی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که در اسلام هیچ محدودیتی در زمینه علم آموزی وجود ندارد، گفت: پیامبر(ص)می فرماید از آغاز تولد و تا لحظه آخر عمر باید در طلب علم بود؛ بنابراین به لحاظ زمانی محدودیتی وجود ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی مکان فراگیری علم را نیز از نظر اسلام نا محدود خواند و بیان داشت: حضرت در جای دیگر می فرماید علم را حتی اگر در چین باشد بیاموزید؛ چین در آن زمان دورترین نقطه آباد دنیا بود یعنی هر کجا که می‌شود علم را فراگیرید؛ این روایت نشان می‌دهد که منظور پیامبر(ص)تنها علوم اسلامی نیست زیرا در چین علوم اسلامی وجود نداشت.

وی درباره میزان تلاش برای یادگیری، گفت: رسول خدا(ص)می ‌فرماید علم را طلب کنید حتی اگر نیاز باشد به اعماق دریا فرو بروید و یا این که خون خود را فدا کنید؛ یعنی میزان تلاش برای رسیدن به علم نیز در اسلام نامحدود است.

جایگاه والای استاد از منظر اسلام

این مرجع تقلید با اشاره به این که در انتخاب استاد نیز محدودیتی نیست، تصریح کرد: حضرت نمی‌فرماید حتما نزد استاد مسلمان بروید بلکه می فرماید علم گمشده‌ انسان با ایمان است که نزد هرکس بیابد، آن را مطالبه می کند؛ خواه  این علم نزد مسلمان یا کافر باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اسلام به مقوله علم آموزی توجه فوق العاده دارد، گفت: حتی دانشمندان امروزی نیز در بیان اهمیت علم تا این اندازه پیش نرفته‌اند.

وی در تبیین مقام والای معلم، ابراز داشت: در روایت داریم وقتی معلم به شاگرد خود گفتن بسم الله الرحمن الرحیم را بیاموزد، خداوند برای معلم، شاگرد و پدر و مادرش آزادی از جهنم می نویسد./928/پ201/ج

ارسال نظرات