نشست «ضرورت آموزش سواد رسانهای در ایران» برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها تحت عنوان ضرورتهای آموزش سواد رسانهای در ایران پیش از ظهر امروز در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانه با حضور علی اصغر محکی مدیر کل سازمان مطالعات فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، بهروز مینایی رییس هیأت مدیره بنیاد ملی بازی های رایانهای، بهاره نصیری پژهشگر رسانهای، ناصر اسدی پژوهشگر رسانهای، طاهر روشندل استاد گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران، حامد امامی دبیر همایش سواد رسانهای و محمد سلطانیفر برگزار شد.
طاهر روشندل استاد گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران با اشاره به ضرورتهای آموزش سواد رسانهای گفت: برخورد هدفمند و تفکر انتقادی در مقابل رسانهها از سه لایه تشکیل میشود یکی اینکه فرد مدیریت رژیم رسانهای داشته باشد یعنی نسبت به رسانه حساس شود، دیگری تفکر انتقادی در مواجه با متون و محتوای رسانهای داشته باشد یعنی فرد منفعلانه در معرض پیام و محتوای رسانهای قرار نگیرد و روحیه کنکاش داشته باشد و دیگر اینکه بداند تولیدکنندگان پیامها چه هدفی را برای مخاطب دنبال میکنند.
وی افزود: در زندگی امروزه اکثر افراد اطلاعات خود را از طریق رسانهها دریافت میکنند و در این میان رسانهها اهداف تجاری، سیاسی و ایدئولوژیکی خود را به مخاطبان میرسانند بر همین اساس نیاز به سواد رسانهای امری ضروری است.
روشندل عنوان کرد: اگر فرهیخیتگی رسانهای در جامعه بالا رود مصرفکنندگان در استفاده از رسانه بهره و لذت خواهند برد و این نیاز به تجهیز و واکسینه شدن افراد به ویژه قشر کودک و نوجوان به سواد رسانهای در مقابل آثار مخرب آن است، زیرا رسانه سبک زندگی را ترویج داده و اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در آن نهفته است.
در ادامه ناصر اسدی پژوهشگر رسانهای گفت: توانایی مخاطب در ارزشیابی از پیامهای رسانهای در چهار بعد احساسی، شناختی، زیباییشناختی و اخلاقی قابل بررسی است، با توجه به اینکه کشور ما ایران در فضای رسانهای از رسانههای سنتی به سوی رسانههای دیجیتالی میرود باید بتوانیم از محتواهای مفید استفاده کنیم.
وی افزود: با توجه به حجم وسیع اطلاعات مثبت و منفی فضای سایبری باید اثرات زیانبار را کاهش داده که در همین راستا ضرورت آموزش سواد رسانهای خود را نشان میدهد.
همچنن بهروز مینایی رییس هیأت مدیره بازی های رایانهای گفت: در قیاس با سواد قدیم که صرفا خواندن و نوشتن بود سواد نوظهور دیداری و شنیداری امروز شناخت تواناییهای رسانه است.
وی افزود: امروز بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه که از خارج و بیشتر از غرب وارد کشور ما میشود صرفا هدف اقتصادی ندارد بلکه انتقال فرهنگ را به دنبال دارد آنها از طریق بازیهای رایانهای به صورت ناخود آگاه سبک زندگی غربی و سکولاریست را ترویج میکنند.
رییس هیأت مدیره بازیهای رایانهای با اشاره به اینکه استفاده از بازی برای فرهنگسازی است عنوان کرد: بازیهای رایانهای بستری برای به اشتراک گذاشتن ارزش ها و جهانبینی شده است و در کنار تفریح و سرگرمی به انتقال فرهنگ میپردازد البته شناخت و سلطه بر آنها میتواند توانایی عجیبی را درست کند که متاسفانه ردههای حاکمیتی و طیف هنرمندان ما متوجه قدرت رسانهها نشدند.
بهاره نصیری پژوهشگر رسانهای با اشاره به اینکه مجهز شدن به سواد رسانهای دغدغه ملی است، گفت: مخاطبان کودک و نوجوان بیدفاعترین افراد در برابر رسانهها هستند و بیشترین آموزش برای آنها لازم است زیرا در رسانههای جدید مثالها و مصداقها بومی سازی نشده و مرز میان کودکی و بزرگسالی را از بین میبرد.
وی افزود: در آموزش رسانهای کودک و نوجوان باید به صورت ریشهای از مقطع پایین شروع به کار شود و در این رابطه باید والدین و آموزگاران نیز مورد آموزش قرار گرفته و ابزارهای رسانهای به همراه تحلیل در اختیار مربیان و معلمان قرار گیرد.
این پژوهشگر رسانهای بیان داشت: در حوزه تولید محتوای رسانهای و آموزشهای آن باید از همه متخصصان در عرصه ارتباطات، جامعه شناسی و روانشناسی استفاده شود و برای هر گروه هدف به صورت مجزا بسته آموزشی ارائه گردد.
نصیری خاطرنشان کرد: آنچه سبب درد در حوزه سواد رسانهای بوده عدم شناخت مسئولان و مدیران نسبت به سواد رسانهای و به تبع حمایت نکردن آنها از پژوهشگران در این حوزه است و تا زمانی که قانون حمایتی نباشد و به صورت جزیرهای و بدون استاندار کار انجام شود نمیتوانیم تجربیات خود را در حوزه رسانهای به اشتراک بگذاریم./807/پ202/ب4