۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۲۲۳۷۳۶
کارشناس و مبلغ حوزوی:

ائمه اطهار شاهد و ناظر اعمال انسان ها هستند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مبلغ حوزوی با بیان این‌که ائمه اطهار(ع) از نیات و گفتار ما مطلع هستند، گفت: خداوند و وجود مقدس نبی اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) شاهد بر اعمال انسان ها هستند؛ چرا که در تفاسیر آمده است، منظور از واژه«مؤمنین»، ائمه اطهار(ع) هستند.
ائمه اطهار شاهد و ناظر اعمال انسان ها هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فاطمه ملاشاهی، کارشناس مذهبی، امروز در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی، در جمع زائران و مجاوران به سالگرد شهادت امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: امام باقر(ع)، دارای فضایل و سجایای اخلاقی و همچنین کرامات زیادی هستند که حتی دشمنان ایشان نیز تحت تأثیر سجایای ایشان قرار می گرفتند.

 

وی به سیره امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و ابراز کرد: پدر امام محمد باقر(ع)، امام سجاد(ع) و مادر ایشان، دختر امام حسن(ع) بودند، از این رو پدر و مادر ایشان هر دو علوی بودند و این امتیازی است که تنها مخصوص ایشان است؛ چرا که دیگر ائمه(ع) از این ویژگی برخوردار نیستند.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دوران زندگی امام باقر(ع) ویژگی های خاصی دارد؛ چرا که عصر ایشان، مصادف با آشوب های عقیدتی، فکری و سیاسی بود و همچنین حکومت بنی امیه در حال انقراض بود.

 

ملاشاهی گفت: امام باقر(ع) با توجه به تغییر حکومت از بنی امیه به بنی عباس، فرصت را غنیمت شمرده و دانشگاهی را ایجاد کردند که زمینه برای گسترش علوم و تربیت شاگرد، فراهم شد؛ به گونه ای که فقها و علمای دیگر مذاهب نیز خدمت ایشان تلمّذ می کردند.  

 

این کارشناس تاریخ تشیع گفت: یکی از خلفایی که مخالفت زیادی با امام باقر(ع) داشت، هشام بن عبدالملک بود، او در موقعیت های مختلف سعی می کرد که وجه امام (ع) را خدشه دار کند اما هیچ گاه موفق نشد تا این که امام (ع) را با سم به شهادت رساند.

 

این پژوهشگر دینی با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) بر امور پنهان ما نیز آگاه هستند، افزود: از ابابصیر نقل شده که گفت: من در کوفه برای زنی، قرآن قرائت می کردم، پس با او شوخی کردم و وقتی بر ابا جعفر امام باقر (ع) وارد گشتم، آن حضرت مرا مورد عتاب قرار داده و فرمودند «کسی که در خلوت مرتکب گناه شود، خدا به او بی توجه و بی اعتنا گردد. به آن زن چه گفتی؟» پس صورتم را از شرمساری پوشاندم و توبه کردم؛ سپس ابا جعفر (ع)فرمودند: «تکرار نکن.»

 

وی ابراز کرد: این که افراد با نامحرم شوخی می‌کنند و بعد این گونه توجیه می کنند دل انسان پاک باشد، قابل قبول نبوده و با دستورات اسلام تطبیق ندارد، مراد آیات حجاب، تنها پوشش ظاهری نیست، بلکه عفاف نه تنها در کردار و گفتار انسان باید نمود داشته باشد، بلکه باید در نیت، نگاه و زبان انسان نیز جاری باشد.   

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ، و بگو: [هر کارى مى‏خواهید] بکنید که به زودى خدا و رسول او و مؤمنان کردار شما را خواهند دید، و به زودى به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانده مى‏شوید، پس شما را به آنچه انجام مى‏دادید آگاه خواهد کرد»، اظهار کرد: خداوند و وجود مقدس نبی اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) شاهد بر اعمال انسان ها هستند؛ چرا که در تفاسیر آمده است، منظور از واژه«مؤمنین»، ائمه اطهار(ع) هستند.

 

ملاشاهی گفت: عمر و مال، امانت و سرمایه عظیم های الهی هستند، از این رو انسان باید به گونه ای برنامه ریزی کند که آن ها را بیهوده استفاده نکند، در روز قیامت بنده قدم از قدم بر نمی دارد، مگر این که از عمر و مال او سؤال می کنند./1309/پ202/ی

ارسال نظرات