۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۲۳۹۹۳
امام جمعه دامغان:

درس بزرگ عید قربان مقدم دانستن طاعت خدا بر اطاعت از اهل دنیا است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دامغان در خطبه‌های نماز عید سعید قربان گفت: درس بزرگ این عید خجسته و داستان حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) و ذبح اسماعیل(ع) مقدم دانستن طاعت خداوند متعال بر اطاعت از اهل دنیا و خواهش‌های نفسانی است.
درس بزرگ عید قربان مقدم دانستن طاعت خدا بر اطاعت از اهل دنیا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود ترابی، امام جمعه این شهرستان صبح امروز در جمع باشکوه نمازگزاران عید سعید قربان در مصلی امام خمینی(ره) دامغان با تبریک فرارسیدن این عید بزرگ اسلامی به همه مسلمانان، اظهار داشت: این عید فرخنده همواره عجین با یادآوری یکی از آموزنده‌ترین داستان‌های قرآن است که در آن حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش حضرت اسماعیل(ع) در عمل تقدم وظیفه و دستورات الهی را بر هر خواست دیگر به ما آموختند.

وی تصریح کرد: درس بزرگ دیگر این واقعه در بعد مسائل اجتماعی آن است که حضرت ابراهیم(ع) می‌توانست بدون آگاه کردن فرزند از دستور الهی، کلام خداوند را اجرا کند اما او را آگاه نمود و خواست اجرای امر پروردگار با بصیرت و به‌دور از غفلت و ناآگاهی انجام شود؛ این آموزه بزرگی برای پدران جامعه اسلامی است که به فرزندان خود شخصیت بدهند و با دادن آگاهی‌های لازم آنها را آماده حضور در جامعه کنند.

 

خطیب نماز عید قربان دامغان اضافه کرد: خداوند در داستان‌های متعددی از قرآن کریم به تعبیر برخی از خواب‌ها و جدا شدن روح از انسان در حال خواب اشاره می‌کند، روحی که مستقل است و می‌تواند اخباری را را از آینده دور یا نزدیک به ما بدهد و این دلیل روشنی بر معاد و یادآور آخرت و مرگ است، آنگاه که روح از جسم ما خارج می‌شود و سپس بدان باز می‌گردد، مسئله‌ای که هر شب و روز به‌طور موقت برایمان اتفاق می‌افتد.

 

وحدت پیام اصلی نماز عید قربان و دیگر اعیاد اسلامی است

 

امام جمعه دامغان در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه‌های امروز نماز عید سعید قربان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در باب کنگره عظیم حج و تقدیر از برگزاری آیین برائت از مشرکان در سرزمین عرفات، گفت: رهبر فرزانه انقلاب در این بیانیه با اعلام این مطلب که امروز اتحاد مسلمانان در صدر مسائل  ملی و بین المللی ما قرار دارد به روشنی اهمیت سرمایه عظیم وحدت را بیان کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین ترابی با ذکر این مطلب که وحدت پیام اصلی نماز عید قربان و دیگر اعیاد بزرگ اسلامی است، افزود: کارهای بزرگ را باید با جمع‌های کثیر انجام داد، اعیاد ما نیز با نماز شروع می‌شود و سپس فرائض دیگری همچون زکات مورد توجه قرار می‌گیرد، نماز عید جلوه‌گر اتحاد مسلمانان است و قدرت اسلام را به رخ دشمنان می‌کشد.

 

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز برخی از کشورهای به ظاهر اسلامی یا هم‌دست عناصر تکفیری شده‌اند و یا بعضی از آنها دیگر اسرائیل غاصب و جنایت‌کار را دشمن نمی‌دانند، در چنین شرایطی توجه بیش از پیش ملت‌های مسلمان به سرمایه وحدت لازم و ضروری است.

 

گفتنی است، قدردانی از حضور فعالانه مردم شهرستان دامغان و خیران در عمل به سنت ابراهیمی قربانی کردن در این عید خجسته و تبیین جایگاه رفیع این عمل خداپسندانه از دیگر بخش‌های خطبه‌های امروز نماز عید قربان دامغان بود./977/پ201/ب

ارسال نظرات