۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۲۵۲۰۴
آیت الله نوری همدانی:

علمای اسلام در حفظ وحدت پیشگام شوند/ تبدیل اختلافات حوزه اندیشه به میدان جنگ توطئه دشمن است

خبرگزاری رسا‌ ـ حضرت‌ آیت الله نوری همدانی به نقش بی‌بدیل علمای بزرگ اسلام در حفظ و تقویت وحدت مسلمانان اشاره کرد و گفت: وقت آن رسیده که ایشان کفن‌پوش به صحنه بیایند و توطئه‌های دشمنان اسلام را خنثی کنند.
 آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام، اظهار داشت: لازم است که علمای بزرگ اسلام برای حفظ و تقویت وحدت، کفن پوش در صف اول این عرصه حاضر شوند.

وی با اشاره به این که چالش‌های پیش روی جهان اسلام در ادوار مختلف متفاوت است، گفت: بحث تفرقه‌افکنی میان فرق اسلامی همیشه وجود داشته اما در حال حاضر شدت بیشتری پیدا کرده‌است؛ دشمنان اسلام سعی دارند اختلافاتی که در حوزه اندیشه و قلم وجود دارد را به میدان جنگ تبدیل کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: آنها در همه کشورهای اسلامی سرمایه گذاری کرده و برای ایجاد اختلاف پول و امکانات بسیاری را خرج می‌کنند؛ هدف نهایی آنها کوبیدن اسلام و تشیع است.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: از سویی داعش را با آن خشونت و بی رحمی مظهر اسلام معرفی می‌کنند تا کشورهای غربی را نسبت به اسلام بدبین کنند و از سوی دیگر با تبلیغات گسترده میان اهل تسسن سعی دارند آنها را نسبت به تشیع، انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی بدبین کنند.

وی با بیان این که تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان از صدر اسلام آغاز شده است، گفت: قرآن در آیات ابتدایی سوره بقره پس از این که ویژگی متقین را بیان فرمود بحث دشمنی کفار، منافقان و یهود که در زمان ما صهیونیست‌ها هستند را مطرح می کند تا تمام متدینینی که از این کتاب آسمانی استفاده می‌کنند بدانند که همواره این جبهه در مقابل‌شان کمین کرده‌اند.

این مرجع تقلید به زحمات و فعالیت‌هایی که علامه امینی برای اثبات حقانیت تشیع کشیده است اشاره کرد و ابراز داشت: از ایشان درباره علت سفرشان به هندوستان شنیدم که می گفت در مطالعه و تحقیقاتی که برای نوشتن الغدیر داشتم دیدم تا قرن چهارم کتبی از اهل سنت وجود داشته که اکنون در دست علمای اسلام نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: علامه امینی برای پیدا کردن نسخه اصلی این کتاب‌ها به سوریه و کشورهای مختلف اسلامی سفر کرد تا این که در کتابخانه بزرگ یکی از شهرهای هند مجموعه‌ای از آنها را پیدا کرد و در آنجا با توسلی به امیرالمؤمنین(ع)داشتند زمینه‌ای فراهم شد که برخلاف قوانین آن مرکز متصدی‌اش اجازه استفاده شبانه‌روزی و یادادشت برداری از آن کتاب‌ها را به ایشان داد.

حضرت آیت الله نوری همدانی به بخشی از منشاء‌های اختلافاتی که میان اهل سنت و شیعه وجود دارد اشاره کرد و گفت: در میان مسلمانان جریانی به راه افتاد که مسیری انحرافی را در پیش گرفتند و برای ساکت کردن مردم و پیش‌برد اهداف خود دو مسأله را به عنوان اصل خدشه ناپذیر در میان اهل سنت شایع کردند؛ یکی مجتهد بودن و دیگری عادل بودن همه صحابه پیامبر(ص)است.

وی با بیان این که تعریف آنها از صحابه پیامبر(ص)همه کسانی هستند که در زمان حضرت زندگی کرده و ایشان را دیده‌اند، ابراز داشت: با این تعریف اطفالی که در آن زمان زندگی می‌کردند نیز صحابه محسوب می‌شوند، طلحه، زبیر و حتی قاتلان عثمان نیز در این جرگه آنها قرار می‌گیرند؛ آنها حتی کسانی مانند شمر و ابن سعد را نیز زمره صحابه می‌دانند.

این مرجع تقلید با اشاره به کارهای خوبی که در تدوین کتاب‌های فقه مقارن شده است، گفت: باید کتاب‌های تفسیر و حدیث مقارن نیز نوشته شود؛ برخی از اهل سنت در تفسیر قرآن مطالبی را عنوان می‌کنند که برخلاف واقعیت است و آن بخش‌هایی از قرآن که مربوط به اهل بیت(ع)است را کمرنگ می‌کنند؛ باید کتاب‌هایی نوشته شود و با استفاده از کتاب‌های معتبر آنها نظرات خود را تبیین و اثبات کنیم./928/پ202/ج

ارسال نظرات