۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۲۲۶۹۶۱
آیت الله امامی کاشانی:

مرحوم آیت الله مهدوی کنی در مسائل سیاسی دارای ثبات قدم بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که مرحوم آیت الله مهدوی کنی در مسائل سیاسی دارای ثبات قدم بود، تصریح کرد: ایشان در تمام مقاطع سیاسی دیدی مطابق با واقعیات داشت.
آيت الله امامي کاشاني آيت الله امامي کاشاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله امامی کاشانی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران سه شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با تسلیت ارتحال رییس مجلس خبرگان رهبری به بیان مهم ترین ویژگی های شخصیتی این عالم مجاهد و پارسا پرداخت.
 
آیت الله امامی کاشانی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) آیت الله امامی کاشانی را عبد صالح خدا دانست و گفت: در 65 سال دوستی که با آن مرحوم داشتم همه اعمال، گفتار و کردار او بر محور تقوا بود.
 
آیت الله مهدوی کنی هرگاه احساس تکلیف می کرد درنگ را روا نمی دانست
وی با بیان این که آیت الله مهدوی کنی وقتی در عرصه ای احساس تکلیف می کرد، هیچ گونه درنگی را جایز نمی دانست، گفت: در جریان نهضت حضرت امام، برخی با این که انقلابی بودند اما گاهی اوقات نگران بودند و می گفتند این همه فداکاری و شهادت ها در آخر به کجا منتهی خواهد شد، اما آیت الله مهدوی کنی در همه این جریانات بسیار صریح بود و می گفت امام این تشخیص را داده و این که انتهای آن به کجا می رسد ما نباید کار داشته باشیم.
 
آیت الله امامی کاشانی اضافه کرد: این روحیه هم ایشان را از تردید نجات می داد و هم کسانی که نگران بودند را از نگرانی خارج می کرد.
 
خاطرات آیت الله امامی کاشانی از عالم مجاهد و پارسا
وی با بیان خاطراتی از آیت الله مهدوی کنی یادآورشد: از وقتی که در مدرسه فیضیه با هم در یک حجره بودیم تمام اعمال و رفتار ایشان برای ما بسیار جالب بود.
 
امام جمعه موقت تهران درباره روحیه معنوی حضرت آیت الله مهدوی کنی، بیان کرد: این عالم ربانی از همان ابتدا به معنویات توجه داشت، ایشان در زمستان یخ های حوض مدرسه فیضیه را می شکست و با آب سرد وضو می گرفت و مشغول نماز و راز و نیاز می شد.
 
وی با بیان این که آیت الله مهدوی کنی صدای دلنشینی داشتند و اهل توسل و راز و نیاز بودند، گفت: در جریان شهادت شهیدان رجایی و باهنر آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور بودند و ایشان در جلسه باید حضور می داشت، ایشان به ما گفتند چند دقیقه سرم درد گرفت و ده دقیقه خوابیدم نزدیک نخست وزیری که بود صدای انفجار شنیده شد.
 
توجه خاص آیت الله مهدوی کنی به توسل و معنویات 
آیت الله امامی کاشانی با بیان این که آیت الله مهدوی کنی توجه خاصی به معنویات و توسل داشت، ابراز کرد: قبل از کسالت شان به قم رفتیم و ایشان در حرم مطهر خواند و راز و نیاز می کردند و روحیه بسیار خاصی داشتند.
 
آیت الله امامی کاشانی در پاسخ به سؤالی درباره شخصیت سیاسی آیت الله مهدوی کنی اظهار داشت: ایشان 83 سال زاهدانه زندگی کرد و رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و علما و عموم مردم به ایشان محبت داشتند.
 
وی بیان کرد: کسی که عمل صالح برپایه ایمان و باور داشته باشد همان گونه که آیت الله مهدوی کنی این گونه بود، عزت دنیا و آخرت را به دست آورده است.
 
آیت الله امامی کاشانی درباره شخصیت جامع الاطراف رییس فقید مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: گاهی اوقات در ایام جوانی با هم صحبت می کردیم که ما می خواهیم چکاره بشویم، ایشان می گفت من می خواهم علامه طباطبایی باشم. آن زمانی بود که ریاست مرحوم حضرت آیت الله بروجردی بود، البته ما هر دو یک فکر بودیم.
 
وی بیان کرد: ایشان معقتد بود باید علوم اسلامی را خوب فرا گرفت و دانشگاه ها را نجات داد، ایشان از همان موقع به همین فکر بود و مرحوم شهید مطهری هم همین تفکر را داشتند.
 
آیت الله امامی کاشانی با بیان این که آیت الله مهدوی کنی هم جنبه حوزوی و هم جنبه دانشگاهی داشتند، گفت: جنبه حوزوی بودن ایشان بسیار عمیق بود، از همان زمانی که با هم مباحثه می کردیم از ایشان اشتباه نمی دیدم.
 
امام جمعه موقت تهران با بیان این که ایشان در مسائل سیاسی اشتباه نمی کرد و دارای ثبات قدم بود، این مساله را نشانه اسلام شناسی دقیق آن عالم ربانی ذکر و تصریح کرد: ایشان اسلام را به خوبی یاد گرفت و مباحث تفسیری را در محضر آیت الله علامه طباطبایی حاضر می شد.
 
استاد برجسته حوزه های علمیه با بیان این که آیت الله مهدوی کنی به مقصد رسید، به تاثیر بزرگانی همچون حضرت امام، علامه و مرحوم حضرت آیت الله بروجردی در شخصیت آن عالم ربانی اشاره و تصریح کرد: انسان باید فطرت پاکی داشته باشد که مطالب را بگیرد و ایشان این گونه بود.
 
وی افزود: درس حضرت امام هم درس علمی بود و هم درس سیاست، اگر کسی در درس به امام اعتراض می کرد، ایشان می فرمود صبر بفرمایید و این نوع برخورد در شاگردان نیز تاثیرگذاربود؛ همچنین سایر اساتید نیز در شکل گیری شخصیت بزرگوار ایشان نقش حایز اهمیتی داشتند.
 
صفای باطن آیت الله مهدوی و موضع گیری شجاعانه در فتنه
امام جمعه موقت تهران پرهیز از دنیا را از ویژگی های شخصیتی مرحوم آیت الله مهدوی کنی دانست و گفت: هیچ گونه علاقه ای به مسائل دنیوی در زندگی آیت الله مهدوی نبود.
 
آیت الله امامی کاشانی درباره بصیرت مرحوم آیت الله مهدوی کنی و همراهی ایشان در فتنه 88 با رهبر معظم انقلاب نیز خاطرنشان کرد: در تمام مقاطع سیاسی چه زمان مرحوم حضرت آیت الله بروجردی و چه بعد از انقلاب اسلامی یک دیدی ایشان داشت که کاملا مطابق با واقع بود.
 
وی اضافه کرد: صفای فطرت مرحوم آیت الله مهدوی کنی سبب شد ایشان هم خوب ببیند و هم خوب عمل کند و ایشان در مقاطع مختلف به وظیفه خود عمل کرد.
 
آیت الله امامی کاشانی با تاکید بر الگوگیری از شخصیت آیت الله مهدوی کنی تصریح کرد: جامعه ما باید احساس کند کشور و اسلام در چه شرایطی است، چگونه باید این راه با عظمت را به پیش برد.
 
نظام اسلامی فرصتی بی سابقه برای احیای اسلام و بیدار کردن جامعه بشری است
این استاد برجسته حوزه با بیان این که نظام اسلامی فرصتی بی سابقه برای احیای اسلام و بیدار ساختن جامه بشری است، گفت: این فرصت را باید هم فهمید و هم غنیمت شمرد و در مسیر آن تلاش کرد.
 
امام جمعه موقت تهران در پایان مساله تکفیری ها را نقشه خبیثانه دشمنان دانست و گفت: در چنین عصری باید تکالیف خود را تشخیص دهیم، اگر کسی عالم به زمان باشد لوابس و اشتباهات به او هجوم نمی آورد. /924/
ارسال نظرات