۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۲۷۸۱۳
معاون آموزش حوزه های علمیه کشور:

حوزه‌های علمیه امنیت و آرامش را در جامعه ایجاد کردند

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان این که در عصر غیبت شخصیت های بزرگی چون امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در حوزه های علمیه تربیت شدند، گفت: حوزه های علمیه شجره طیبه ای است که امنیت و آرامش را در جامعه ایجاد کرد.
حجت الاسلام عبدالكريم فرحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی معاون آموزش حوزه های علمیه شامگاه یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه منطقه کاشان در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) این شهرستان گفت: دوره ای که می آید دوره ای است که امر به معروف نمی شود و بدتر ازآن معروف را منکر و منکر را معروف می دانند و قدرت تشخیص را از دست می دهند.

 

به گفته وی غیبت و حیرت طولانی و از دست رفتن تشخیص، این دوره را یکی از سخت ترین دوره ها کرده است و شک و تردید و ریزش ها را به دنبال دارد که در این رابطه آیات متعدد آمده است.

 

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: در دوره غیبت و حیرت و از رفتن تشخیص تنها حوزه های علمیه و علمای عامل هستند که می توانند به داد مردم برسند و با علم و عمل و تراوش نورانیت خود به داد مردم برسند.

 

حجت الاسلام فرحانی در ادامه با اشاره به این که علمای شیعه در عصر غیبت سه دوره محدثین، مجتهدین و ولایت را طی کرده اند گفت: علمای شیعه و حوزه های علمیه در نخستین گام میراث شیعه را تجمیع کردند و احادیث و روایات را جمع آوری و حفظ کردند.

 

وی با اشاره به تدوین رساله علمیه از سوی حوزه های علمیه قم، اصفهان، مشهد و نجف اشرف افزود: در زمانی که از اصل معصوم فاصله گرفتیم علمای شیعه دوره مجتهدین را عملی کردند و مجتهدین بزرگی تربیت و احکام مداری از احکام منزلی تفکیک شد.

 

حجت الاسلام فرحانی با بیان این که در عصر غیبت شخصیت های بزرگی چون امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در حوزه های علمیه تربیت شدند گفت: حوزه های علمیه شجره طیبه ای است که امنیت و آرامش را در جامعه ایجاد کرد.

 

به گفته وی، حوزه های علمیه و علمایی که در آن پرورش یافتند پناهگاه امنی برای مردم هستند مردم ایران اسلامی نیز با پشتوانه حوزه های علمیه و رهبری امام راحل وارد صحنه شدند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

 

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور با رفیع خواندن جایگاه حوزه های علمیه در کشور وظیفه حوزه های علمیه را سنگین و خطیر خواند از اساتید و طلاب و نظام آموزشی و مدیریت به عنوان چهار مؤلفه مهم در حوزه ها نام برد و از مدیریت و استاد به عنوان دو مؤلفه مهم و تأثیرگذاردر حوزه های علمیه نام برد.

 

به گفته وی، حوزه های علمیه از ابتدا روی دوش علمای مردمی خدمتگزار و عالم به تمام معنا بوده است از این رو امام راحل و مراجع هیچکدام اجازه ندادند حوزه های علمیه دولتی شود تا بار اصلی روی دوش علمای بزرگوار باشد.

 

حجت الاسلام فرحانی‌گفت: جایگاه حوزه جایگاه بزرگ و رفیعی است و نقش اساتید و مدیران حوزه در تقویت این جایگاه بسیار مؤثر است از این رو در برخی بخش ها عقب افتادگی های زیادی است که نیازمندکار و تلاشی مضاعفی است.

 

لازم به توضیح است مراسم تودیع حجت الاسلام رضا محمد نظری رییس سابق مرکز مدیریت حوزه های علمیه منطقه کاشان و معارفه حجت الاسلام منصور فرجی رییس جدید مرکز مدیریت حوزه های علمیه منطقه کاشان با حضور حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی معاونت آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور امامان جمعه منطقه کاشان و روحانیان طلاب شهرستان کاشان شامگاه امشب در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان کاشان برگزارشد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات