۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۲۲۸۴۴۴
عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

عدم توجه به فرهنگِ اقتصاد، مسابقه پولدار شدن را به دنبال خواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: وقتی ما صرفاً به اقتصاد می‌پردازیم و به فرهنگِ اقتصاد توجه نمی‌کنیم، اقتصاد تبدیل به مسابقه پول درآوردن می‌شود.
سيد جلال فياضي

سید جلال فیاضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در بازدید از غرفه خبرگزاری رسا در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری در خصوص سطح حضور نشریات و کتاب‌های دینی و حوزوی، گفت: حضور ناشران دینی در نمایشگاه سال جاری همچون سال گذشته خوب بود.

 

وی ادامه داد: از غرفه‌های حوزه علمیه و غرفه‌های دیگری که در حوزه مباحث دینی فعالیت می‌کردند بازدید کردم و نقطه مثبت آن، فعالیت غرفه‌های کودکان و نوجوانان در حوزه دینی بود که کتاب‌های خوبی را نیز عرضه می‌کردند.

 

عضو شورای شهر مشهد، وجه تمایز این نمایشگاه را با نمایشگاه‌های سال‌های گذشته، برگزاری نخستین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در کنار نمایشگاه کتاب دانست و اظهار داشت: برگزاری مستقل نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در کنار نمایشگاه کتاب امسال وجه تمایز این نمایشگاه به شمار می‌رود که حضور بازدیدکنندگان را پررنگ‌تر، فعال‌تر و منسجم‌تر کرده است.

 

وی اضافه کرد: نمایشگاه کتاب یکی از شیرین‌ترین و جذاب‌ترین رویدادهای فرهنگی سال است که خوشبختانه هرسال به‌خوبی برگزار می‌شود و امسال نیز فعالیت‌های خوبی در آن رخ‌داده است.

 

توجه به اقتصاد و فرهنگ به‌صورت مجموعه‌ای

 

فیاضی در خصوص تأثیر برگزاری نمایشگاه‌های کتاب بر تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، خاطرنشان کرد: ما به موضوع سال اقتصاد و فرهنگ، در یک نگاه، به اقتصاد و فرهنگ به‌صورت دو مقوله مجزا توجه می‌کنیم، یعنی می‌گوییم در این سال باید یک‌بار به مسأله اقتصاد بپردازیم و یک‌بار نیز به‌صورت مجزا به مسأله فرهنگ.

 

وی، نوع دیگر نگاه به مقوله فرهنگ و اقتصاد را نگاه مجموعه‌ای عنوان کرد و ابراز داشت: این به آن معناست که به اقتصاد و فرهنگ باید همزمان پرداخت؛ اما در کنار آن، نگاه سومی مطرح است و یکی از مسائلی که من به‌طور ویژه به آن توجه دارم این است که باید به «اقتصادِ فرهنگ و فرهنگِ اقتصاد» نگاه ویژه‌ای داشت که متأسفانه به آن توجه بسیار کمی شده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: این سخن یعنی این دو موضوع به‌صورت مضاف و مضاف علیه قرار بگیرند.

 

عدم اقبال در کالای فرهنگی به دلیل نبود پیوست اقتصادی است

 

وی تصریح کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم اقتصادِ فرهنگ را پایه‌ریزی کنیم؛ اگر غربی‌ها می‌توانند تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشند برای این است که کالای فرهنگی را تولید می‌کنند که پیوست اقتصادی دارد، این به آن معناست که آن کالا به فروش می‌رسد و مورد اقبال مخاطب قار می‌گیرد درحالی‌که فعالیت‌های فرهنگی ما پیوست اقتصادی ندارد.

 

فیاضی یادآور شد: ما به اقتصادِ فرهنگ توجه کمی می‌کنیم؛ دست‌اندرکاران فرهنگ و تولیدکنندگان این عرصه باید توجه داشته باشند همچنان که می‌گوییم کار اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، کار فرهنگی نیز باید پیوست اقتصادی داشته باشد.

 

عدم توجه به فرهنگِ اقتصاد، مسابقه پولدار شدن را به دنبال خواهد داشت

 

وی به مقوله فرهنگِ اقتصاد اشاره کرد و بیان داشت: ما در اقتصاد بایستی روحیه فرهنگی را حاکم کنیم؛ حاکم شدن روحیه فرهنگی بر اقتصاد یعنی مسابقه پولدار شدن در جامعه یک اقدام غیرفرهنگی است؛ وقتی ما صرفاً به اقتصاد می‌پردازیم و به فرهنگِ اقتصاد توجه نمی‌کنیم، اقتصاد تبدیل به مسابقه پول درآوردن تبدیل می‌شود.

 

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر این‌که در نگاه به فرهنگِ اقتصاد، رزق حلال، امانت‌داری، قبح گران‌فروشی، کیفیت و دیگر شاخصه‌های اساسی روشن و بیان می‌شود، گفت: خبرگزاری رسا که با حوزه‌های علمیه و فعالین حوزه فرهنگ و دین مرتبط است باید در چند ماه باقی‌مانده از این سال بر روی دو مقوله اقتصادِ فرهنگ و فرهنگِ اقتصاد تمرکز کند./9315/پ202/ب4

ارسال نظرات