۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۲۲۸۴۸۶

حرکت دستجات عزاداری عرب و عجم در تیمچه مظفریه بازار تبریز

خبرگزاری رسا ـ مراسم سنتی و تاریخی عزاداری دستجات عرب و عجم محلات تبریز در بزرگترین بازار خشتی و سرپوشیده جهان از هشتم تا دوازدهم محرم برگزار خواهد شد.
مراسم عزاداري حسيني در بازار تبريز مراسم عزاداري حسيني در بازار تبريز مراسم عزاداري حسيني در بازار تبريز مراسم عزاداري حسيني در بازار تبريز مراسم عزاداري حسيني در بازار تبريز مراسم عزاداري حسيني در بازار تبريز مراسم عزاداري حسيني در بازار تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مراسم سنتی و تاریخی عزاداری دستجات عرب و عجم محلات مختلف تبریز از هشتم تا دوازدهم محرم در بازار تاریخی این شهر برگزار خواهد شد. تمامی دستجات حسینی، حرکت خود را از بازار صادقیه «دلازن» شروع خواهند کرد و بعد از عزاداری در بازار مظفریه حرکت خود در بازار تبریز را تمام خواهند کرد.

 


این مراسم پس از اقامه نماز ظهر و عصر آغاز و 24 دسته عرب و عجم معروف و باقدمت از 24 محله تاریخی تبریز در این مراسم عزاداری خواهند کرد. شیوه عزاداری در بازار تبریز با گذشت زمان های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و همه ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می شود.

 


عزاداری دسته های حسینی در بازار تبریز به مدت پنج روز از هشتم تا 12 محرم و براساس قرعه کشی نیروی انتظامی براساس نام محلات موجود در این شهر انجام می شود که با نظم و انضباط بسیار از تیمچه صادقیه شروع و در تیمچه بزرگ و تاریخی مظفریه به پایان می رسد.

 


عزاداران حسینی از در 'صندوقچی بازار' وارد بازار شده، با گذر از قسمت‌های مختلف بازار از جمله صادقیه، مسگر‌ها، دلالان، کلاه‌فروشان و قند فروشان، وارد تیمچه مظفریه شده و در این تیمچه به عزاداری خود پایان می‌دهند. عزاداران حسینی محلات قدیمی در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی با دو عنوان و شیوه عرب و عجم و همچنین با بیرق ها و علم های مخصوص به خود در بازار حضور می یابند.

 


بنابر این گزارش، در مقابل هر یک از این دسته‌جات نیز، علم‌هایی به عنوان معرف دسته‌ عزاداری و محله‌ عزاداران حمل می‌شود که برخی از این علم‌ها قدمت تاریخی زیادی دارند و حکم شناسنامه و قدمت هیأت را دارد. با این توضیح که آذربایجان به وی‍ژه تبریز شهر عاشقان دلسوخته اهل بیت عصمت و طهارت که به «ام الهیئات» معروف است.

 


بازار تبریز از دیرباز کانون عزاداری‌های اباعبدالله الحسین(ع) بوده است، این بازار از دهه اول تا دوم محرم حالت تعطیلی پیدا کرده و تیمچه های بازار که بالغ بر 60 تیمچه است، سیاه پوش شده و در اکثر تیمچه ها بعد از احسان صبحانه هر روز چند روحانی بالای منبر رفته و از فلسفه محرم و عاشورا و اهداف قیام ابا عبدالله الحسین سخن می گویند.

 


همچنین دسته‌جات حسین گویان ‏که در اصطلاح محلی به «شاخسی» معروف است یکی از دسته جات منحصر به فرد تبریز است که معمولاً دویست تا بیش از دو هزار نفر با یک دست کمر همدیگر را به نشانه وحدت گرفته و با مشت کردن و بالابردن دست دیگر علیه دشمن رجزخوانی می کنند و شعارهایی در آمادگی برای جانبازی و جان نثاری در راه حضرت امام حسین(ع) سر می دهند.

 


تا پیش از دو دهه قبل، مرسوم بود که دسته‌جات شاه حسین گویان با یک دست کمر یا دوش یکدیگر را گرفته و با دست دیگر قمه یا شمشیر برگرفته و با تکان دادن آن در بالای سر به نشانه آمادگی در جنگ با دشمنان اسلام رجزخوانی کرده و شعار می دادند که که با فتوای رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حرمت قمه زنی، این امر منسوخ شد و شمشیر گرفتن دیگر موضوعیت ندارد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات