۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۲۲۹۳۶۸
کارشناس مذهبی:

رمز ماندگاری قیام امام حسین انطباق آن با آیات قرآن است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: یکی از ویژگی های قیام امام حسین(ع) که سبب ماندگاری آن شد انطباق این نهضت و قیام امام حسین(ع) با آیات نورانی قرآن کریم است.
حجت الاسلام محمدرضا عصاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا عصاری کارشناس مسائل مذهبی عصر روز عاشورا در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در مسجد صادقیه کاشان برگزار شد گفت: شهادت امام حسین در روز عاشورا مانند این بود که مصیبت این نور پنج تن آل عبا به شیعیان وارد شده است.    

 

وی افزود: یکی از ویژگی های قیام امام حسین(ع) که باعث ماندگاری آن شد انطباق این نهضت و قیام امام حسین(ع) با آیات نورانی قرآن کریم است.

 

حجت الاسلام عصاری یاد آورشد: مبنای حرکت و قیام امام حسین (ع) برسه اصل هدایتگری، تعاون در مقابله ظالم و امر به معروف و نهی از منکر رقم خورد.  

 

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه یکی از اسباب جاودانگی و قداست قیام امام حسین(ع) این است که ریشه در آیات کریمه قرآن دارد یادآور شد: یکی از اصول حاکم بر مقام امام حسین و یکی از عواملی که بطور ریشه ای این حرکت را قداست می بخشد شأن هدایت گری امام معصوم است.

 

وی هدایت گری را یکی از شئون اولیا و انبیای الهی دانست و گفت: اصل هدایت گری از خدا است اما شأن هدایت گری بعد از خدا به انبیای الهی، پیامبراکرم(ص) و در ادامه به ائمه معصومان رسیده است.

 

به گفته وی شأن هدایت گری باعث شد تا امام حسین(ع) از مدینه به کربلا حرکت کند و این شأن هدایتگری در سرتاسر سفر امام حسین(ع) بروز و ظهور دارد.

 

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این که سفر امام حسین(ع) به کربلا  برای جنگ نبود بلکه برای هدایتگری بود یاد آورشد: امام حسین(ع) می گوید اگر روز عاشورا خطبه می خوانم برای این است که شاید افرادی که فریب خوردند از لشکر معاویه جدا شوند.

 

وی یادآورشد: شأن هدایت گری ائمه در جامعه از جنگ مهم تر بود از این رو اگر امام حسین(ع) روز عاشورا این همه خطبه خواند و مردم را موعظه کرد هدف این بود که شایدآنها از اردوگاه دشمن کافر جدا شوند.

 

به گفته وی اگر امام حسین این همه خطبه خواند برای این نبود که عده ای او را یاری کنند و یا افرادش بیشتر شود بلکه او نقش هدایتگری خود را که مؤثر نیز بود در روز عاشورا به نمایش گذاشت و تعداد زیادی که تا آخرین لحظه در لشکر دشمن بودند برگشتند و در رکاب امام حسین شهید شدند.  

 

حجت الاسلام عصاری در ادامه تعاون و همکاری و یاری ظلم و ظالم را حرام دانست و گفت: همکاری با تجاوز و گناه و گناهکاری حرام است به طوری که واسطه به همراه  ظالم هردو گناهکار هستند.

 

کارشناس مسائل مذهبی همچنین با اشاره به اینکه تعاون در ظلم حرام است گفت: اگر امام حسین(ع) به کربلا نمی رفت و سکوت می کرد تعاون در ظلم کرده بود و حرام بود بنابراین پیام امام حسین و پیروان امام حسین عدم بیعت با ظالم است.

 

حجت الاسلام عصاری همچنین پایه و اساس انقلاب اسلامی از سوی امام راحل را الگوی گیری از امام حسین دانست و گفت: تا زمانی طاغوت در جهان حکومت می کند پیروان ائمه باید مقابل طاغوت بایستند در غیر این صورت همکاری و تعاون با ظالم است.

 

وی همچنین از امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان مبنای سوم قیام امام حسین(ع) نام برد و گفت: یکی از فریضه های مسلّمی که کمتر مورد توجه قرارگرفته است امر به معروف و نهی از منکر است که امام باقر(ع) گفت امر به معروف و نهی از منکر راهی است که انبیا پیمودند و بندگان صالح خدا این راه را ادامه می دهند.

 

این کارشناس ‌مذهبی با تأکید بر اینکه شریعت با دو اصل امر به معروف و نهی از منکر پایدار است گفت: امر به معروف و نهی از منکر از ابتدا در قیام و  نهضت امام حسین(ع) نهفته است.    

 

حجت الاسلام عصاری در ادامه به وجوب رفع فتنه و آیاتی از قرآن در رابطه با فتنه اشاره کرد و یادآور شد: حضرت علی بعد از جنگ نهروان خطبه ای خواند و از فتنه ها خبرداد و گفت: وقتی فتنه آمد باعث می شود لباس حق بر باطل پوشانده شود و تشخیص حق از باطل سخت و دشوار می شود.

 

به گفته وی عقوبت فتنه از کشتن انسان بیشتر است چون در قتل، قاتل مشخص است و جسم آسیب می بیند اما در فتنه قاتل مشخص نیست و دین آسیب می بیند بنابراین قرآن می گوید برای نابودی آن باید تلاش کرد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات