۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۲۲۹۸۰۶
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی مطرح کرد؛

بدهی 43 میلیارد تومانی ادارات خراسان شمالی به اوقاف

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: ادارات و دستگاه های این استان افزون بر 43 میلیارد تومان بابت اجاره بهای ساختمان های وقفی به نهاد اوقاف و امور خیریه بدهکار هستند.
حجت الاسلام سهرابي مديرکل اوقاف خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از بدهکاری 43 میلیارد تومانی ادارات و دستگاه های این استان به اوقاف خبر داد و افزود: این بدهی مربوط به اجاره بهای ساختمان های وقفی است که به دستگاه ها و نهادهای خراسان شمالی اجاره داده شده است.

 

وی با اشاره به این که میزان بدهکاری ادارات خراسان شمالی به اوقاف هرسال با عدم پرداخت اجاره افزایش می یابد، از دستگاه های استان خواست تا هر چه زودتر نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه دخل و تصرفی در اجاره بهای دریافتی از محل ساختمان های وقفی نمی کند بلکه تمامی این مبالغ صرف اجرای نیات خیر واقفان مربوط می شود.

 

وی با یادآوری این که طلب 43 میلیارد تومانی اداره اوقاف از محل ساختمان های وقفی در اجاره دستگاه ها به 15 اداره و نهاد استان خراسان شمالی مربوط می شود، اضافه کرد: در این زمینه شهرداری های خراسان شمالی بیشترین میزان بدهکاری به اوقاف را در بین ادارات و نهادهای دولتی استان دارند.

 

حجت الاسلام سهرابی اظهار داشت: از نظر شهرستانی نیز ادارات شهرستان شیروان بدهکارترین دستگاه ها به اوقاف هستند به گونه ای که افزون بر یک سوم کل بدهکاری دستگاه های استان به اوقاف، به ادارات این شهرستان و علی الخصوص شهرداری این شهر اختصاص دارد.

 

به گفته وی همچنین در این رابطه حدود 30 درصد از طلب 43 میلیارد تومانی اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از دستگاه های مستأجر ساختمان های وقفی، مربوط به شهرستان بجنورد بوده و مابقی نیز به دیگر شهرستان های استان مربوط می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اقدامات اداره کل اوقاف استان برای دریافت این طلب، اظهار کرد: تاکنون جلسات متعددی با مدیران دستگاه های مختلف در شهرستان ها و مرکز استان خراسان شمالی برای تسویه این بدهی برگزار شده اما اقدام ادارات برای تسویه این بدهی رضایت بخش نبوده است.

 

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی بر اساس نظر اکثر علما و مراجع عظام تقلید اگر فرد حقیقی و یا حقوقی مستأجر موقوفه ای باشد اما اجاره آن را پرداخت نکند آن مکان غصبی بوده و احتمالا اعمال دینی در آن ساختمان یا محل پذیرفته نمی شود.

 

وی در ادامه در مورد شمار موقوفات و رقبات موجود در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر در استان چهار هزار و 662 موقوفه و 9 هزار و 192 رقبه وجود دارد.

 

حجت الاسلام سهرابی یادآور شد: از تعداد کل 9 هزار و 192 رقبه موجود در خراسان شمالی، هفت هزار و 313 مورد معادل 85 درصد کل رقبات استان منفعتی بوده و درآمدهای حاصل از آنها صرف اجرای نیات خیر واقفان مربوط می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی اظهار داشت: حدود 65 درصد از موقوفات این استان وقف روضه سیدالشهدا(ع) هستند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات