۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۳۱۰۲۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

کتاب در سبد کالای خانوار ایرانی جایگاه مناسبی ندارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بجنورد، گفت: متأسفانه هنوز فرهنگ کتابخوانی در کشور آن گونه که باید و شاید جا نیفتاده و کتاب در سبد کالای خانوار مسلمان ایرانی جایگاه مناسبی ندارد.
حجت الاسلام يعقوبي- نماينده ولي فقيه در خراسان شمالي

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: با وجود تلاش ها و فعالیت های انجام شده متأسفانه موضوع کتابخوانی در کشور هنوز جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده است.

 

وی با بیان این که کتاب در سبد کالای خانوار مسلمان ایرانی جایگاه مناسبی ندارد، افزود: با وجود دستورات فراوان دین مبین اسلام در مورد مطالعه و افزایش آگاهی، متأسفانه بسیاری از مردم در این زمینه اهمال می کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، خاطرنشان کرد: رهبری فرموده اند:‌ «واقعا خدا می داند من وقتی یادم می آید که مردم ما مطالعه کردن بلد نیستند به قلب من فشار می آید که چرا اهل کتاب خواندن نیستند در حالی که هر ساعت خسارت می بینند».

 

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب خود یکی از کتابخوان های حرفه ای کشور محسوب می شوند، اضافه کرد: مردم و علی الخصوص جوانان و دانشجویان ما باید به تبعیت از رهبری اهل مطالعه و کتاب باشند چرا که بدون مطالعه روح جامعه اسلامی به سمت زوال پیش می رود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه همچنین با اشاره به ضعف در زیرساخت های کتابخانه ای و مطالعه در استان و کشور، از مسؤولان و متولیان امر گلایه کرد و گفت: در این زمینه کم کاری صورت گرفته به گونه ای که اکنون در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی کتابخانه ای جامع و مرجع وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم فرهنگی در کشور گسترش یابد می باید ابتدا زیرساخت های آن فراهم باشد که در زمینه کتابخوانی با وجود انجام اقدامات فراوان، هنوز زیرساخت ها و اماکن مربوط به افزایش کتابخوانی و مطالعه به طور مناسب مهیا نشده است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با انتقاد از این که ساختمان کتابخانه مرکزی بجنورد چندین سال است در حد اسکلت باقی مانده و اقدام چندانی برای اتمام و بهره برداری از آن صورت نگرفته است، افزود: این که مرکز یک استان کتابخانه ای درست و حسابی ندارد، مایه خجالت و آبروریزی برای استان است.

 

وی از مسؤولان استان خواست تا در این زمینه همت بیشتری داشته باشند و با ورود به موضوع برای اتمام این پروژه و بهره برداری از آن اقدام کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: می بایست مسؤولان استان در حوزه فرهنگ تلاش بیشتری داشته باشند و مسائل مربوط به آن را در اولویت برنامه کاری خود قرار دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین با اشاره به این مسأله که برخی افراد در منزل کتاب های مناسبی دارند اما آنها را مطالعه نمی کنند، افزود: نگاه داشتن این کتاب ها در منزل در حالی که مطالعه نمی شوند نادرست است.

 

وی از این گونه افراد خواست تا کتاب های تشریفاتی و تزئیناتی خود را به کتابخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد اهدا کنند تا حداقل زمینه استفاده سایر افراد از این کتاب ها فراهم شود.

 

گفتنی است، از بیست و چهارم تا سی ام آبان هر سال به نام هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

 

به این مناسبت امسال برنامه های مختلفی از جمله برپایی هشت نمایشگاه کتاب در هشت شهرستان استان خراسان شمالی پیش بینی شده بود که این نمایشگاه ها از امروز در مراکز شهرستان های استان آغاز شدند.

 

در نمایشگاه های کتاب در استان خراسان شمالی در مجموع افزون بر هفت هزار عنوان با بیش از 36 هزار جلد کتاب در معرض بازدید و خرید علاقه مندان قرار گرفته است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات