۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۳۱۱۹۸

اخبار کوتاه فرهنگی خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ وجود 12 موقوفه مرتبط با زائرین امام رضا(ع) در خراسان رضوی، برگزاری کارگاه آشنایی با آیین نامه کرسی های نظریه پردازی و تولید بازی رایانه ای «بچه های شهر بهشت» عناوین مهمترین خبرهای فرهنگی خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، سید مصطفی جدی، مسؤول اجرای نیات اوقاف استان در خصوص موقوفات مرتبط با زائرین حرم مطهر رضوی بیان داشت: در دو شهرستان  مشهد و سبزوار تعداد 12 موقوفه مربوط به زائرین وجود دارد که بیشترین آن در شهرستان سبزوار به تعداد 9 موقوفه است.

 

وی افزود: بزرگترین موقوفه مربوط به زائرین امام رضا(ع) موقوفه میرزا علینقی می باشد که در شهرستان سبزوار واقع است.

 

مسؤول اجرای نیات اوقاف استان با اشاره به نحوه برگزاری طرح زائرین حرم رضوی(ع) از محل موقوفات مربوطه افزود: این طرح به دوصورت متمرکز کشوری در قالب زائر اولی ها و کاروانهای پیاده در دهه آخر صفر اجرا می شود.

 

جدی اضافه کرد: تعداد زائر اولی ها 480 نفر از سراسر کشور در قالب سه گروه  در ایام محرم و صفر  به مشهد مقدس مشرف می شوند و محل اسکان آنها هتل فانوس دریا می باشد.

 

وی در پایان گفت: همچنین بیش از 100 پایگاه اعم از امامزادگان، مساجد و حسینیه ها در 6 استان مازندران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی آماده خدمت رسانی به کاروان های پیاده در دهه آخر صفر می باشندکه بخشی از هزینه های آن از محل درآمد موقوفات استان خراسان رضوی تامین می شود.

 

کارگاه آشنایی با آیین نامه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره

اداره توسعه و منابع انسانی جامعه المصطفی العالمیة مشهد با همکاری اداره پژوهش این مرکز اقدام به برگزاری کارگاه آشنایی با آیین نامه کرسی های  نظریه پردازی، نقد و مناظره با حضوردکتر علیرضا واسعی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات خراسان رضوی نموده است .

 

این کارگاه با هدف بسط و گسترش فرهنگ برگزاری کرسی ها و بسترسازی تمرین نظریه پردازی نقد و مناظرات علمی ،برگزاری کرسی های آزاد اندیشی پاسخ گویی به شبهات در یک فضای علمی ویژه اساتید خواهر، دوشنبه 26 آبان ماه از ساعت 12 در سالن جلسات این مجتمع برگزارمی شود.

 

بازی رایانه ای «بچه های شهر بهشت» تولید شد

جمشید ربانی، مدیر کانون فرهنگی و هنری شهید حسین تقوایی گفت: با توجه به حجم عظیم بازی های رایانه ای وارد شده که با هدف القای فرهنگ غرب در بین کودکان، نوجوانان و جوانان کشور صورت گرفته است، توجه به نیاز جامعه به خصوص گروه هدف (کودکان، نوجوانان و جوانان) در این موضوع، تولید بازی های رایانه ای ایرانی و اسلامی ضروری به نظر می رسد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری شهید تقوایی افزود: اعضای گروه تولید نرم افزار کانون با هدف تولید بازی‌های ایرانی و اسلامی به دنبال فرهنگ سازی مفید و سالم در اقشار هدف این مجموعه هستند.

 

وی گفت: به دنبال بازی سجاد کوچولو در سال 90 که ویژه گروه سنی 10 تا 15 سال تولید شد و با توجه به استقبال از این بازی تصمیم بر تولید بازی رایانه ای ویژه گروه سنی نونهال 6 تا 10 سال گرفته شد.

 

ربانی در توضیح بازی نرم افزار شهر بهشت گفت: این بازی در 6 شاخه ارزش ها و آسیب ها طراحی شده است که شامل بخش های تغذیه و سلامت، حوزه خانواده و مسائل تربیتی، زیارت و آداب آن، حوزه مدرسه، حوزه جامعه و آسیب های اجتماعی و حوزه قانونمداری و ویژه گروه سنی 6تا 10 سال طراحی شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری شهید تقوایی خاطر نشان کرد: تیم اجرایی تولید نرم افزار و بازی های رایانه ای کانون متشکل از یک کارشناس مذهبی با محوریت امام جماعت، 3 کارشناس اجتماعی با حضور رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، رئیس اداره آموزش فرماندهی انتظامی خراسان، کارشناس فرهنگی کانون و تیم طراحی نرم افزار کانون، محسن خندان، امیر خندان، محمد جواد قهرمان و حسین ربانی هستند.

 

 ربانی خاطر نشان کرد: نرم افزار بازی بچه های شهر بهشت در سی و چهارمین سالروز شهادت شهید حسین تقوایی طی مراسمی در کانون و با حضور فرماندار مشهد،‌ معاون سیاسی و امنیتی فرماندار و مسئولین شهری رونمایی می شود.

 

لزوم بازارسنجی و بازارشناسی در عرصه محصولات فرهنگی و زیارتی شهر مشهد 

محمدمهدی برادران، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد، گفت: توجه به صنایع و محصولات فرهنگی یکی از محورهای اساسی در عرصه زائر و زیارت است که در این میان آنچه بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد این است که حجم بسیاری از زائران خارجی، زائران کشورهای عربی هستند که برای این سیل عظیم زائران برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است.  

 

وی با اشاره به ضرورت بازارسنجی و بازارشناسی در عرصه محصولات فرهنگی و زیارتی شهر مشهد، اظهار داشت: مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت رویکرد مناسبی را در قبال این مساله در پیش گرفته است که برگزاری دوره ایده‌پروری سوغات زائر بیانگر این رویکرد است.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد تصریح کرد: ما می‌توانیم بسیاری از محصولاتی که ایرانیان به عنوان سوغات از سفرهای زیارتی عراق و عربستان وارد کشور می‌کنند را با کیفیتی بالاتر در مشهد تولید کنیم که نوار و لوح های فشرده قرآنی از جمله آن هاست.

 

 برادران افزود: اگر چه مشهد قطب قراء جهان در عرصه قرائت و ترتیل است و در این زمینه جایگاه به مراتب بالاتری از عربستان دارد، اما تاکنون در زمینه معرفی این جایگاه به زائران عرب زبان ضعیف عمل کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه زائران شهر مشهد در پی تهیه سوغات مناسب به عنوان تحفه معنوی و یادآور این سفر زیارتی هستند، اذعان داشت: متاسفانه ما به بحث سوغات و احداث المان‌ها و نشانه های مذهبی، توجه کمی داشته‌ایم که لازم است در این عرصه تجدید نظری صورت بگیرد.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: به طور معمول هر شهر مطرح در دنیا حروف، فونت، پرچم، المان و یا یک رنگ مشخص را به عنوان برند خود به دنیا معرفی می‌کند که متاسفانه ما با وجود المان خاص حضرت رضا(ع) نتوانسته‌ایم این ظرفیت را به برند شهرمان تبدیل کنیم.

 

برادران با بیان اینکه به همراه داشتن سوغات برای مسافر یکی از توصیه های پیامبر اسلام(ص) است، گفت: اگر چه استان ما قطب سنگ فیروزه در دنیاست، اما هنوز نتوانسته‌ایم بازارهای دنیا در این محصول با ارزش را به دست بگیریم که این امر نشانگر عدم برنامه‌ریزی درست در این زمینه است.

 

 وی افزود: همچنین امام رضا(ع) در خصوص عطر سفارشات موکد بسیاری دارند که در این مورد هم اگر چه مشهد می‌تواند قطب عطر منطقه باشد، اما به بازار مصرف سایر کشورها تبدیل شده‌ایم.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد، موسیقی را نیز از دیگر محصولات فرهنگی شهر مشهد دانست و تصریح کرد: در عرصه موسیقی هنرمندان بزرگی وجود دارند که در عرصه موسیقی اسلامی فعالیت می‌کنند که متاسفانه ما در این عرصه نیز ورود مناسبی نداشته‌ایم.

 

وی تاکید کرد: مسئولان چه در عرصه استانی و چه در عرصه شهری تاکنون به موضوع با اهمیت محصولات فرهنگی مشهد کمترین توجه را داشته‌اند و در این میان نقش دولت در حمایت از تولید محصولات فرهنگی با محوریت مشهد برای پررنگ شدن نقش این شهر در جهان تشیع و جهان اسلام نقشی به سزا است./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات