۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۳۲۲۷۶
حجت الاسلام تراشیون مطرح کرد؛

تحلیل نامناسب زمان و مکان پاشنه آشیل تربیت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و کارشناس خانواده با بیان این که هوشمندی در تربیت اسلامی به معنای تحلیل مناسب موقعیت و زمان است، گفت: هوشمندی در تربیت اسلامی به معنای حل مسائل دشوار علمی نسیت بلکه به معنای تشخیص درست مسأله است.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه و کارشناس خانواده، بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با بیان این که هوشمندی فرزندان در مبحث تربیت اسلامی به معنای حل مسائل دشوار علمی نیست بلکه به معنای تشخیص و تحلیل درست مسأله است، گفت: پدر و مادر اگر می خواهند ببیند که فرزند آنها هوشمند است یا نه باید به عکس العمل و واکنش او را در موقعیت های  و مکان های مختلف توجه کنند.

 

وی افزود: برای مثال پدر و مادر باید ببیند آیا فرزند آنها اگر درخواستی دارد این درخواست خود را با تحلیل شرایط و موقعیت والدین بیان می کند یا نه برای رسیدن به خواسته اش از روش های مانند جیق زدن، قهر کردن و یا خود زنی استفاده می کند که اگر فرزند با روش های مانند قهر، جیق و داد خواسته خود را مطرح کرد باید والدین بدانند که فرزند آنها فرزند هوشمندی نیست زیرا نتوانسته برای طرح خواسته اش موقعیت را تحلیل کند.

 

کارشناس خانواده با اشاره به این که والدین اگر می خواهند فرزند آنها هوشمند باشد باید ادب را به او بیاموزند و با رفتار خود او را به هوشمندی دعوت کنند، افزود: والدین باید آداب مختلف و روش های بیان خواسته را به فرزند خود بیاموزند تا او بتواند با شناخت ویژگی های افراد یا مکان ها خواسته های خود را مطرح کرده و بتواند نیازهای خود را برآورده کرده یا به دیگران کمک کنند.

 

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به این که میان بی ادبی و بی حیایی فرزند تا آموزش رفتار سالم به او تفاوت وجود دارد، تاکید کرد: والیدن در حضور فرزند خود تنها موظف به رعایت خط قرمزها هستند ولی باید آرامش و چگونگی رفتار به دیگران را به او آموزش دهند.

 

وی با بیان این که خداوند در آیه 21 سوره روم خانواده را محل آرامش برای اعضای آن قرار داده و از مادر خواسته به عنوان مربی و کارگزار این آرمش را در خانواده برقرار کند، گفت: در تربیت اسلامی تنها فرزند هوشمند نیست بلکه فرزند هوشمند باید والدین هوشمندی هم داشته باشد و هوشمندی مادر در تربیت اسلامی به معنای مدیریت فضای خانه برای برقراری آرامش است.

 

وی با اشاره به این که باید خانواده ها در تربیت فرزندانشان به رهنمودهای قرآن عمل کنند، ادامه داد: بهترین منبع برای تربیت اسلامی و خانواده اسلامی آیات قرآن و روایات معصومین است که اگر خانواده‌ها در قدم اول یعنی همان ازدواج والدین، فرزنددار شدن و تربیت فرزندان بر مبنای آیات قرآن عمل کنند خانواده موفقی خواهند داشت.

 

کارشناس خانواده با بیان این که متاسفانه امروزه خانواده برای تربیت فرزندان و والدین در ارتباط با یکدیگر از چکش ضربه ای استفاده می کنند، ادامه داد: این روش به این معنا است که زن و شوهربا یکدیگر و با فرزند لجبازی کرده و در مقابل رفتار یکدیگر از خود واکنش تند نشان داده و گذشت نمی کنند در حالی که با گذشت و تحلیل مسأله و مدیریت موقعیت و زمان می توان با آرمش تمامی این رفتار ها را اصلاح کرد. /837/پ202/س 

ارسال نظرات