۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۲۳۲۴۵۳
سال‌ آینده صورت می‌گیرد؛

ارسال فراخوان سوگواره هنر عاشورایی به کشورهای اسلامی

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، گفت: سال آینده فراخوان سوگواره هنر عاشورایی برای کشورهای اسلامی ارسال و در سال‌های بعد این فراخوان برای کشورهای دیگر نیز فرستاده می‌شود.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست رسانه‌ای هشتمین سوگواره هنر عاشورایی صبح امروز سوم آذرماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری با حضور مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، علی قربانی، دبیر اجرایی سوگواره هنر عاشورایی و جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست مرتضی گودرزی دیباج با اشاره به این‌که خادمان امام حسین (ع) اجر بزرگی نزد خدا دارند تصریح کرد: ما هم برای این که گامی در این راه برداشته باشیم، سوگواره هنر عاشورایی را برگزار می‌کنیم.

 

وی با بیان این مطلب که پوسترهای عاشورایی سرآغاز سوگواره هنر عاشورایی بود بیان داشت: در سال گذشته این سوگواره برگزار نشد اما قرار است از این به بعد هر سال شاهد برگزاری سوگواره هنر عاشورایی باشیم.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، قرار دادن آثار هنرهای عاشورایی در اذهان عمومی را یکی از اهداف این سوگواره خواند و توضیح داد: جشنواره‌های هنری بسیاری هر ساله در حوزه هنری برپا می‌شود اما سوگواره هنر عاشورایی با نگاه دیگری پایه‌گذاری شده است که یکی از اهداف آن به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان جوان است که در حوزه هنر عاشورایی اثر خلق کرده‌اند و ما این آثار را در اماکن عمومی به نمایش می‌گذاریم که این کار برای کاربردی کردن این هنر است.

 

وی با تاکید بر این‌که شاهد رشد گرافیک دینی هستیم ابراز کرد: در عزاداری‌های دهه نخست محرم امسال بخشی از آثار سوگواره هنر عاشورایی به کار برده شدند و این مسأله برای ما خوشایند است، خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد هستیم که سامان دهی گرافیکی در هیات‌های مذهبی رشد کرده و این نکته نشان دهنده رشد گرافیک دینی است.

 

گودرزی دیباج در ادامه صحبت‌هایش بر لزوم خلاقیت در میان هنرمندان تاکید کرد و گفت: هنرمندی که می‌خواهد در زمینه هنر عاشورایی فعالیت کند، باید تحقیق داشته باشد و در تمام مراحل زندگی امام حسین(ع) مطالعه داشته باشد، چرا که از زمان تولد امام حسین(ع) خبرِ واقعه عاشورا از سوی پیامبر اکرم(ص) نقل شده بود و هر کدام از این مراحل تاریخی می‌توانند زمینه خلق اثری هنر باشند.

 

وی با بیان این‌که هنرمندان در واقعه روز عاشورا باقی مانده‌اند اظهار داشت: تا کی می‌خواهیم از المان‌های تکراری استفاده کنیم، متاسفانه هنرمندان ما در همان روز عاشورا مانده‌اند و به تاثیرات این واقعه توجهی ندارند، این در حالیست که مهم‌ترین عنصر واقعه عاشورا پیام آن بود و هنرمندان باید بیشتر به پیام و تاثیرات عاشورا بپردازند.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سوگوراه هنر عاشورایی را دور از کارکرد گالری‌وار خواند و گفت: ما می‌خواهیم این آثار در مراسم مختلف در معرض دید عموم قرار گیرند که متاسفانه حوزه هنری بودجه لازم برای انتشار و چاپ این آثار را در سطح وسیع ندارد، اما آمادگی این را داریم که شرایط لازم را فراهم کنیم تا این آثار در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

 

گودرزی دیباج پیام عاشورا را قابل درک برای تمام انسان‌های آزاده جهان دانست و ادامه داد: امام حسین(ع) و پیام عاشورا تنها متعلق به ما نیست، هر انسان آزاده‌ای در سراسر جهان می‌تواند پیام عاشورا را درک کند، به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که از دوره آینده این سوگواره راه به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

 

وی در ادامه بین‌المللی شدن این سوگواره توضیح داد: سال آینده فراخوان سوگواره هنر عاشورایی را برای کشورهای اسلامی ارسال می‌کنیم و در سال‌های بعد این فراخوان را برای کشورهای دیگر فرستاده می‌شود./9591/پ202/ب4

ارسال نظرات