روشهای تفسیر قرآن از دیدگاه امام حسن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) پیش از ظهر امروز در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
در این جلسه حجتالاسلام ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به سخنرانی پرداخت و گفت: پیامبر اعظم(ص) امام حسن(ع) را روی زانو خود میگذاشت و میفرمود حسن پسر من و نور چشم من و حجت خدا است امر او امر من و قول او قول من است و من هرگاه به او مینگرم یاد مصائبی که در آینده برای او اتفاق میافتد میکنم، او را از روی ظلم مسموم کرده و به شهادت میرسانند و فرشتگان برای او اشک میریزند.
وی درباره سیره قرآنی امام حسن (ع) ابراز داشت: ایشان هر شب سوره کهف را تلاوت میکرد و اشک میریخت و میفرمود قرآن در روز قیامت برخی را به سمت بهشت هدایت و عدهای را به سوی جهنم سوق میدهد.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه تأکید کرد: کسانی که حلال قرآن را حرام و حرامش را حلال میدانند و آن را ضایع میکنند به جهنم و کسانی که حلالش را حلال و حرامش را حرام میدانند و به متشابهات آن ایمان دارند به بهشت میروند.
وی به شیوههای تفسیر از دیدگاه امام حسن(ع) پرداخت و خاطر نشان کرد: نخستین نحوه تفسیر قرآن از امام حسن(ع) بیان مصادیق آیات آن است که گاهی این مصادیق ظاهری، گاهی باطنی و پنهانی است.
این مبلغ مذهبی ادامه داد: دومین نحوه تفسیر ایشان پاسخگویی به شبهات قرآنی بود که در ذهن مخاطب ایجاد میشد به عنوان مثال شخصی نزد امام(ع) آمد و از شاهد و مشهود پرسید که امام(ع) با اشاره به آیات دیگر قرآن فرمود شاهد پیامبر و مشهود روز قیامت معرفی شده است.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به روش دیگر تفسیر امام(ع)پرداخت و ابراز داشت: بیان هدف نزول آیات که غیر از شأن نزول اصطلاحی است نحوه دیگر تفسیر امام حسن(ع) از قرآن بود به عنوان مثال آیه «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» که نازل شد شخصی از امام(ع) پرسید مگر پیامبر(ص) نیز به مشورت نیاز دارد؛ امام(ع) در جواب فرمود ایشان به مشورت نیاز نداشت اما خداوند اراده کرد که با نزول این آیه مشورت در امت اسلام سنت شود.
حجتالاسلام رفیعی آخرین روش تفسیر از دیدگاه امام حسن(ع) را بیان داشت و گفت: آخرین نوع تفسیر ایشان بیان در موعظه، معروف، منکرات و یا در آموزش رفتار اجتماعی بود که از قرآن برای این اهداف استفاده میکردند./1329/پ202/ف