۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۳۳۸۶۵
حجت الاسلام والمسلمین حسین قمی:

گاهی نفقه خویشاوندان و نزدیکان نیز بر ما واجب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که اگر انسان توانایی مالی کمک به دیگران را دارد سه گروه واجب نفقه او می شوند، گفت: برخلاف این که انسان تصور می کند تنها همسرشان واجب النفقه اوست فقها سه گروه یعنی زن و فرزند، پدر مادر، خواهر بردار و سایر آشنایان را از مصداق های واجب النفقه می دانند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلیمن سیدحسین قمی، استاد حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما پخش شد با بیان این که انسان گاهی به آشنایان و خویشاوندان خود کمک می کند و تصور می کند که این کمکش مستحب است، گفت: اگر انسان توانایی مالی داشته باشد کمک و حمایت او از سه گروه واجب می شود و مستحب نیست به عبارت دیگر تمامی فقهای اسلام معتقد هستند که در صورت تمکن مالی به غیر از زن، فرزندان، پدر و مادر، خواهر و بردار، پدر بزرگ و مادر بزرگ و سایر بستگان واجب النفقه انسان هستند و کمک به آنها واجب است.

 

وی با بیان این که دسته چهارمی نیز طبق فتوای فقها واجب النفقه انسان می شوند، ادامه داد: اگر انسان حیوانی را در خانه داشته باشد و او را محبوس کند این حیوان هم از هر نوعی که باشد واجب النفقه شخص محسوب می شود بنابراین نگهداری از این حیوان بر صاحبش واجب می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان باید در مشکلات از دیگران دستگیری کند، افزود: دستگیری از دیگران و صله ارحام از احکام دین است اما متاسفانه در دنیای امروز به نکات اخلاقی تبدیل شده و ما با وجود این که ادعای دین داری داریم به این احکام پایبند نیستم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این که انسان باید در صلح ارحام مراقب باشد که شخص را به زحمت نیندازد، تاکید کرد: صله ارحام تنها به معنای بازدید از آشناییان نیست بلکه صله ارحام به دستگیری از آشنایان در موقع گرفتاری هم اطلاق می شود و این صله ارحام واجب بوده و مستحب نیست.

 

وی با بیان این که اسلام می گوید شما باید در مرحله بعد از خویشان به فکر همسایه خود هم باشید، عنوان کرد: در روایات و آیات قرآن هم تاکید شده که کسی که از حال همسایه و خویشان خود بی خبر باشد و آنها با شکم گرسنه به بالین بروند از مسلمانان نیست.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر انسان مومن جایگاه خود را در نزد خداوند می دانست هرگز از وظایف خود کوتاهی نمی کرد، اظهار داشت: انسان مومن باید با نیت خمس، زکات، صدقه و سایر روش ها از مومنان دستگیری کند زیرا دستگیری از مومن باقیات صالحاتی است که تا قیامت برای انسان ادامه دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسین قمی با اشاره به این که یکی از مباحثی که امروزه به شدت در جامعه مسلمین ضروری شده و نیازمند حمایت خیران است مسأله درمان ناباوری است، گفت: با توجه به تهدیداتی که در زمینه جمعیتی وجود دارد و در ضمن هزینه های درمان ناباوری هم بسیار زیاد است بهتر است افراد خیر به خانواده ها و زوج های جوان در این زمینه کمک کنند تا با فرزندار شدن این خانواده ها افزون بر دستگیری از یک انسان مومن مشکلات کشور در زمینه جمعیتی بر طرف شود.

 

وی یادآور شد: با کمک خیران و دستگیری از جوانان و نیازمندان در زمینه های مختلف از جمله زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی می توان بسیاری از مشکلات جامعه را با کمک مردم حل کرد. /837/پ202/ف

ارسال نظرات