۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۳۴۱۱۷

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار پیوستن رژیم صهیونیستی به ان پی تی شد

خبرگزاری رسا ـ مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرده است که از اسرائیل می‌خواهد به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد.
هسته اي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مجمع عمومی سازمان ملل با 161 رای موافق در برابر پنج رای مخالف و 18 رای ممتنع این قطعنامه را تصویب کرد.


آمریکا و کانادا از جمله کشورهایی بودند که با این قطعنامه مخالفت کردند.

در این قطعنامه از رژیم صهیونیستی خواسته شده است به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بپیوندد و به آژانس اجازه دهد بر تاسیسات هسته‌ای این رژیم نظارت کند.

همچنین در این قطعنامه که 18 کشور عربی از آن حمایت کردند، نگرانی شدید از توانمندی‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل اعلام شده است.

بر اساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی که به باور بسیاری تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است، 200 تا 400 کلاهک اتمی در اختیار دارد.

همچنین، رژیم صهیونیستی هرگز به بازرسان بین‌المللی اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود را نداده است و همچنان از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خودداری می‌کند.

"هانس بلیکس" مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه اختصاصی با شبکه پرس تی‌وی گفت: او متقاعد شده است که رژیم اسرائیل سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارد.

وی از رژیم صهیونیستی خواست به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد. به گفته بلیکس، خودداری اسرائیل از امضای پیمان‌های بین‌المللی هسته‌ای و در پیش گرفتن سیاستی مبهم درباره برنامه‌ اتمی خود به دلیل حمایت‌های آمریکا است.

همچنین، گزارشی که در "بولتن دانشمندان هسته‌ای" منتشر شده است تائید می‌کند که رژیم صهیونیستی دست‌کم 80 کلاهک اتمی آماده شلیک دارد و مواد لازم برای ساخت 190 کلاهک اتمی دیگر را نیز در اختیار دارد.

رابرت نوریس و هانس کریستنسن، کارشناسان جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای، در این گزارش برآورد کردند که رژیم اسرائیل در سال 2004 پس از آن که «به 80 کلاهک دست یافت» تولید کلاهک‌های هسته‌ای بیشتر را متوقف کرد. /982/د102/ک

 

 

ارسال نظرات