اکثریت اهل سنت زیارت را مستحب میدانند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدامین پورامینی، استاد کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در نشست علمی بررسی فقهی زیارت از منظر مذاهب اسلامی که امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) استان قم برگزار شد، گفت: زیارت اهالی قبور از دیدگاه فقه شیعه و اهلسنت در هیچ شرایطی اشکال و حرمتی ندارد و اگر انتقادی از سوی مخالفان وجود دارد، بر سر لوازم زیارت است.
وی در ادامه افزود: زیارت در فقه به دو قسم عام اهل قبور و خاص پیامبر اکرم(ص) تقسیم میشود؛ شیعه و سنی هیچ یک در زیارت اهل قبور تردیدی ندارد و حتی بسیاری از علمای اهلسنت تصدیق دارند که این عمل در سیره حضرت رسول اکرم(ص) جاری بوده و دارای استحباب است؛ زیارت نساء هم از نظر بسیاری از علمای اهلسنت دارای حکم شرعی اباحه است.
استاد کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: در خصوص زیارت حضرت رسول اکرم(ص) و به تبع ائمه اطهار(ع) شیعه و سنی اتفاق بر استحباب آن دارند و حتی میان اهلسنت قولی بر وجوب زیارت پیامبر اعظم(ص) نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه بزرگان اهلسنت خود دارای گنبد و بارگاه هستند، تأکید کرد: مشکلی در خصوص اصل استحباب زیارت حضرت رسول اکرم(ص) متوجه اهلسنت نمیشود اما معتقدین به این مکتب در دهههای اخیر تحت تأثیر اقلیت تندروی حاکم، زیارتهای خود را بدون هرگونه توسل و تبرک جستن به صاحب قبور انجام میدهند.
حجتالاسلام پورامینی عنوان داشت: امروز اقلیتی صاحب حکومت و داعیه دار مسلمانان شدهاند که به وسیله امکانات مختلف و حمایتهای مغرضانه سیاسی سعی بر سرایت دادن افکار و اعتقادات خود بر سایر مسلمانان بوده و اسلام را آنگونه که خود میپسندند، به جهان معرفی می کنند.
وی ادامه داد: اختلافی که وجود دارد در بحث موضوعات و لوازم زیارت همچون استشفا، توسل، بوسیدن و تبرک جستن است که این نیز بحثی کلامی بوده و از دایره فقه خارج است؛ این اختلاف کلامی باید با بحث، نقد و بررسی حل شود چراکه انحراف پیش آمده به سبب سرایت افکار اقلیت حاکم بوده است.
استاد کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: علمای اهلسنت برای حمایت از جواز حکم شرعی زیارت در حد امکان ادله وهابیان تندرو را نقد کرده و روایاتی که این دسته مبنی بر نهی از زیارت میآورند را منسوخ میدانند؛ در مواردی نیز روایات نهی را تنزیهی معرفی میکنند که حکم شرعی نمیآورد.
وی بیان کرد: مخالفتهای وهابیان تندرو با اصل حکم زیارت به سبب دشمنی آنها با حضرت رسول اکرم(ص) است و در این راستا، چند سال پیش قصد داشتند تا گنبد حضرت محمد(ص) را به رنگ نقرهای درآورده تا تفاوتی با سایر مساجد نداشته باشد؛ همچنین محبت به پیامبر(ص) را در دل مسلمانان کاهش دهند.
حجتالاسلام پورامینی با تأکید بر اینکه علمای اهلسنت هیچ کدام با اصل زیارت مخالف نبوده و تنها وهابیت امروز با زیارت در افتاده است، گفت: ابن حبان از علمای گذشته اهلسنت در کتاب خود مینویسد، زمانی که در طوس بودم، هرگاه مشکلی به سراغم میآمد، به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) میرفتم و همواره با زیارت ایشان مشکلم حل میشد.
وی در پایان گفت: در کتابی از فرقه شافعی اهلسنت از «قطبی» نقل شده که در نزد قبر رسول اکرم(ص) بودم، ناگاه اعرابی به آنجا آمد و گفت؛ «متوسل تو شدم و تو را شفیع قرار دادم تا خداوند گناهان مرا ببخشد» ناگاه خوابم برد و لحظهای در خواب حضرت محمد(ص) را دیدم که فرمودند برخیز و به اعرابی خبره بده که خداوند او را بخشید./997/پ202/ف