۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۲۳۴۴۷۹
مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل:

گسترش سبک زندگی اسلامی و توجه به ازدواج آسان سبب دوری جامعه از انحراف می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، با تاکید بر لزوم اصلاح نگرش و دید جامعه به سبک زندگی و جایگاه ازدواج‏، گفت: گسترش سبک زندگی اسلامی و توجه به ازدواج آسان و به هنگام در جامعه عامل دوری از انحرافات و مشکلات در جامعه است.
حجت الاسلام مهدي ستوده، مدير کل تبليغات اسلامي اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل‏، حجت الاسلام مهدی ستوده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، عصر امروز در جمع مبلغان و مبلغه های استان، با اشاره به سبک زندگی اسلامی و لزوم توجه به ازدواج بر اساس آموزه های اسلامی در جامعه‏، خاطرنشان کرد: ازدواج در اسلام به‌عنوان یک امر مقدس و یک عبادت کم نظیر و در برخی موارد به‌عنوان واجب شرعی به به حساب می آید.

 

وی با اشاره به سفارش پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)‏، در خصوص ازدواج، افزود: پیامبراکرم(ص) با تاکید بر لزوم ازدواج سریع جوانان‏، فرموده اند که ازدواج موجب عفت چشم و پاکدامنی می‌شود و هرکس که امکان ازدواج ندارد، برای فرونشاندن آتش شهوت خود، روزه بگیرد. 

 

حجت الاسلام ستوده، با اشاره به آسیب های ارتباط قبل از ازدواج، تصریح کرد: متاسفانه دوستی و رابطۀ خارج از عرف دختران و پسران پیش از ازدواج، از معضلاتی است که به دلایل متعدد، به‌ویژه در دو دهۀ اخیر، در جامعه رو به فزونی گذارده است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، افزود: در جوامع غربی این چنین دوستی‌ها نه‌تنها محدودیت و یا ممانعت اخلاقی و عرفی ندارد بلکه در چارچوب فرهنگ لیبرالیستی حاکم بر آن جوامع، مورد تشویق هم قرار می‌گیرد و همین عامل باعث بروز بی بند و باری ها و مشکلات اخلاقی مختلف در این کشورها می شود.

 

وی بیان داشت: بنابر تعالیم اسلامی، روابط میان افراد نامحرم تنها در چارچوب اقتضائات تعامل اجتماعی مجاز است و در این روابط باید حدود شرعی رعایت شود و از این رو آنچه امروزه تحت عنوان دوستی دختر و پسر در جامعۀ ما در حال گسترش است با آموزه‌های اسلام واقتضائات جامعۀ اسلامی ناسازگار است.

 

این مسؤول، تاکید کرد: دین اسلام به صراحت ارتباط ناسالم دختران و پسران را خارج از حریم شرعی در جامعه اسامی منع کرده و این گونه ارتباطات را عامل آسیب و مشکلات عدیده در جامعه معرفی می کند.

 

حجت الاسلام ستوده، با اشاره به گسترش برخی معضلات خانوادگی و اجتماعی از قبیل ازدواج سفید در کشور‏، تصریح کرد: منظور از ازدواج سفید زندگی مشترک زن و مرد بدون ازدواج رسمی است یعنی به گونه ای که زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه محرمیت بینشان جاری شود زندگی مشترک خود را شروع می کنند و این گاها حتی با آگاهی خانواده ها اتفاق می افتد.

 

وی این امر را تهدیدی بزرگ در مقابل اصالت خانواده های ایرانی دانست و گفت: ازدواج پدیده ای است که از دیرباز و از زمان پیدایش انسان بوده و تا امروز نیز ادامه دارد در حالی که امروزه شاهد افزایش سن ازدواج جوانان در جامعه هستیم.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، خاطرنشان کرد: افزایش سن ازدواج و برخی معضلات موجود در زمینه خانواده در جامعه حاصل تبلیغات شدید دشمنان از طریق رسانه و وجود ماهواره و تماشای برخی سریال ها و فیلم های پخش شده از طریق ماهواره است.

 

وی در ادامه با تبیین راهکارهای پیشگیری از ترویج ازدواج سفید، به اهمیت ترویج سبک زندگی و اصلاح نگرش جامعه به جایگاه ازدواج اشاره کرد و افزود: از آن‌جا که سبک زندگی جدید غربی که در مسیر عادی‌سازی روابط و دوستی‌های دختر و پسر و تغییر هنجارهای اسلامی به هنجارهای سکولار حرکت می‌کند، در کشور ما روبه گسترش و فزونی است که راه حل این معضل، پیش از هر چیزی ترویج سبک صحیح زندگی و اصلاح نگرش جامعه به جایگاه ازدواج است.

 

حجت الاسلام ستوده، اظهار داشت: در آموزه‌های اسلام، مسؤولیت‌پذیری در برابر رفتارهای خویش، از ویژگی‌های اصلی انسان است و از این رو تنها راه مجاز ارضای غریزۀ جنسی، پذیرش مسؤولیت در قبال جنس مخالف در چارچوب قانون ازدواج است.

 

وی افزود: نخست باید برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی و اجتماعی ناظر به کم‌کردن و برداشتن فاصلۀ  میان بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی باشد و ثانیاً فرهنگ جامعه به‌گونه‌ای مدیریت شود که زشتی این رابطه‌های خارج از چارچوب ازدواج، جدی انگاشته شود و تحریکات آزاد جنسی در جامعه رو به کاهش باشد. در صورتی که این استراتژی به نحو کلان در جامعه پیاده شود، مشکل چندانی نخواهد ماند و با رفع زمینه‌های شکل‌گیری این دوستی‌ها، صورت مسأله منتفی می‌شود./937/پ202/ب4

ارسال نظرات