۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۳۴۵۵۷
حجت الاسلام ایزدهی:

به حداکثر رساندن حضور دین در جامعه از وظایف حوزه و روحانیت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فرآیند قانونگذاری و نظارت بر اجرای درست قوانین اسلامی را در جامعه از وظایف حوزه دانست و گفت: با این ابزار حضور دین در جامعه به حداکثر خواهد رسید.
حجت الاسلام ايزدهي
حجت الاسلام سیدسجاد ایزدهی، عضو هیات علمی گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در گفت و گو با خبرگزاری رسا، با اشاره به رابطه متقابل حوزه با نظام اسلامی، گفت: اساس نظام اسلامی آموزه های دینی است و تمام جایگاه های آن باید آمیخته با دین باشد؛ اگر ما چنین نظامی داشته باشیم، جایگاه حوزه به همین نسبت معنی پیدا می کند.
وی ادامه داد: حوزه می بایست با مبانی نظری و قانونی حضور دین را در جامعه به حداکثر برساند و با تربیت نیروهای معتقد و تولید فکر نظام را تقویت کند و ضمن دخالت در روند قانونگذاری بر اجرای صحیح آن نظارت داشته باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حوزه می بایست از نظر محتوایی بررسی کند که شریعت در جامعه چه جایگاهی دارد، چقدر اجرا می شود و به چه اندازه از این قوانین پرهیز می شود یا آن را دور می زنند؛ این لازمه ارتباط بین حوزه و حاکمیت است.
حجت الاسلام ایزدهی گفت: از لحاظ ایجابی حوزه می بایست با تعلقی که در نظام دارد در قانونگذاری و اجرای درست قوانین شرکت کرده و از لحاظ سلبی در صورت انحراف می بایست تذکر دهد و مشکلات رصد شده یا سوء استفاده های انجام شده از دین را تذکر دهد.
وی گفت: در مجموع، حوزه می بایست تضمین کند استناد حداکثری به شریعت و دین در نظام و محتوای نظام و در محدوده قوانین و رفتار کارگزاران به صورت ایجابی و سلبی انجام شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه بر رابطه دوجانبه حوزه و نظام تأکید کرد و گفت: در صورت بی توجهی نظام، حمایت حوزه از آن همیشگی نخواهد بود؛ البته منظور حمایت همه جانبه است.
حجت الاسلام ایزدهی اضافه کرد: حوزه همواره بنا را بر حفظ استقلال خود گذاشته تا دولتی نشود و حقوق بگیر آن نباشد؛ این باعث خواهد شد تا با حفظ حریت خود همچنان وظیفه ارزیابی و نقادی خودی را به نحو احسن انجام دهد و در این راستا با وجود کمبود بودجه مراعات اقتصاد خود را نکرده و همواره آنچه مصلحت اسلام، دین و نظام بوده عرضه کرده و پا پس نکشیده است.
وی با اشاره به وابستگی الازهر مصر و حوزه علمیه عربستان ادامه داد: حوزه هایی که مانند این کشورها مدیون دولت باشند آزادی ندارند و از ترس قطع دریافت بودجه و حمایت مالی هیچ نقدی بر حاکمیت و دولت خود ندارند؛ اما حوزه علمیه در ایران، افزون بر نقد و از بین بردن نقاط ضعف تمام نظام ها را گوشزد کرده و به حاکمیت قوت بخشیده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به دیدگاه های رهبر کبیر انقلاب نسبت به حفظ فضای موجود حوزه و دور کردن سکولاریسم از آن، ادامه داد: مقام معظم رهبری هم بر وجود خطر جریان سکولار تأکید داشتند و در این زمینه تذکراتی را ارائه فرمودند.
حجت الاسلام ایزدهی اضافه کرد: اگر حوزه به بحث های حداقلی یعنی امور شخصیه افراد بپردازد و مسائل آن را حل و فصل نماید و در مرکز نظام یا به عبارتی تهران مشکلات فکری و محتوایی نظام نقد و بررسی و به طرق مختلف حل و فصل شود این روند نشانه روشنی بر رسیدن به سکولاریسم واقعی است.
وی با ایراد به روند قانونگذاری در کشور بیان داشت: هر چند قائل به سکولاریسم نباشیم، وقتی مسائل اصلی نظام در حوزه حل نشود و عملاً فقها در روند قانونگذاری و نظارت بر آن حضور نداشته باشند اندیشه سکولار به نظام رخنه کرده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وجود فقها برای مقابله با عدم مخالفت قوانین تصویبی با شریعت اسلام را ناکافی ذکر و اضافه کرد: آیا این کافی است که ما با رویکرد حداقلی به دنبال تطابق نظام اسلامی با اسلام باشیم یا اینکه با توجه به تبدیل این مصوبات به خرده نظام، نظام و قانون و اجرای آنها در جامعه می بایست به دنبال حداکثر کردن تأثیرات دین در نظام باشیم.
حجت الاسلام ایزدهی در پایان با تأکید مجدد بر لزوم دخالت بیشتر فقها در نظام گفت: بر خلاف روند موجود عرصه های کلان حکومت را فقها و عرصه های عرصه های شخصی را غیر فقها می بایست تصویب کنند. /836/ت301/ج
ارسال نظرات