۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۲۳۴۷۵۲
استاد حوزه و دانشگاه بیرجند:

بی توجهی به دستورات دینی و اخلاقی مهمترین عامل همسر آزاری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که همسرآزاری از آسیب‌های پنهان اجتماعی است که معمولا در محیط بسته خانه شکل گرفته و سبب عدم اطمینان و از هم‌ گسیختگی کانون خانواده می‌شود، گفت: یکی از دلایلی که موجب همسر آزاری و کودک آزاری در جامعه شده، بی توجهی به اخلاق و دستورات دینی در میان مردم است.
چهار گزارش تحليلي در زمينه زنان و خانواده رونمايي شد

حجت الاسلام محمدهادی شهاب، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که زن و فرزند امانت خداوند در دست انسان هستند، گفت: متاسفانه براساس آمارهایی که از سوی بهزیستی و مراکز امنیت اجتماعی اعلام شده است همسر آزاری و کودک آزاری در استان های کشور از جمله خراسان جنوبی رو به افزایش است که این موضوع نشان می دهد مرد خود را مالک مطلق همسر و فرزند خود می داند به همین دلیل بدون توجه به دستورات دین اقدام به آزار زن و فرزند خود می کند در حالی که احکام دین و رهنمودهای بزرگان به شدت این کار را مذموم و زشت به حساب می آورند.

 

وی با بیان این که فشارهای جسمی، روانی و فکری موجب بروز همسرآزاری در جامعه ‌می‌شود، گفت: متاسفانه گسترش این معزل زشت اجتماعی موجب افزایش موج طلاق و تزلزل بنیان خانواده شده و زمینه نابودی کانون های خانواده را فراهم کرده است.

 

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با بیان این که عمده ترین دلیل بروز اختلاف و تنش میان زوج های جوان این است که از یکدیگر شناخت کافی ندارند، افزود: برطرف شدن این تنش ها نیازمند صبوری و مهربانی است اما متاسفانه در مواقعی که تنش ایجاد می شود هر کدام از طرفین با پافشاری بر خواسته های خود موجب خشم طرف مقابل شده که این موضوع در نهایت با خشم یک طرف به آزار رساندن جسمی و روحی به طرف مقابل یا کودک ختم می شود.

 

حجت الاسلام شهاب با اشاره به این که اگر شناخت زوجین در ابتدا از یکدیگر به ‌صورت احساسی و شناخت سطحی باشد افراد در ادامه روند زندگی با مشکل مواجه می‌شوند، تصریح کرد: در زمان انتخاب همسر خانواده‌ها باید دقت لازم را داشته باشند و با تحقیق و اطمینان کامل شریک آینده زندگی فرزندشان را انتخاب کنند و به این نکته توجه داشته کنند که افزایش تفاوت‌های فرهنگی که موجب تمایز اندیشه  زن و شوهر می‌شود  در آینده می تواند زمینه های همسر آزاری را ایجاد کند.

 

وی افزود: مسؤولان همان‌طور که مسائل بهداشتی قبل از ازدواج را مدنظر قرار می‌دهند باید به افزایش مهارت‌های زندگی زوجین قبل از ازدواج توجه کنند تا کمتر شاهد همسر آزاری و طلاق در جامعه باشیم.

 

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی با بیان این که همسر آزاری در تمامی طبقات اجتماعی از فقیرترین تا غنی‌ترین و حتی خانواده‌های تحصیل کرده اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: ارائه خدمات حمایتی برای زنان قربانی خشونت مثل حمایت‌های بیمه‌ای و مالی توسط نهادهای دولتی می تواند به استقلال این زنان و ترمیم وضعیت روحی و جسمی آن ها کمک کرده و موجب کاهش آسیب های اجتماعی شود.

 

حجت الاسلام شهاب یادآور شد: خداوند در قرآن به شدت انسان را از همسر آزاری و آزار دیگران منع کرده و به انسان توصیه می کند کسی که موجب آزار دیگران شود در هنگام مرگ با غضب الهی روبه رو خواهد شد و به سختی مورد بازخواست قرار خواهد گرفت./968/ت302/ب5

 

ارسال نظرات