۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۲۳۶۰۵۸

تدوین «مجموعه مقالات آسـیب‏ شـناسـى تاریـخى گفتمـان مهـدویـت» به پایان رسید

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین ربانی رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی از آخرین وضعیت پروژه «مجموعه مقالات آسـیب‏شـناسـى تاریـخى گفتمـان مهـدویـت» خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمين رباني

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین ربانی با اعلام خبر اجرای پروژه «مجموعه مقالات آسـیب‏شـناسـى تاریـخى گفتمـان مهـدویـت» در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی افزود: این طرح توسط گروهی از پژوهشگران پژوهشکده مهدویت در حال انجام است.

 

وی در تبیین این پروژه اظهار داشت: در مسئله انتظار و اعتقاد به ظهور منجى از جمله اعتقادات مشترک اغلب ادیان و آئین‏ها من جمله اسلام است. موضوع مهدویت و ظهور شخصى از خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله در آخرالزمان که حکومت قسط و عدل و داد را برقرار نموده و ریشة ظلم و ستم را برخواهد کند از جمله عقاید ریشه‏دار اسلامى است که سابقه تاریخى آن به صدر اسلام باز مى‏گردد.

 

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: در آموزه‏هاى شیعى از این منجى با عنوانِ قائم آل محمد صلی الله علیه و آله یاد شده است تا با مهدى موعودِ مورد نظر سایر فرق و مذاهب اسلامى تمایز قایل شده باشند.

 

وی در تبیین ضرورت انجام این طرح نیز متذکر شد: اهمیت بحث مهدویت در تاریخ اسلام، بالاخص تشیع، به حدّى بوده است که تأثیراتِ مهمى در تاریخ تحولات فکرى ـ سیاسى و اجتماعى جامعة اسلامى حتى پیش از دوران ولادت امام دوازهم شیعى برجاى نهاده و تا امروز نیز ادامه دارد. گرچه انتظار ظهور امام مهدى علیه السلام در گرایش صحیح آن در طول تاریخ همچون نیروى محرکة تاریخ به نوعى از مبارزات سیاسى، اجتماعى و اعتراض علیه وضع موجود و حرکت به سمت جامعة مطلوب منجر شده است، اما برداشت‌هاى گوناگون و ناصواب از موضوع و مصداق مهدویت به پیدایش فرق و مذاهبِ جدید، درگیری‌هاى فرقه‏اى، ادعاهاى دروغین مهدویت، بروز و ظهور اندیشه سیاسى انفعالى و ظلم‏پذیر، نفى مشروعیت هرگونه قیام براى اصلاح جامعه و نهایتاً غیر سیاسى شده جامعة اسلامى ـ شیعى و نیز عوارض و پى‏آمدهاى منفى دیگرى نیز شده است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه اضافه کرد: با توجه به اینکه در جامعة شیعى ما، بحث مهدویت و نتایج مترتب برآن در ابعاد مختلف حیات سیاسى، اجتماعى تأثیر مستقیم دارد و هرگونه بهره‏گیرى صحیح از اندیشه مهدویت در گرو شناخت و آگاهى از فرایند تکوین و تطور این اندیشه در بستر زمان است، ضرورت تحقیقى جامع و فراگیر و به عبارتى یک تک نگارى تاریخى در زمینة موضوع مورد بررسى، حتى‏المقدور فارغ از دخالت نگرش‏هاى کلامى و با تأکید بر به‏کارگیرى روش‏هاى علمى و استفاده از متون و منابع معتبر، موجب شد تا مسئولان محترم پژوهشکده پیشنهاد تحقیقى تاریخى در این زمینة را مطرح نمایند تا سیر و نقش و چگونگی تحولات و تجلیاتِ فکرى ـ عملى گفتمان مهدویت در تاریخ اسلام تا عصر حاضر روشن و شناخته شود.

 

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی افزود: از آنجا که ماهیت این تحقیق به لحاظ زمانى پهناگستر و انجام آن توسط یک فرد ناممکن و در صورت امکان مطلوب نبود و نهایتاً به سطحى‌نگرى مى‏انجامید، هر قسمت از تحقیق توسط پژوهشگرانى آشنا به مقطع مورد نظر تهیه شد.

 

حجت الاسلام ربانی تاکید کرد: بر این اساس طرحی جامع در قالب دوبخش با مدیرت مجزا در دو برش تاریخی، از صدر اسلام تا قرن دهم توسط محقق ارجمند جناب آقای دکتر حسین مفتخری و همکاران علمی ایشان و نیز از قرن دهم تا دوران معاصر توسط اینجانب و تعدادی از همکاران علمی، به انجام رسیده و جهت نشر در حال آماده­سازی و بررسی نهایی می‌باشد./992/د102/ق

ارسال نظرات