۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۲۳۶۳۶۷
امام جمعه موقت کاشان:

وحدت حوزه و دانشگاه درآمدی بر اسلامی‏سازی علوم انسانی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کاشان با اشاره به جایگاه وحدت حوزه و دانشگاه گفت: اسلامی شدن علوم انسانی مبتنی برکه متکی بر مبنای سکولاریسم است، از آثار وحدت حوزه و دانشگاه است.
حجت الاسلام احتشام
حجت الاسلام علی احتشام، امام جمعه موقت کاشان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا شهید آیت الله مفتح را شخصیتی حوزوی، جوان پسند، دانشگاهی و آشنا به مقتضیات زمان برشمرد و ادامه داد: آیت الله مفتح و استاد شهید مطهری نمونه هایی ارزشی در دانشگاه ها بودند که با ظرفیت های علمی و عملی، الگوی رفتاری و اجتماعی دانشجویان و پیگیر مطالبات قشر سنتی در فضای قشر نو و نسل جدید در جامعه بودند.
 
امام جمعه موقت کاشان، وحدت حوزه و دانشگاه را با ادغام این دو مجموعه، متفاوت دانست و توضیح داد: حوزه و دانشگاه در فضای خود، اهدافشان را دنبال می کنند، نظر امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب از وحدت حوزه و دانشگاه حرکت موازی این دو نهاد در راستای تحقق اهداف دینی، ملی و انقلابی است.
 
حجت الاسلام احتشام گفت: حوزه و دانشگاه دو بال پرواز تمدن عظیم اسلامی است که هر یک با رویکرد و راهکارهای مخصوص به خود مسؤولیت واحد دارند؛ مدیریت های فنی و صنعتی مختص متخصصین دانشگاهی و رشته های علوم انسانی نقطه مشترک نظام دانشگاه و حوزه است.
 
وی افزود: راهکارهای رسیدن به وحدت این دو نهاد حرکت در بحث هم افزایی و طراحی نوین به منظور تحقق اهداف نظام اسلامی است.
 
امام جمعه موقت کاشان سعی و کوشش فراوان برای دستیابی به همدلی، همفکری و همگامی در رسیدن به وحدت بین حوزه و دانشگاه را مورد نخست از راهکارهای رسیدن به این هدف برشمرد و در این راستا استفاده از همایش، نظریات و کرسی های آزاد اندیشی را مفید ارزیابی کرد.
 
حجت الاسلام احتشام تعامل در سطح مدیریت کلان، اساتید و چهره هایی که هر دو مجموعه حوزه و دانشگاه را تجربه کرده اند دومین راهکار معرفی کرد و افزود: استفاده از ظرفیت های هنری برای فضا سازی ذهنی و آماده کردن مجموعه های حوزوی و دانشگاهی در راستای رسیدن به الگوهای آن سومین راهکار رسیدن به وحدت است.
 
وی ادامه داد: چهارمین راهکار، مطالعه پیشینه و تاریخچه وحدت علمای علوم جدید و قدیم مسلمین در راستای تحقق هدف واحد با توجه به فرموده های معمار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر بزرگوار انقلاب است.
 
امام جمعه موقت کاشان پرداختن به دو مقوله سخت افزار و نرم افزار را مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: باید از چهره های نخبه حوزوی و دانشگاهی برای رسیدن به فهم مشترک بهره برد، در بخش نرم نیز می بایست اسلامی شدن علوم انسانی را تبیین کرد.
 
حجت الاسلام احتشام ادامه داد: منظور از اسلامی شدن علوم انسانی، تغییر علوم دانشگاهی و کنار گذاشتن آنها به نفع علوم حوزوی نیست بلکه در عین استقلال هر دو مجموعه حوزه و دانشگاه باید مبانی مبتنی بر فرهنگ سکولاریسم از علوم انسانی حذف و مبانی اصیل توحیدی جایگزین شود.
 
وی اظهار داشت: آنچه مسلم است اسلامی شدن علوم انسانی متکی بر باور عمیق به این موضوع است که علوم انسانی رایج، بر مبنای سکولاریسم رقم خورده است، در این زمینه مجموعه هایی مانند دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه رضوی و موسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی(ره) و مانند آنها که بعد از انقلاب با نگرش اسلامی به علوم انسانی تأسیس شدند بیشترین مسؤولیت را دارند./836/ت302/ج
ارسال نظرات