۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۲۳۶۸۴۶
سعدالله زارعی مطرح کرد؛

راهپیمایی اربعین ذخیره استراتژیک و پایان ناپذیر برای جهان اسلام، تشیع و عراق

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ارشد غرب آسیا راهپیمایی بیست میلیونی اربعین حسینی امسال را ذخیره ای استراتژیک و پایان ناپذیر باری جهان اسلام، تشیع و مردم عراق دانست و تاکید کرد: هرچند غرب سعی کرد این مساله را به روی خود نیاورد اما واقعیت این است که آمریکا، اروپا و رژیم های وابسته با دقت تمام جزییات این رویداد بزرگ را پیگیری و تحلیل کردند.
سعدالله زارعي سعدالله زارعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با اشاره به آزاد سازی شهر سنجار از سوی نیروهای مردمی و ارتش عراق، به بیان دیدگاه های خود در این باره پرداخت.
 
وی پیروزی های اولیه داعش در عراق را مبتنی بر برنامه ریزی نظامی آنها ندانست و گفت: در ساختار عراق یک سری رخنه ها وجود داشت که داعش با استفاده از آن بدون شلیک تیر سه استان پهناور این کشور را تصرف کرد.
 
زد و بندهای پشت پرده عامل پیشروی ابتدایی داعش در عراق
وی با بیان این که زد و بندهای پشت صحنه علت پیشروی اولیه داعش در عراق بود، بیان کرد: مدتی طول کشید تا سیستم عراق توانست خود را جمع کند و مقابل داعش بایستد.
 
زارعی بیان کرد: در همان هفته های اول حرکت داعش به سمت بغداد و شهرهای مقدس سد شد و در مدت سه ماهه شاهد عملیات های بزرگی در برخی مناطق عراق از جمله آمرلی و جرف الصخر بودیم.
 
آزادسازی جرف الصخر عملا کمر داعش را شکست
وی با بیان این که تصرف جرف الصخر عملا کمر داعش را در عراق شکست، افزود: الان بخش اعظمی از استان الانبار از تصرف داعش خارج شده و بخش های مشرف به مرز سوریه تا حد زیادی پاکسازی شده و نیروهای داعش عمدتا در استان نینوا مستقر هستند.
 
زارعی با اشاره به عملیات آزاد سازی سنجار، گفت: داعش تصور نمی کرد که نیروهای عراقی بتوانند این منطقه را آزاد کنند چون نیروهای ویژه داعش آنجا را قلب عملیاتی خود در نظر گرفته بودند.
 
محوریت آزادسازی عملیات سنجار با کردها و اهل سنت بود
وی تصریح کرد: از نظر داعش سنجار یک منطقه استراتژیک بود و با خارج شدن کنترل از دست آنها به شدت آسیب پذیر شدند؛ محوریت عملیات مذکور نیز با کردها و اهل سنت بود و این نشان می دهد که کل ملیت عراق با داعش درگیر هستند نه شیعه و این مساله نوید خوبی را می دهد.
 
زارعی تصریح کرد: همان گونه که شیعیان عملیات جرف الصخر را با موفیت پشت سر گذاشتند، عملیات سنجار نیز نشان داد که عراق به این خودباوری رسیده که می تواند با اتکا به نیروهای خودی و بدون کمک گرفتن از بیگانه از کشور خود دفاع کند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: اگر تصرف سه استان پهناور عراق از سوی داعش در حالت غفلت صورت گرفت؛ بازپس گیری مناطق تحت تصرف در شرایط هوشیاری داعش اتفاق افتاده است و ان شاءالله در ماه های آینده شاهد پاکسازی کامل عراق از لوث داعش خواهیم بود.
 
تا زمانی که باد به پرچم داعش بوزد آمریکا حمایتش را قطع نخواهد کرد
وی درباره ائتلاف ظاهری و نمایشی ضد داعش به رهبری آمریکا، تصریح کرد: تا زمانی که باد پیروزی به پرچم داعش و النصره می وزرد آمریکایی ها حمایت کردند و در هیچ نقطه ای شاهد موضع منفی آمریکایی ها نسبت به این دو گروه تروریستی نیستیم.
 
زارعی افزود: بعد از عملیات القصیر و شکست گروه های تروریستی، آمریکایی ها احساس کردند این گروه ها در حال جمع شدن هستند، از آن زمان در تابلوی بیرونی اعلام کردند این دو گروه را گروه های تروریستی تلقی می کنیم اما از همین مقطع به بعد نیز حمایت های خود را قطع نکردند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: آنها حتی استفاده تروریست ها از سلاح های شیمایی را به دولت سوریه منتسب کردند؛ با وجود این که یقین داشتند این اقدام از سوی گروه های تروریستی انجام شده است.
 
وی ابراز کرد: الان نیز به نوعی برکناری بشار اسد را در دستور کار دارند، البته تا حدی متزلزل شده اند، اما فشار آمریکا با طرح منطقه پرواز ممنوع و عملیاتی که اسرائیل در حومه دمشق انجام داد، نشان می داد که آنها به دنبال مقابله با دولت قانونی سوریه هستند.
 
در شرایط کنونی داعش تهدیدی جدی برای آمریکا نیست
وی اضافه کرد: اساسا داعش و النصره حداقل در شرایط کنونی تهدیدی برای آمریکا و رژیم های وابسته به آنها نیستند، آنچه تهدید می شود مقاومت و حامیان شان است، آنها تا الان هیچ تهدیدی را متوجه ترکیه، قطر و عربستان نکرده اند.
 
سعدالله زارعی بیان کرد: تا زمانی که داعش و النصره باعث سایش جبهه مقاومت می شوند آمریکایی ها از این مساله سود می برند و جلوی این سود سرشار را نخواهند گرفت.
 
بازی آمریکا و غرب با پروژه داعش سیاسی است و با واقعیات میدانی تطابق ندارد
وی افزود: اما زمانی که احساس کنند محور مقاومت در منطقه تحت اختیار آمریکا نیست و اگر بخواهد جریان دیگری نیز ایجاد شود که از آنها فرمانبری نکند، آمریکا برای این که عنان این گروه ها را در اختیار داشته باشند فشاری را به آنها وارد می کند اما فشارها مقطعی و کم اثر است.
 
زارعی یادآورشد: آمریکایی ها مدعی هستند که ششصد بار به مواضع این دو گروه حمله کرده اند اما باید دید آسیب داعش و النصره کجاست؟ بازی غرب با پروژه داعش بازی سیاسی است که با واقعیات میدانی تطابق ندارد.
 
راهیپمایی اربعین ذخیره استراتژیک پایان ناپذیر برای جهان اسلام، تشیع و عراق بود
این کارشناس مسائل منطقه در بخش پایانی گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به راهپیمایی بیست میلیونی زائران حسینی در اربعین امسال، تاکید کرد: غرب و رژیم های وابسته سعی کردند به روی خود نیاورند و این اتفاق بزرگ را با سانسور مواجه کنند؛ اما واقعیت این است که برای آنها بسیار مهم بود، آمریکا، اروپا و رژیم های وابسته با دقت تمام جزییات این رویداد بزرگ را پیگیری و تحلیل کردند.
 
زارعی خاطرنشان کرد: مانور اربعین یک رزمایش معمولی نبود، این حرکت یک رخداد استثنایی در کل جهان و یک ذخیره استراتژیک پایان ناپذیر بزرگ برای عالم انسانیت، جهان اسلام، عراق و تشیع بود. /924/پ202/ج

 

ارسال نظرات