۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۳۶۹۸۵
عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی:

تحریم‌های اقتصادی فرصتی برای استقلال اقتصادی کشور است/ بودجه 94 خوشبینانه تنظیم شده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: جدیت در تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده از فرصت‏هایی که تحریم های غرب بر کشور تحمیل کرده است می تواند نقطه عطفی در تحول نظام اقتصادی کشور ایجاد کند.
محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس

محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به تأکید رهبر انقلاب اسلامی بر توجه و رویکرد عملی نسبت به بحث اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: باید مشکلات موجود در نظام اداری و صنایع را مشخص کرده و راهکارهای عملیاتی با توجه به مبانی اقتصاد مقاومتی ارایه شود.

 

وی با بیان این‌که نظام اداری و بروکراسی موجود در جامعه آمادگی کمتری به موضوعات انقلابی و تحول گرایانه دارد، گفت: برخی از صنایع داخلی به دلیل وابستگی جزئی به برخی قطعات خارجی تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل درآمده اند که مسؤولان می توانند با رویکرد جهادی در عرصه اقتصادی صنایع کشور را از وابستگی خارج کنند.


نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی دوران تحریم‌های اقتصادی غرب علیه کشور را بهترین فرصت برای اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی دانست و گفت: ورود به بحث اقتصاد مقاومتی بایستی در تمامی نهادها و مؤسسات پژوهش‌محور برای ارایه راهکارهای کاربردی جدی گرفته شود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابعاد مختلف بودجه پیشنهادی دولت به مجلس اظهار داشت: بودجه عمرانی در سال آینده نسبت به سال جاری 16.5 درصد افزایش و نسبت به پیش بینی عملکرد 60 درصد افزایش دارد، اما با توجه به کاهش قیمت نفت و وضعیت درآمدی سال 94 به نسبت سال 93، پیش بینی می شود در سال آینده به حوزه عمرانی فشار وارد شود.


فرهنگی با بیان این‌که بودجه پیشنهادی سال 94 دولت خوش‌بینانه تنظیم شده است، افزود: کل بودجه بر اساس اطلاعات موجود از بعد درآمدی و هزینه ای پیش بینی شده است، از این‌رو اگر در زمینه درآمدهای نفتی و مالیاتی خللی ایجاد شود بودجه عمرانی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.


وی با بیان این‌که اگر دولت حجم خود را کاهش دهد می تواند از بودجه جاری کاسته و بودجه عمرانی را افزایش دهد، به وضعیت بودجه پیشنهادی در عرصه فرهنگی اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر جداولی در آخر بخش بودجه تهیه شده و در قالب کمک به مؤسسات، نهادها و فعالان فرهنگی از سوی دولت پیشنهاد می شود که در بودجه پیشنهادی امسال نیز مختصری افزایش نشان داشته است./935/ت302/ج

ارسال نظرات