۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۳۷۲۳۸
استاد حوزه و دانشگاه:

حل مشکلات و معضلات اجتماعی از مهم ترین آثار وقف در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: حل مشکلات و معضلات اجتماعی، ارائه خدمات به مردم، ایجاد روحیه سخاوت مندی، ایجاد روحیه سخاوت ورزی، مبارزه با فرهنگ تکاثر، رفع مشکلات، برجای گذاشتن آثار حسنه و نام نیک، شریک قراردادن در خیر و... از جمله آثار و برکات وقف است.
مجيد زجايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان ، مجید زجایی، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در همایش یاوران وقف و تجلیل از واقفین و متولیان موقوفات، هیئات امنا و مدیران مراکز فرهنگی قرآنی و خادمین بقاع متبرکه و اصحاب رسانه در امامزاده سلطان امیراحمد شهرستان کاشان گفت: وقف دارای چهار رکن است که یکی ازا رکان آن واقف است‌که باید اهلیت داشته باشد و کامل و بالغ باشد و به اجبار چیزی را وقف نکرده باشد.

 

وی از عین موقوفه و موقوف علیهم و صیغه وقف به عنوان دیگر ارکان وقف نام برد و یاد آورشد: وقف در اهل تسنن هم وجود دارد اما نه به آن گستردگی که در تشیع آمده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بحث وقف در زمان پیامبراکرم(ص) نیز انجام شده است گفت: وقف در زمان پیامبر به قدری گسترش یافت که یک یهودی که بعدا مسلمان شد در جنگ اُحد به پیامبر اکرم وصیت کرد اگر به شهادت رسید چندین باغ و بوستان دارد آنها را برایش وقف کند.

 

به گفته وی، امیرالمومنین(ع) نیز در کنار مسجد شجره چاهی بنام اَبیار که سه چاه است آن را حفر و آب آن را استخراج کرد و قف کرد و این چاه هنوز هم موجود است و عربستان سعودی از ان استفاده می کند.

 

زجاجی با اشاره به این که شیعیان وقف را از صدر اسلام ادامه داده اند تا به امروز که به دست ما رسیده است یاد آورشد: خداوند در قرآن می فرماید هرچه را که از پیش فرستادید من آن را برایتان نگه می دارم.

 

به گفته وی، وقف علاوه بر قرآن در روایات زیادی آمده است به طوری که در کتاب بهار نیز نزدیک به 20 روایت در باره وقف نوشته شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با تأکید بر زنده کردن فرهنگ در جامعه گفت: نگهداشتن وقف وظیفه سنگین و خطیری است که دارای احکام است که اگر در راه نیت واقف هزینه نشود در آخرت سؤال دارد.

 

زجاجی نگهداری از وقف را دارای اجر و پاداش عظیمی دانست و با اشاره به این که شرکت در جلسات وقف نیز صدقه جاریه است گفت: در بررسی از روایات و کتاب روان شناسی 18 اثر از آثار و برکات وقف استخراج شده است.

 

وی حل مشکلات و معضلات اجتماعی، ارائه خدمات به مردم، ایجاد روحیه سخاوت مندی، ایجاد روحیه سخاوت ورزی، مبارزه با فرهنگ تکاثر، رفع مشکلات، برجای گذاشتن آثار حسنه و نام نیک، شریک قراردادن در خیر و... را از جمله آثار و برکات وقف اعلام کرد.

 

زجاجی همچنین با بیان این که وقف می تواند تعاون ایجاد کند گفت: وقف یک کارفرهنگی است که در تاریخ بشریت بوده است، لذا در زمان پیامبراکرم(س) قانون آن مدوّن آمده است و در بین ائمه اطهار(ع) حرف اول را می زند.

 

استاد حوزه و دانشگاه یاد آورشد: اگر می خواهیم به وظیفه خود عمل کنیم باید به احکام وقف آگاه باشیم که وقف 18 اثر دارد.

 

شایان ذکر است، همایش یاوران وقف و تجلیل از واقفین و متولیان موقوفات، هیئات امناء، مدیران مراکز فرهنگی قرآنی، خادمین بقاع متبرکه و اصحاب رسانه در امام زاده سلطان امیراحمد شهرستان کاشان برگزارشد و در بخش رسانه از خبرگزاری رسا در کاشان و خبرگزاری شبستان به عنوان رسانه فعال در حوزه وقف تجلیل شد./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات