۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۳۷۳۴۸
رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل:

وقف مترقی ترین سنت دینی برای کاهش مشکلات اقتصادی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل، وقف را نوعی احسان و نیکو کاری انسان دوستانه عنوان کرد و گفت: سنت حسنه وقف بهترین و مترقی ترین دستور دین برای کاهش مشکلات اقتصادی در جامعه اسلامی است.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، جعفر صفری، رییس اداره اوقاف و امورخیریه بابل امروز در جمع خبرنگاران، وقف را نوعی احسان و نیکو کاری انسان دوستانه عنوان کرد و گفت: وقف در همه جوامع رواج دارد و وقف تنها منحصر به مردم ایران و دین مبین اسلام نمی شود.

 

وی به موضوع موقوفات در مسیحیت و توجه در جوامع غربی اشاره و خاطرنشان کرد: از موقوفات واتیکان بیش از 200 هزار بیمارستان و بیش از 50 میلیون دانشجو بهره مند می شوند.

 

این مسؤول با بیان این که بیشترین موقوفات کشور برای امرو مربوط به سیدالشهدا هزینه می شود، ادامه داد: بیش از هفتاد درصد موقوفات در کل کشور جهت امر عزای سالار شهیدان تخصیص پیدا کرده است اما در دوران رضاخان با ممانعت از برگزاری عزاداری بسیاری از اماکن وقفی مورد مصادره رضاخان قرار گرفت اما بعد از سرنگونی رضاخان سعی بر احیای این موقاف گرفته شد.

 

وی به هزینه کرد عزاداری امام حسین(ع) از محل موقافات اشاره کرد و گفت: در ماه های محرم و صفر امسال برای اقامه عزای سالار شهیدان بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه اطعام دهی از محل موقوفات متصرفی و موقوفات غیر متصرفی با نظارت اداره اوقاف و امور خیریه بابل انجام شد.

 

رییس اوقاف شهرستان بابل به تلاش های مجموعه همکاران این نهاد برای احیای موقوفات و رفع تصرف های غیر قانونی اشاره و اذعان کرد: راهی طولانی در احیای موقوفات در شهرستان بابل وجود دارد و ده درصد موقوفات در شهرستان بابل هنوز احیاء نشده است.

 

وی به برخی برنامه های انجام شده در این اداره از ابتدای امسال پرداخت و افزود: برنامه آرامش بهاری درابتدای سال، برنامه ی یاس نبوی و بصیرت عاشورایی و نشاط معنوی برای غنی سازی اوقات فراقت نوجوانان در تابستان از برنامه های این اداره بود.

 

صفری به برنامه های قرآنی از سوی اداره اوقاف و امور خیریه بابل اشاره و تصریح کرد: ترویج فعالیت های قرآنی از اولویت کاری و فرهنگی  سازمان اوقاف و امور خیریه است زیرا توجه به فعالیت های قرآنی جلوی بسیاری از مشکلات فرهنگی را برطرف می کند.

 

وی افزود: با اجرای برنامه گسترده تربیت حافظان قران کریم از سوی اداره اوقاف و امور خیریه بابل بیش از هزار و 450حافظ از یک جزء تا حافظ کل در برنامه های قرآنی اجرا شده در تربیت شده اند.

 

رییس اداره اوقاف بابل به امور عمرانی از سوی این اداره اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اوقاف بابل 16 پروژه را در حال اجرا دارد و پیش بینی می شود تا در سال  سال آینده حدود 25 پروژه را اجرایی کنیم.

 

وی به برخی پروزه های عمرانی و خدماتی در حال اجرای این اداره در امام زاده های شهرستان بابل اشاره کرد و ادامه داد: نوسازی فضای حیاط و نصب دستگاه های پیشرفته در امامزاده قاسم، اجرای فاز دوم توسعه صحن امامزاده عبدالله (ع)، بازسازی مقبره امامزاده قاسم سیدکلا، سید شریف طلوت بی بی شهربانو و امامزاده هفت تن از پروژه های در حال اجرای اداره اوقاف بابل است.

 

صفری  با بیان این که تهیه ی جهیزیه برای بیست نو عروس، مساعدت در امر دارو و درمان بیماران از محل موقوفات و مساعدت به نیازمندان با بیش از 40 میلیون تومان انجام شده است،  اظهار داشت:  در بخش موقوفات حوزه های علمیه بیش از 60 میلیون تومان هزینه شده است و دو واحد مسکونی به ارزش تقریبی 500 میلیون تومان در اختیار حوزه علمیه قرار داده شده است.

 

وی رفع تصرفات از موقافات از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی را از دغدغه های اداره اوقاف بابل بیان کرد و ادامه داد: متأسفانه برخی اماکن وقفی مورد تصرف برخی اشخاص حقیقی و حقوقی قرار  گرفته است و بناهایی در برخی زمین های وقفی ساخته شد اما به عنوان مقام مسؤول در این زمینه تلاش داریم تا هر چه سریعتر بر اساس نیات واقفان انجام شود.

 

رییس اداره اوقاف بابل با هشدار به متصرفان املاک موقوفی تصریح کرد: اجرای نیات واقف نباید مسکوت بماند و هر چه سریعتر باید رفع تصرف شود و اگر این کار نشود به ناچار باید از طریق مراجع قضایی جهت احقاق حق اقدام خواهیم کرد./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات