۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۳۷۴۴۸
امام جمعه موقت مشهد:

ورود قدرت‌های اقتصادی به سیاست عامل ایجاد فتنه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد مقدس گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی باید جدی گرفته شود و اگر این چنین نشود، غول‌های اقتصادی به سمت سیاست حرکت خواهند کرد و فتنه‌ها به وجود می‌آید.
حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته این شهر در حرم امام رضا (ع) به فرارسیدن سالروز حماسه 9 دی اشاره کرد و گفت: در نهضت اسلامی و حرکت‌های حق طلبانه در طول تاریخ، زمانی که جبهه حق موفق شد حاکم ظالم و مقتدر عصر را شکست دهد و جامعه را اداره کند، فتنه آغاز می‌شود.

 

وی با بیان این‌که در زمان حکومت جبهه ظالم، جای فتنه نیست، اضافه کرد: فتنه در نگاه دین، قرآن و سنت وقتی به وجود می‌آید که جبهه حق پیروز شده و توانسته اداره جامعه را به دست گیرد.

 

آغاز فتنه پس از رحلت پیامبر

 

امام جمعه مشهد مقدس به عوامل ایجاد فتنه در امت اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: نخستین موقعیتی که پس از تشکیل حکومت حق در آن فتنه ایجاد می‌شود، زمانی است که بخواهد قدرت از کسی به کسی دیگر منتقل شود؛ در همین روزها پس از رحلت نبی مکرم اسلام در سقیفه فتنه‌ای ایجاد شد، آنان قدرت امامت را به نفع خود قبضه کردند و دیدید که امت اسلامی به چه مصیبتی مبتلا شد.

 

وی با بیان این‌که از درون آن فتنه حکومت بنی امیه، بنی العباس، حکومت آل سعود و رضا خان خارج شد، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، زمانی که بنی صدر در قالب یک انتخابات سالم توانست رییس جمهور شود دیدیم که فتنه ایجاد کرد؛ در فتنه کذایی سال 88 نیز دیدیم پس از انتقال قدرت، آنکه شکست خورد، نتوانست تحمل کند و فتنه‌ای ایجاد کرد که هنوز نیز دلهوره و پس لرزه‌های آن در کشور حس می‌شود.

 

ورود قدرت‌های اقتصادی به سیاست عامل ایجاد فتنه است

 

حجت‌الاسلام فرزانه به دومین عامل ایجاد فتنه در جامعه اشاره کرد و گفت: موقعیت دیگری که در تاریخ اسلام زمینه ایجاد فتنه را فراهم کرده که خوشبختانه هنوز به آن مبتلا نشده‌ایم، زمانی است که در درون جامعه افرادی تبدیل به غول‌های ثروت می‌شوند و هرگاه این غول‌های ثروت بخواهند وارد سیاست شوند، فتنه ایجاد می‌شود.

 

وی به بیان مثالی از ایجاد فتنه از سوی غول‌های ثروت پرداخت و اظهار کرد: در نهضت موسی(ع)، فتنه قارون به وجود آمد؛ قارون از نیروهای انقلابی موسی(ع) بود اما با کسب ثروت زیاد و تصمیم برای تسخیر سیاست، فتنه ایجاد شد؛ طلحه و زبیر نیز از یاران پیامبر بودند اما وقتی تبدیل به قول ثروت شدند و تصمیم گرفتند قدرت سیاسی کسب کنند، فتنه جمل به وجود آمد.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی اضافه کرد: نگاه به این سابقه تاریخی نشان می‌دهد که در داخل نظام اسلامی نیز اگر غول‌های ثروت برای ورود به سیاست تصمیم بگیرند، فتنه ایجاد می‌شود که به لطف خدا ما با آن روبرو نشده و نخواهیم شد.

 

تأکید مقام معظم رهبری بر مبارزه با فساد اقتصادی برای از بین بردن زمینه فتنه است

 

وی به تأکید مقام معظم رهبری نسبت به برخورد با مفاسد اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوع کوچکی نیست؛ مقام معظم رهبری با آن بینش قوی، تجربه عظیم، علم و دانش بی‌بدیل و بی‌نظیر خود می‌دانند که فساد اقتصادی می‌تواند در کشور چه کند، می‌دانند این غول‌های ثروت برای حفظ ثروت خود سری هم به سیاست می‌زنند.

 

امام جمعه موقت مشهد مقدس یادآور شد: احزاب و تشکل‌هایی که غول‌های ثروت در آن حضور دارند، خطر هستند؛ مبارزه با مفاسد اقتصادی باید جدی گرفته شود و اگر این چنین نشود، غول‌های اقتصادی به سمت سیاست حرکت خواهند کرد و فتنه ها به وجود می‌آید.

 

وی، ایجاد زاویه و انحراف از اسلام ناب را دیگر زمینه به وجود آمدن فتنه دانست و ادامه داد: آنجایی که عده‌ای با راه اصلی فرهنگ اسلامی و اسلام ناب زاویه و انحرافی پیدا کردند و این انحراف تبدیل به یک ایدئولوژی شود، طالبان به وجود می‌آید که از دل این انحراف، داعش خارج می‌شود؛ آنچه در افغانستان، سوریه، عراق و یمن به خطر و مشکل درجه اول تبدیل شده، نتیجه تحجر و زاویه‌ای است که تبدیل به یک عقیده و ایدئولوژی شده است.

 

ایجاد نخستین فتنه فرهنگی پس از رحلت پیامبر

 

حجت‌الاسلام فرزانه، فتنه نهروان را نخستین فتنه فرهنگی در اسلام دانست و اظهار داشت: فتنه، واقعیتی است که خود را بعد از پیروزی جبهه حق نشان می‌دهد؛ خطر فتنه این است که اگر کنترل نشود، امت را به انحراف می‌کشاند همان‌طور که بعد از رحلت پیامبر(ص) این چنین شد.

 

فتنه از دل خواص به وجود می‌آید

 

وی افزود: چه کسی می‌تواند فتنه را کنترل کند و بشکند؟ آیا افراد سیاسی و یا به تعبیر مقام معظم رهبری، خواص جامعه و افراد پر حرف و پر آوازه تلویزیون و رادیو می‌توانند فتنه را کنترل کنند؟ خیر، زیرا فتنه از دل خود آنان شروع می‌شود، از دل و از سوی خواص شروع می‌شود.

 

امام جمعه موقت مشهد تصریح کرد: عده‌ای با فتنه‌گران نیستند اما در مقابل فتنه‌گر به مصلحت خود سکوت می‌کنند، وجود ساکتین نیز در زمان رحلت پیامبر خاتم سابقه دارند، سعد وقاص کسی است که امیرمؤمنان را تنها گذاشته و با کنیزان، شتران و گاوها زندگی می‌کند در حالی که معاویه و ابوسفیان را خوب می شناخت که منافق هستند اما سکوت کرد.

 

هدف برخی افراد از برخورد با فتنه رسیدن به قدرت است

 

وی، هدف عده‌ای از برخورد با فتنه را رسیدن به قدرت عنوان کرد و گفت: هدف عده‌ای از این‌که با فتنه درگیر بشوند این است که به قدرت برسند؛ وقتی فتنه بعد از رحلت پیامبر (ص) شروع شد، اگر ابوسفیان و عباس نبودند، نه حکومت عباسی بود و نه حکومت اموی؛ این دو نزد امیرمؤمنان (ع) رفتند و گفتند بنی‌العباس و بنی‌امیه در اختیار تو، شمشیرها در اختیار توست و تو قیام کن اما امیرمؤمنان (ع) می‌دانستند که آنان به دنبال قدرت هستند و به دنبال احقاق حق ولایت نبودند.

 

حجت‌الاسلام فرزانه یادآور شد: عده‌ای از خواص مخلص نیز هستند که می‌خواهند فتنه را خاموش کنند اما توان این کار را ندارند؛ اباذر و سلمان پس از رحلت پیامبر (ص) در کنار امیرمؤمنان (ع) بودند اما توان رفع این فتنه را نداشتند.

 

وی با طرح این سؤال که چه کسی فتنه را کنترل می‌کند، ادامه داد: فتنه را امام امت و امت بصیر کنترل می‌کند؛ روز 9دی و هشت دی، فتنه‌گر فراری شد و گور خود را گم کرد، کدام حزب، جبهه، انجمن و تشکیلات بود که این کار را انجام داد؟ هیچ یک نبودند، اقشار گوناگون مردم همچون سیل به دنبال فرموده و فرمایش مقام معظم رهبری، این شخصیت بصیر، دلسوز و خیرخواه وارد خیابان شدند.

 

امام و امت در کنار یکدیگر می‌توانند فتنه‌ها را خنثی کنند

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به لزوم در کنار هم بودن امام و امت برای غلبه بر فتنه اشاره کرد و بیان داشت: وقتی رهبری در جامعه وجود داشت و امت بصیر در کنار او قرار گرفت، فتنه و بزرگ‌تر از فتنه نیز خنثی می‌شود.

 

وی، ولایت مداری را یکی از راه‌های عبور از فتنه عنوان کرد و گفت: ولایت‌مداری در حد بسیار مطلوب و بالایی در امت اسلامی وجود دارد که باید آن را تقویت کرده و عمق بخشید؛ باید همراه با رهبری، اطاعت از ایشان و با شنیدن رهنمودهای  ایشان از فتنه‌های عبور کرد.

 

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: اتحاد، انسجام و هم‌دسته بودن دیگر راه عبور از فتنه است، هوشمندی در برای دشمن و حفظ شعار «مرگ بر آمریکا»، مراقبت نسبت به قول‌های ثروت، نسبت به تحجر و ظاهربینی که متأسفانه در در گوشه و کنار جامعه مترقی و ایران اسلامی به خصوص در برخی منبرهای محرم و صفر خود را نشان داد، دیگر لوازم عبور از فتنه است./9315/پ201/ب4

ارسال نظرات