۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۳۷۷۵۷
آیت الله نظری:

حفظ و حراست از موقوفات تکلیف شرعی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله نظری با بیان این که اگر امروز آثار دینی ما باقی و پویا است به دلیل سنت حسنه وقف است، گفت: سنت حسنه وقف بهترین دستور دینی برای گسترش اسلام ناب در جامعه است.
آيت الله نظري خادم الشريعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نظری خادم الشریعه امروز در دیدار مدیر کل، معاونان و جمعی از کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که جهان، جهان استعداد و فعلیت است، گفت: فعلیت مربوط به اسباب است که در این بخش اسباب مادی، معنوی و مشترک داریم.

 

وی با بیان این که اسلام عالی ترین راه را برای تحول استعداد به فعلیت برای بشر ارائه کرده است، افزود: احکام اسلامی در همه بخش های عبادی، مالی و اخلاقی قابل توجه است که این همان استعداد در خلقت است.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه ادامه داد: یعنی کل عالم مجموعه ای است و خدای حکیم با علم و قدرت سه صفت در مبدأ اعلا حاکم است که این سه صفت علم، قدرت و حکمت است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، اختیاری بودن را یکی از شاخصه های مهم دین مبین اسلام دانست و خاطرنشان کرد: مردم با اختیار کامل اموال خود را وقف می کنند.

 

وی با بیان این که همه احکام و دستورات اسلامی برای رشد و ترقی بشریت است، گفت: سنت حسنه وقف بهترین دستور دینی برای رشد دینی و فرهنگی جامعه است.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه در ادامه سخنان خود بر ضرورت حفظ و حراست از اموال موقوفه از سوی متولیان این بخش تأکید کرد و افزود: متولیان، مصرف کنندگان و مسؤولان این بخش باید جنبه احتیاط لازم را داشته باشند.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که عالی ترین حق الناس در وقف وجود دارد، ادامه داد: خداوند متعال در حق الناس گذشت نخواهد داشت پس باید در این خصوص احتیاط لازم به عمل آورده شود.

 

وی با تأکید براین که مسؤولان اوقاف باید نهایت دقت را نسبت به موقوفات داشته باشند تا حق و حقوق آن به صاحب حق برسد، گفت: نباید خدای ناکرده شاهد تضعیف حقوق موقوفات در جامعه باشیم.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که دین مبین اسلام در همه بخش های دینی، فرهنگی، مالی، اخلاقی، فردی، جمعی و خانوادگی بشریت را به تکامل  و تعادل رهنمون می کند، ادامه داد: خوشبختانه دستورات دینی در حوزه اقتصادی نیز برای جامعه اسلامی بسیار راه گشا بوده است.

 

وی با بیان این که امت اسلامی به ویژه شیعیان در سایه تربیت اسلامی و شریعت کامل محمدی به یک جایگاه رفیع در دنیا دست یافته است، گفت: وقف یک سفره دینی تام، عام، کامل، جامع، فردی، روحی، دنیوی و اخروی برای رشد و توسعه جامعه اسلامی است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که واقفان خیر اندیش در سایه تربیت اسلامی اموال خود را برای گسترش اسلام ناب وقف می کنند، بیان داشت: امروز جامعه اسلامی در راستای تربیت دینی در مسیر رشد و شکوفایی گامل بر می دارد.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که راه سعادت و تعالی بشر عقل و شریعت است، ادامه داد: خداوند متعال این دو را به بشریت داده تا به درجات و مقامات عالی برسد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که مازندران در بحث موقوفات هم در از نظر کمی و هم کیفی در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد، افزود: وجود موقوفات گسترده در این منطقه به دلیل علاقه مردم مازندران به اهل بیت(ع) و سابقه دیرینه تشیع در این دیار است.

 

آیت الله نظری با بیان این که اگر امروز آثار دینی ما باقی و پویا است به دلیل سنت حسنه وقف است، تصریح کرد: سنت حسنه وقف بهترین دستور دینی برای گسترش اسلام  ناب در جامعه است.

 

وی با اشاره به این که وقف درامر اقتصاد نیز اثرگذاری بسیار بالایی دارد، ادامه داد: ترویج این سنت حسنه می تواند بسیاری از مشکلات و گره های اقتصادی کشور را باز کند./950/پ202/ب1

ارسال نظرات