۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۲۳۷۸۲۳
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده مطرح کرد:

مرکز موضوع شناسی احکام فقهی دستیار فقها در شناسایی موضوعات

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با اشاره به ضرورت موضوع شناسی در فقه گفت: همانطور که آزمایشگاه، رادیولوژی و ام آر آی به پزشک در تشخیص بیماری و مداوای آن کمک می کنند مرکز موضوع شناسی احکام فقهی هم می تواند به فقها برای شناسایی موضوعات و استنباط احکام کمک کند.
حجت الاسلام والمسلمين فلاح زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزای رسا و برخی از اعضای این خبرگزاری از مرکز موضوع شناسی احکام فقهی بازدید و با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده رییس این مرکز دیدار و گفتگو کردند.


در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با گرامی داشت سالگرد 9 دی و 19 دی گفت: امیدوارم نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در مقابل بحران های پیش رو مقاوم باشد.


وی با اشاره به این که هیچ حکمی بدون موضوع نیست و آنچه روز به روز پدید می آید حکم نیست بلکه موضوع جدید است اظهار داشت: شناسایی موضوعات جدید امری بود که خلاء آن به شدت احساس می شد و متاسفانه به عنوان یک علم هم به آن نگاه نشده است.


رییس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی ادامه داد: در نشست هایی که با مراجع تقلید و برخی بزرگان حوزه داشتیم همه آنها بر ضرورت این مساله اذعان داشتند. از سوی دیگر در داخل نظام هم دستگاه های مختلف به دلیل عدم شناخت موضوعات تکلیفشان را نمی دانند و با مشکلاتی مواجه هستند.


وی بیان داشت: طرحی در این زمینه آماده شد و خدمت مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب ارائه شد و رهبری دستور راه اندازی این مرکز را دادند.


حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با بیان این که این مرکز هنوز نوپا است گفت: مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در سه بخش آموزش، پژوهش و نمایشگاه کار خود را آغاز کرد است. در بخش پژوهش هشت گروه عبادات، معاملات، سیاسی اجتماعی، فرهنگی هنری، اطعمه و اشربه، پزشکی، بانوان و تدوین متون با یک مدیر گروه و یک هیات علمی متشکل از فضلای حوزوی و کارشناسان دانشگاهی مشغول فعالیت شده اند.
وی بیان داشت: کتاب اطلس فقهی پرندگان در دو جلد در بخش پژوهش آماده شده و به زودی رونمایی می شود. همچنین اطلس فقهی آبزیان کار بعدی این بخش خواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده اظهار داشت: با سازمان محیط زیست، مرکز تحقیقات شیلات، انستیتو پاستور، پزشکی قانونی، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مراکزی که می توانند در زمینه موضوع شناسی به ما کمک کنند تفاهم نامه همکاری دوجانبه امضا کرده ایم.


وی گفت: کمیته ای فقهی متشکل از اساتید خارج فقه و برخی اعضای دفتر استفتائات مراجع برای بررسی موضوعات جدید در این مرکز تشکیل شده است.


حجت الاسلام فلاح زاده با اشاره به فعالیت های بخش آموزش این مرکز بیان داشت: دو کرسی درس خارج موضوع شناسی در مسائل مستحدثه آیت الله مومن و مبانی نظری موضوع شناسی حجت الاسلام والمسلمین عابدی به همت این مرکز از سال گذشته راه اندازی شده است.


وی با اشاره به فعالیت بخش نمایشگاهی این مرکز گفت: تلاش ما در بخش موزه یا نمایشگاه این است که مردم با موضوعات احکام فقهی از نزدیک آشنا شوند و مثلا وقتی می خوانند که مقدار آب کر چقدر است از نزدیک این میزان را ببینند یا مثلا پرندگان حرام گوشت را مشاهده کنند.


حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده بیان داشت: این مرکز می تواند در آینده تبدیل به دستیار فقیه شود و همانطور که آزمایشگاه، رادیولوژی و ام آر آی به پزشک در تشخیص بیماری و مداوای آن کمک می کنند این مرکز هم می تواند به فقها برای شناسایی موضوعات و استنباط احکام کمک کند./916/پ202/ف

ارسال نظرات