۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۳۸۸۳۷
امام جمعه موقت تهران:

عقل صادق ترین همسفر در سفر دنیا به آخرت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان این که عقل صادق ترین و بهترین همسفر در عالم دنیا و عالم مرگ است، گفت: اگر انسان افسار عقل خود را به هوا و هوس ندهد عقل او را در رسیدن به کمال و سعادت اخروی هدایت می کند.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران بعد از ظهر امروز در برنامه سخنرانی از شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این که خداوند عقل را چراغ راه زندگی انسان در تمامی مراحل قرار داده است، گفت: عقل صادق ترین و بهترین همسفر در دنیا و آخرت است و اگر انسان جلوی غلبه هوا و هوس خود را بر عقل بگیرد چراغ عقل او را در مسیر درست هدایت خواهد کرد.

 

وی با بیان این که عقل یا همان تفکر نوعی بازگشت به خویشتن است، ادامه داد: آنچه انسان را از حیوان جدا می کند نطق است و نطق زمانی برای انسان ایجاد می شود که انسان دارای یک مخزن فکری باشد که به همین دلیل نوزادان چون لوح فکر و عقل آنها سفید است قدرت نطق ندارند و آنچه نطق انسان را ارزشمند می کند قدرت تعقل و فکر پشت سخن است.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که بر خلاف انسان عاقل انسان نادان بدون این که فکر کند سخن می گوید به همین دلیل کلام و نطق او ارزش ندارد، ادامه داد: طبق توصیه پیامبر(ص) و ائمه بزرگورا نخستین مورد مصرف عقل و فکر، فکر درباه مرگ است.

 

وی با بیان این که نخستین مورد مصرف عقل تفکر درباره مرگ است، ادامه داد: از امام محمد تقی(ع) درباره کیفیت مرگ می پرسند که ایشان می فرمایند مرگ همان خوابی است که شما مادام تمرین می کنید با این تفاوت که خدا در خواب پس از این که روز شد حقیقت یا همان روح انسان را که از جسم گرفته به آن باز می گرداند در حالی که در هنگام مرگ روح انسان از جسم او گرفته شده و به اعمال او  و فرشتگان سپرده می شود.

 

موسس مدرسه علمیه امام خمینی تهران ادامه داد: تنها همنشینی که در هنگام مرگ برای انسان باقی می ماند اعمال اوست، انسان در دنیا به زن و فرزند و مال خود می پردازد و نسبت به عملش بی تفاوت است در حالی که هنگام مرگ زن و فرزندانش تنها تا پای قبر و از مالش تنها یک کفن می برد و نسبت به اعمالی که بی تفادوت بود همنشین و رفیق همیشگیش می شود بنابراین انسان باید همواره مراقب اعمال و رفتار خود باشد زیرا همانطور که در خواب اگر انسان خواب خوشی می بیند نمی خواهد از خواب بیدار شود در حالی که اگر خواب پریشان می بیند به دنبال بیدار شدن است اعمال انسان هم همین گونه هستند اگر خوب باشند انسان از بودن در کنار آنها سیر نمی شود اما اگر اعمال او بد باشند هرگز از بودن با آنها خوشحال نمی شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این که عالم بزرخ و مرگ هم مانند خواب بدون زمان و مکان است، گفت: چون عالم برزخ بدون زمان و مکان است همه چیز در آن زود می گذرد اما عذاب این عالم هم با وجود زوگذر بودن برای انسان سخت است.

 

وی یادآور شد: انسان با تعقل درباره مرگ بهتر است خود را برای آن آماده کند زیرا برترین همنشین در آن عالم برای انسان اعمال او است بنابراین باید نسبت به اعمال خود حساس باشیم./837/پ202/ب4

ارسال نظرات