۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۳۹۳۲۷
حجت الاسلام والمسلمین رنجبر:

نمازی که انسان را رشد ندهد مانند چک بدون امضا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم نماز به امضای پای چک تشبیه کرد و گفت: اگرنماز انسان را بیدار کرد و موجب صداقت و خوش اخلاقی فرد شود شخصیت فرد را رشد می دهد و ارزشمند است اما اگر در زندگی و منش فرد تاثیری نداشته باشد مانند چک بدون امضا است که همه چیز آن پر شده ولی امضا ندارد که چنین چکی ارزشی نداشته و یک کاغذ باطله است.
حجت الاسلام والمسلمين رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا رنجبر، استاد حوزه علمیه قم و کارشناس رسانه ملی، بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا که از شبکه سه سیما پخش شد با بیان این که نماز انسان اگر بتواند موجب انسانیت او شود ارزشمند است، گفت: نمازی می تواند ارزشمند باشد که موجب صدق، راست گویی و امانت داری در انسان شود.

 

وی با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) همواره تاکید کرده اند که نماز را معیار گزینش انسان ها قرار ندهیم، افزود: عده زیادی از انسان ها هستند که نماز می خوانند ولی در همین حال که نماز می خوانند غیبت می کنند، چک بی محل می کشند، تهمت می زنند، دروغ می گویند، در امانت خیانت کرده و دل انسان ها را می شکنند که این موضوع نشان می دهد نماز زمانی موثر است که بتواند فرد را به صدق و انسانیت و امانت داری رسانده در غیر این صورت نماز فرد ارزشی ندارد و نمی تواند موجب بالا رفتن و ارتقا شخصیت او شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که نمازی که موجب بیدار شدن خوی انسانیت در وجود انسان شود می تواند او را به خداوند و اهل بیت(ع) نزدیک کند، گفت: نمازی که با انسانیت همراه باشد انسان را از فرش به عرش بوده و انسان را خاک نشین درگاه خداوند می کند و در چنین انسانی کبر و غرور بی معنا است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر عنوان کرد: نماز مانند امضای پای چک است اگر انسان را بیدار کرده و موجب صداقت و خوش اخلاقی او شود شخصیت فرد را رشد می دهد و ارزشمند است اما اگر در زندگی و منش فرد تاثیری نداشته باشد مانند چک بدون امضا است که همه چیز آن پر شده ولی امضا ندارد که چنین چکی ارزشی نداشته و یک کاغذ باطله است.

 

وی با بیان این که اگر نماز انسان در شخصیت او اثر نداشته باشد همین نماز او را به زمین می زند، ادامه داد: در آیات قرآن تاکید شده انسانی که نماز می خواند ولی نمازش در او اثری ندارد همین نماز او را زمین نشین کرده و زمینه نابودی فرد را فراهم می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نماز مانند انگشتر حضرت سلیمان است، تاکید کرد: این انگشتر اگر در دست یک انسان مخلص و با تقوا قرار گیرد هر کاری را می تواند انجام دهد ولی بر عکس اگر این انگشتر در دست یک انسان دیو صفت باشد هیچ ارزشی نداشته و از آن کاری ساخته نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر با بیان این که انسان باید همواره چه در نماز و چه در سایر اعمال ادب بندگی را به جا آورد، یادآور شد: آنچه انسان را عاقبت به خیر می کند ادب بندگی است و در آیات قرآن کریم هم شاهد هستیم آنچه که موجب شد ساحران در مقابل فرمان به حضرت موسی(ع) ایمان آورده و به مقام شهادت برسند این بود که در مقابل ایشان ادب کردند و ایشان را در انجام معجزه بر خود مقدم شمردند که همین امر زمینه هدایت و عاقبت به خیری آنها را فراهم کرد بنابراین ما هم اگر به دنبال عاقبت به خیری هستیم باید ادب بندگی را به جا آوریم./837/پ202/ف

 

 

ارسال نظرات