۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۲۴۰۱۲۱
امام جمعه اصفهان:

علم آموزی به دیگران ماندگارترین وقف‌ها است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اصفهان با بیان این‌که بهترین، بالاترین و بافضیلت‌ترین صدقه این است که انسان از کسی چیزی را یاد بگیرد و به دیگران یاد دهد، گفت: بهترین صدقه این است که انسان علمی را به کسی بیاموزد و مانند وقف ماندگار است.
آيت الله طباطبايي، نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان پیش از ظهر امروز در جلسه وقف و ائمه جماعات ضمن تبریک ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص) و میلاد مسعود امام صادق(ع) و با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند:« امامزاده‌ها در هر کجا که هستند باید قطب فرهنگی باشند»، گفت: ما باید به بهانه مرقد یک امامزاده بتوانیم آن مکان را برای پیشبرد اهداف اسلام و گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) یک مرکز فرهنگی بکنیم.

 

وی با بیان این که در چندین سال اخیر قدم‌های خوبی در اداره اوقاف استان برداشته شده است، افزود: همه باید کمک کنیم و هر کجا هستیم نگذاریم یک امامزاده‌ای غریب باشد، غربت برای آن عزیز ضرر ندارد بلکه برای ما ضرر دارد.

 

امام جمعه اصفهان با تأکید بر این‌که مهم‌ترین وقف همان صدقه جاریه است و ما صدقه‌ای بهتر از علم نداریم، عنوان کرد: در حقیقت واقفان همین روحانیان هستند چرا که اگر کسی هم وقف کرده است، روحانیان هستند که تبلیغ، کتابت و تشویق وقف را کرده‌اند.

 

آیت‌الله طباطبایی نژاد با اشاره به روایات ائمه معصومین(ع) تصریح کرد: بهترین صدقه این است که انسان علمی را به کسی بیاموزد و مانند وقف ماندگار است.

 

 

وی با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) گفت: علمایی که کتابی نوشتند، شاگردانی تربیت می‌کنند یا فرزند صالحی که بعد از آن برای پدر یا مادر خود استغفار یا دعا کند این خود نوعی صدقه جاریه است.

 

خطیب جمعه اصفهان با تأکید بر این که باید توجه ویژه‌ای به تربیت فرزندان خود داشته باشیم، مطرح کرد: علت اینکه فرزند بسیاری از روحانیون، روحانی نمی‌شوند، بدگویی‌ها و اظهار پشیمانی پدر از حرفه خود است؛ از همان ابتدا باید از ارزش، مقام و عظمت روحانیت برای فرزند بیان کرد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم پس از مرگ باقی الصاحات باشند و دعا گوی پدر و مادر باشند: بنابرین طبق روایات فراوان ما می‌توانیم هم صدقه جاریه و علم ینتفع به و فرزند صالح داشته باشیم.

 

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به این‌که همان‌گونه که امام خمینی در ابتدای کتاب وقف خود نوشتند: انسان بعد از مرگ خود هیچ صفتی او را دنبال نمی‌کند مگر سه خصلت، صدقه ای که بجا گذاشته و بعد از آن بهره می‌برند، اضافه کرد: سنت یا روش خوب که همان علم است را پیاده کرده است و فرزند صالحی که تربیت کرده باشد.

 

 

وی ابراز کرد: امام صادق(ع) فرمود: «خیر ما یخلف الرجل بعده ثلاثه، ولد بارّ یستغفره له و سنت خیر یقتدا به فیها و صدقه تجری بعد موته» بهترین چیزی که انسان می‌تواند بعد از خود به جای بگذارد فرزند نیکو است.

 

 

امام جمعه اصفهان با تشریح این که خود علم‌آموزی و به ویژه علم آموختن به دیگران نوعی صدقه است، افزود: پیامبر(ص) می‌فرمایند: بهترین، بالاترین و بافضیلت‌ترین صدقه این است که انسان از کسی چیزی را یاد بگیرد و به دیگران یاد دهد، بنابرین علما همه اهل صدقه هستند و بالاترین صدقه را می‌توانند داشته باشند.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با عنوان این مطلب که اگر خدایی ناکرده وقفی که خدا در اختیار ما به امانت گذاشته اند، این نیست که فقط نماز بخوانیم و عنوان کنیم، اظهار کرد: یکی از عادات بسیار خوبی که علما در گذشته داشتند بیان مسائل برای مردم بود اما در حال حاضر متأسفانه این عادت از بین رفته است و از همین رو است که مردم بسیاری از مسائل را فراموش کردند.

 

آیت الله طباطبایی نژاد در پایان یادآور شد: بسیاری از موقوفه نظیر مدارس به علت وقفیات است که سالیان سال ماندگار هستند، اگر ما موقوفات را زنده کنیم حوزه علمیه می‌تواند با همین وقفیات روند خوبی طی کند./939/پ202.ب6

ارسال نظرات