۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۴۰۲۲۹
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

اهمیت وحدت در نظام اجتماعی جامعه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، تفرقه را از عوامل غلبه دشمن بر ملت ها دانست و گفت: اهمیت وحدت به حدی است که اگر جامعه دچار انحراف شود و برخورد با این انحراف به گونه ای باشد که وحدت جامعه در خطر باشد، حفظ وحدت از موضوعی که اتفاق افتاده مهم تر است.
وحدت

حجت الاسلام غلام نبی گلستانی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحدت را از مسائل مبنایی اسلام عنوان و تصریح کرد: نظام تکوین و تشریع بر اساس اتحاد است.

 

وی پیامبر اکرم(ص) را بنیانگذار وحدت ذکر و افزود: با توجه به زندگی و تأکید پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به بحث وحدت در جامعه اسلامی به اهمیت آن پی می بریم.

 

تأکید مبانی اسلامی بر وحدت کلمه

 

حجت الاسلام گلستانی، با بیان این که در خصوص وحدت آیات و روایت های فراوانی وجود دارد به سخن امیرمؤمنان امام علی(ع) در این مورد اشاره کرد که در خطبه 192 نهج البلاغه می فرمایند: « خداوند بر این امت منت نهاد و بین آن ها ریسمان الفت و اتحاد را گره زده است که در سایه آن آمد و شد کند و در کنف حمایت آن پناه گیرند. این نعمتی است که احدی نمی تواند برای آن بهایی بگذارد زیرا از از هر بهایی گرانقدرتر و پر ارزش تر است.»

 

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به آیه ای از قرآن که در خصوص اتحاد می فرماید: « لطف و عنایت خدا نسبت به خودتان را پاس بدارید شما با هم دشمن بودید و اختلاف داشتید و خدا در پرتو لطف و رحمت خود اتحاد را به وجود آورد که اگر این وحدت در گذشته نبود، از بین می رفتید. خداوند در پرتو وحدت شما را از این وضعیت نجات داد.».

 

مدیر فرهنگی دانشگاه اقبال، در ادامه به داستان حضرت موسی(ع) در مورد وحدت که در قرآن به آن اشاره شده است، پرداخت و افزود: وقتی حضرت موسی برای گرفتن الواح تورات به کوه نور می رود، سامری، بنی اسرائیل را به گوساله پرستی می کشاند و هنگام برگشت حضرت موسی که زمانی طول کشیده است تا برگردد به هارون در این خصوص اعتراض می کند که چرا از وقوع این اتفاق جلوگیری نکرده است و هارون دلیل آن را حفظ وحدت و پیشگیری از تفرقه عنوان می کند.».


حجت الاسلام  گلستانی ادامه داد: اهمیت وحدت به گونه ای است که اگر جامعه دچار انحراف شود و برخورد با این انحراف به گونه ای باشد که وحدت جامعه در خطر باشد، حفظ وحدت از موضوعی که اتفاق افتاده مهم تر است.

 

اهمیت وحدت در نظام اجتماعی جامعه

 استاد حوزه و دانشگاه، به سخنی از شهید مطهری در باب وحدت و نفاق، اشاره کرد که می فرماید: « در تحقیقات قرآنی به 4 مطلب رسیدم که از یک سو باعث رشد و پیشرفت جامعه می شود و از طرفی موجب سقوط و انحطاط می شود و از جمله این موارد وحدت است که موجب پیشرفت و تفرقه منجر به فروپاشی نظام اجتماعی می شود».

 

وی تفرقه و تشتت را  یکی از عواملی که باعث غلبه دشمن بر ملت ها شده است، عنوان و اظهار کرد: در جنگ جهانی دوم اروپا با تشکیل اتحادیه از قدرت بالایی برای رویارویی با دشمن برخوردار شد. وحدت، یک امت را به اوج ترقی، تکامل و تمدن می رساند ولی امتی که تفرقه در آن رسوخ یابد، به شکست نزدیک می شود.

 

لوازم ایجاد وحدت کلمه در دنیای اسلام 
حجت الاسلام گلستانی، برای رسیدن به وحدت راه هایی را بیان و تصریح کرد: برای دستیابی به وحدت باید به مشترکات تکیه کنیم و از مسائل جزئی و فرعی و تفرقه انگیز پرهیز کنیم.

 

 استاد حوزه و دانشگاه، مشترکات امت اسلام را برشمرد و افزود: امت اسلام دارای قبله، روزه، نماز، اهداف و دشمن مشترک هستند که دشمن یکسان اعم از استکبار جهانی، تفکر لیبرالیسمی و مارکسیستی است و نیز جهانی که بر ماده و ماده گرایی تکیه دارد.

 

وی اظهار کرد: داشتن موضع مشترک در برابر دشمن یکسان یکی دیگر از راه های وحدت در جامعه است. همچنین از مسائل و قضایایی که رنگ و بوی فقهی دارد و می تواند باعث ایجاد تفرقه شود باید پرهیز کنیم.

 

 حجت الاسلام  گلستانی، در خصوص برتری بحث وحدت نسبت به برخی مسائل فقهی و دینی که موجب تفرقه می شود، نمونه ای در حکومت امیرمؤمنان علی (ع) اشاره و تصریح کرد: مسلمانان بر اساس جریانی که خلیفه دوم درست کرده بود نماز مستحبی را به جماعت می خواندند، حضرت این عمل را خلاف شرع دانست اما وقتی دیدند این مسأله موجب تشتت می شود و نقش منفی در جامعه اسلامی دارد از حذر داشتن آن ها  از این عمل منصرف شدند.

 

 وحدت در کنار حفظ باورهای و اعتقادات مذهبی

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که وحدت به این معنا نیست که از اعتقادات و باور های خود دست برداریم، افزود: ما با حفظ عقیده و باور های خود می توانیم وحدت را در جامعه اسلامی به وجود آوریم و اگر از شیعه و اهل تسنن و مذاهب مختلف دیگر می شود به معنای شیعه شدن اهل تسنن و یا سنی شدن شیعه نیست بلکه با وجود مشترکات بسیار جایی برای اختلاف باقی نمی ماند.

 

وی اظهار کرد: مطرح کردن باورها و اعتقادات خود در غالب مطالب علمی را نشان از عقب نشینی از باورها نیست.

 

حجت الاسلام  گلستانی، با اشاره به عهد صفویه و نقشه انگلیس در ایجاد تفرقه بین مسلمانان گفت: پادشاه یک دینار به شیعه می داد تا بر سر قبر ابو حنیفه در بغداد رفته و جسارت کند و از طرفی علمای اهل سنت امپراتوری عثمانی و ترکیه می گفتند هر کسی شیعه را بکشد بهشت بر او واجب می شود.

 

مدیر فرهنگی دانشگاه اقبال، با اشاره به وجود آمدن گروه های انحرافی داعش، طالبان، القاعده و امثال آن، گفت: هدف این گروه ها ایجاد تفرقه، بدبینی و در برابر یکدیگر قرار دادن مسلمانان است. قتل و برادر کشی در سوریه، عراق و سایر بلاد مسلمان ناشی از تفرقه است و تنها راه مؤثر ایجاد وحدت است.

 

نقش گروه های افراطی در ایجاد تفرقه

وی از جریان هایی مانند ولایت مداران، انجمن حجتیه، سید صادق شیرازی و امثال آن ها با عنوان خوارج در زمان امیرمؤمنان علی(ع) یاد و تصریح کرد: این جریان ها  فکر می کنند برای گسترش تفکر شیعه باید به کارهای تفرقه برانگیز دست بزنند و اقدام به اعمالی مانند قمه زنی و فحاشی نسبت به بزرگان سایر مذاهب می کنند.

 

حجت الاسلام  گلستانی، با بیان این که جریان هایی افراطی در بین شیعه، نه تنها به اسلام و شیعه کمکی نمی کنند بلکه شرایط را برای درگیری شیعه و سنی فراهم می کنند، گفت: این گروه ها انقلاب و رهبران ما را قبول ندارند و با تفکر غلط خود موجب تضعیف جمهوری اسلامی و وحدت جوامعه اسلامی می شوند.

 

 استاد حوزه و دانشگاه، گروه هایی از قبیل داعش، طالبان، القاعده و امثال آن ها را مشابه جریان معاویه و قاصدین عنوان و ابراز کرد: گروه ها شیعه را مخالف با اصحاب و قرآن و غیره می دانند و در برابر آن قرار گرفته و نتیجه آن قتل و کشتار مسلمانان است.

 

موضع اهل بیت(ع) و رهبر معظم انقلاب در برابر تفرقه افکنان

وی با اشاره به سخنی از امام رضا که می فرماید: « اگر سخنان ما را با زیبایی که دارد، در اختیار مردم قرار دهید، پیرو ما می شوند»، اظهار کرد: با توجه به این که سخن اهل بیت(ع) منطقی است، هر صاحب عقل و اندیشه که به آن توجه کند آن را در می یابد.


حجت الاسلام  گلستانی، با بیان سخنی از امام صادق که می فرماید: « باعث زینت ما باشید نه این که موجب خواری و ذلت و بدبینی نسبت به ما را فراهم کنید.» گفت: فحاشی نه تنها کار ساز نیست بلکه موجب ایجاد کینه و تفرقه نیز می شود.

 

 استاد حوزه و دانشگاه، به درایت رهبر معظم انقلاب در برابر این گروه های انحرافی اشاره و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با درایت جلو این جریان ها را گرفت و تأکید کردند که آن چه برای ما مهم است اسلام واقعی و اصیل است که جایگاه خود را پیدا کند و در معرض دید گذاشته شود تا استفاه صحیح از آن داشته باشیم.

 

راه شناخت جریان تفرقه

وی، یکی از را های شناخت جریان تفرقه را توجه به نتیجه عملکرد آن ها ذکر و خاطرنشان کرد: با توجه به این گروه ها می بینیم که موجب ایجاد تفرقه، نفاق و کینه بین مسلمانان شده اند و به جای این که در برابر استکبار جهانی و صیهونیست ها که فلستینی ها را - که اغلب سنی هستند- می کشند، قرار گیرند، در حمایت آن ها هستند.

 

 حجت الاسلام  گلستانی، ناامنی در کشورهای اسلامی را نتیجه عملکرد منفی این گروه ها دانست و اظهار کرد: اگر عملکرد آن ها قابل قبول بود این نتایج منفی را به دنبال نداشت.

 

مدیر فرهنگی دانشگاه اقبال، با اشاره به این سخن بنیانگذار انقلاب که فرموند: « اگر آمریکا از شما تعریف می کند، بدانید که شما مشکل دارید و گر نه از شما تعریف نمی کرد.» یادآور شد: با توجه به طرفداری آمریکا و صیهونیست ها از این جریان ها مشخص است که جریان های خوبی نیستند./1310/ت301/ب5

ارسال نظرات