۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۴۰۸۸۲
معاون سازمان صداوسیما:

رسانه ملی باید در خط مقدم مقابله با نبرد رسانه ای دشمن باشد

خبرگزاری رسا ـ معاون سازمان صداو سیما با تأکید بر نقش رسانه در مدیریت و شکل دهی افکار مردم، گفت: رسانه ملی به عنوان تنها دستگاه رسمی و مقتدری که از قدرت نرم برخوردار است از این رو باید در خط مقدم مقابله با نبرد رسانه ای دشمن باشد.
دوره آموزشي سرگروه هاي صالحين رسانه ملي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پنجمین دوره آموزشی سرگروه های صالحین رسانه ملی، صبح امروز با حضور سردار نقدی، معاون سرمایه انسانی صداوسیما، معاون تعلیم و تربیت بسیج صدا وسیما و دیگر مسؤولان، به مدت سه روز در مکان هتل نخل مشهد آغاز شد.

 

علی اصغر جعفری، رییس مرکز بسیج سازمان صداوسیما در مراسم افتتاحیه این دوره، با بیان این که از سال 92 و با احتساب این دوره، قریب به هزار نفر از برگزیدگان مجموعه بزرگ رسانه ملی در قالب بسیج به مشهد آمده اند، گفت: مهم ترین توفیق در این حضور، زیارت امام رضا(ع) است که با لطف و عنایت ایشان و نیز یک مدیریت مناسب به تمام اهداف این دوره آموزشی خواهیم رسید.

 

وی با اشاره به این که تحول  انقلاب اسلامی را در جهان، به عنوان مکتب امام خمینی(ره) می شناسند، ادامه داد: تأثیر انقلاب اسلامی در تحولات منطقه ای و بین المللی باعث شد تا نظام دو قطبی حاکم بر جهان به نظام تک قطبی تبدیل شود که آن را نیز تحت فشار قرار داد و امروز قدرت حاکم بر جهان قدرت نرم است.

 

انقلاب اسلامی معادله قدرت در جهان را به هم ریخت

معاون سرمایه انسانی سازمان صداوسیما با تأکید این که ماهیت قدرت با ظهور انقلاب اسلامی ایران تغییر کرد، گفت: بعد از انقلاب تحولات گسترده و عمیقی به وجود آمد،از جمله در زمینه های سیاسی و فرهنگی مانند گرایش به آزادی، گرایش به عدالت، گرایش به حقوق زنان و گرایش به حقوق انسانی.

 

رییس مرکز بسیج سازمان صداوسیما در ادامه خاطر نشان کرد: وجود تحولات و این گرایش ها نتیجه انقلاب اسلامی بود و نشان داد که جریان به سمت مارکسیسم نیست بنابریان انقلاب اسلامی نظام مارکسیسم را فرو پاشید و معادله قدرت جهان را به هم ریخت و تبدیل به قدرت نرم شد.

 

ایران دارای قدرت نرم است

جعفری با اشاره به این که در قرن 21 منبع قدرت، قدرت نرم است، تصریح کرد: در ادوار مختلف منابع قدرت و کشور صاحب قدرت مختف بوده است اما در قرن 21، این جریان سلطه وجود ندارد و داشتن قدرت نرم، در این قرن  برای تمامی کشورها قدرت محسوب می شود.


معاون سازمان صداوسیما با بیان این که امام(ره) مهم ترین کسی که در این دوران صاحب قدرت نرم بود، اظهار کرد: قدرت نرم از طریق جذابیت های فرهنگی، ایده های سیاسی و سیاست ها صورت گرفته است و بر اساس نظر متفکران،
قدرت نرم و سخت در هم تنیده هستند ولی قدرت نرم وابسته به قدرت سخت نیست.

 

رییس مرکز  بسیج سازمان صداوسیما ادامه داد: می توان گفت که  امروز رهبر معظم انقلاب بعد از امام(ره) صاحب قدرت نرم است و حماسه باشکوه 88 و نیز انتخابات ریاست جمهموری حاکی از از این مطلب است و این که هیچ کسی نمی تواند با قدرت نرم مقابله کند.

 

جعفری، چهار عرصه برای قدرت نرم عنوان کرد و افزود: هر فرد یا حکومتی که بخواهد صاحب قدرت نرم باشد باید چهار عرصه، کارآمدی، سرمایه اجتماعی، اقتدار و جذابیت را داشته باشد که انقلاب اسلامی ایران، چهار عرصه را با هم دارد.

 

وی با بیان این که وجود این چهار عرصه در قدرت نرم باعث نفوذ ناپذیری می شود، ادامه داد: در بیان مبانی و مؤلفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی  از نگاه صاحب نظران،  می توان گفت؛ انقلاب اسلامی تجلی قدرت نرم با توانایی نفوذ در رفتار دیگران، بدون تهدید یا اغوا و عمدتا برنامه ارشاد به شمار می رود که در هیچ کجای جغرافیایی زمین مشابهی برای آن وجود ندارد.

 

رسانه تنها دستگاه رسمی دارای قدرت نرم است

معاون سازمان صداوسیما به بیان نگرانی غرب از قدرت نرم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این که در برنامه سالانه امنیت آمریکا، یکی از چالش های امنیتی، کشور ایران مطرح شده است یعنی کشور ما دارای ظرفیت و توان مندی هایی است که به چالش امنیتی تبدیل شده است.

 

جعفری ادامه داد: یکی از نظریه پردازان غرب معتقد است،  تنها راه آرام ساختن طوفان انقلاب اسلامی را در سایه،  استحاله انقلاب و یا نابودن کردن آن می داند که اگر این اتفاق صورت نگیرد،  قدرت مقابله با انقلاب اسلامی ایران را نداریم که همه این بیان ها یعنی،  ایران کشوری با قدرت نرم و نفوذ ناپذیر است.

 

وی، از رسانه ملی به عنوان تنها دستگاه رسمی و مقتدری که مسؤولیت قدرت نرم را دارد، یاد و خاطر نشان کرد: با اشاره به فرمایش رهبری، رسانه ها و شبکه های عظیم اطلاع رسانی از هر سلاحی قوی تر بوده و امروز جنگ دنیا، جنگ رسانه ها یا جنگ نرم است.

 

معاون سازمان صداوسیما با تأکید این که رسانه در مدیریت و شکل دهی افکار مردم نقش دارد، گفت: امروز هر کسی می خواهد تأثیر گذار باشد باید از قدرت رسانه استفاده کند که امروزه روش های پیچیده ای از جنگ روانی به کار می رود و رسانه، جنگ جویان جنگ نرم محسوب می شود.

 

سناریوی آمریکا تغییر نظام جمهوری اسلامی است

وی با اشاره به سناریوی آمریکایی دلتا که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی تشکیل شده است، خاطر کرد: این سناریو دارای سه راهبرد دکترین مهار، برای محدود کردن تأثیر گذاری ایران بر کشورهای اسلامی، سازماندهی نافرمانی مدنی، برای ایجاد فتنه مانند فتنه 88 و نبرد رسانه ای است.

 

جعفری اظهار کرد: آنچه امروز مهم است راهبرد سوم دلتا یعنی، نبرد رسانه ای است که مربوط به جمع حاضر است پس ما باید در برابر نبرد رسانه ای دشمن در رسانه ملی، کار ویژه ای انجام دهیم.

 

معاون سازمان صداوسیما راهبردهای نبرد رسانه ای دشمن را معرفی کرد و افزود: ذهن مخاطب خود را با ارائه چارچوب های خود شکل می دهند( مانند شبکه های فراوان فارسی زبان بر علیه انقلاب) و نیز نفوذ کردن به فکر تصمیم سازان که لااقل به چارچوب های آن ها فکر کنند.

 

رییس مرکز بسیج سازمان صداوسیما  به چهار هدف عمده رسانه ملی در فرمایشات رهبری اشاره کرد و  ادامه داد: ائتلای فرهنگ عمومی، زمینه سازی اخلاق و معنویت، نشر اسلام و تحکیم انقلاب اسلامی به عنوان چهار وظیفه ای که ما باید با برنامه ریزی های مدون و مبتنی بر سیاست های روز، محقق کنیم.

 

جعفری با بیان این که جمهموری اسلامی ایران در کل دنیا با 11درصد، به عنوان پرمصرف کننده ترین از وایبر است، تأکید کرد: امروز رسالت بزرگی بر دوش رسانه ملی و نیز سرگروه های صالحین است و از آنجا که  خیل عظیم آن بسیجی ها هستند،  بنابراین مسؤلیت مضاعف می شود لذا تلاش مضاعفی نیز می خواهد.

 

ایران بالاترین مصرف کننده وایبر است

وی ادامه داد: بسیج باید میدان دار باشد و هوشمندانه عمل کند و در زمینه ایجاد فضای مناسب برای اظهار اندیشه، زمینه شناخت و رمز شناسی از سناریوی دشمن، تربیت نیروی انسانی مؤمن و متعهد و مراقبت از آن ها و نیز ایجاد شرایط برای بروز و ظهور نیرو های مؤمن، به عنوان وظایف خود در رسانه ملی به خوبی عمل کند.

 

معاون سرمایه انسانی سازمان صداوسیما با اشاره به این فرمایش رهبری که بسیج خیلی گره ها را باز کرده و کلید طلایی حل بسیاری از مشکلات آینده است، خطاب به حضار تأکید کرد: ما باید با عنایت امام رضا(ع) بخشی از جغرافیای فکری انقلاب را آباد کنیم. راه نجات صداوسیما، حلقه های صالحین، راه ارتقا این حلقه ها، فرهنگ بسیج و تقویت سازمان ها است که منجر به ایجاد تحول روحی در بین نیروها می شود.

 

جعفری یادآور شد: ما وظیفه داریم در رسانه ملی، به عنوان نیروهای بسیجی، با توانمند سازی و شناسایی افراد هوشمند و دارای ابتکار، ظرفیتی را فراهم آوریم که آرزوی رهبری، که عمل به دین در صداوسیما است محقق شود./844/پ201/ب5     
     
 

ارسال نظرات