۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۲۴۰۹۵۷
عضو شورای نگهبان:

مؤمنان اگر پراکنده باشند شکست خواهند خورد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای نگهبان گفت: مؤمنان اگر پراکنده باشند شکست خواهند خورد؛ «حضرت مهدی می‌آید تا بین کسانی که متحد شده اند (کفار) شکاف بیندازد و آنهایی را که پراکنده و متفرق هستند(مومنان) متحد کند.
مؤمنان اگر پراکنده باشند شکست خواهند خورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان شامگاه چهارشنبه 24 دیماه، در ادامه جلسات شرح خطبه‌های نهج البلاغه در مسجد هفتاد و دو تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه)، به خطبه 150 این کتاب شریف اشاره کرد که دربارة پیشگویی زمان ظهور حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و گفت: آنجا که می‌فرماید: »کسی از ما اهل بیت که آن زمان را درک می‌کند(یعنی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه)، در تاریکی و ظلمت شبانه آن دوران حرکت می‌کند، در حالی‌که یک چراغ فروزان در دست دارد.

 

وی با اشاره به آیه شریفه 46 سوره احزاب که می‌فرماید: ...وَ دَاعِیًا إِلَی اللَّـهِ بِإِذْنِهِ وَ سِرَ‌اجًا مُّنِیرً‌ا این چراغ فروزان را تعبیر به حضرت رسول اکرم(ص) کرده و گفت: پیامبر خودشان سراج منیر بودند و با توجه به ادامه خطبه که حضرت می‌گوید رفتار ایشان شبیه صلحا است. بیشتر متوجه می‌شویم که آن حضرت رهرو راه پیامبر اکرم و اهل بیت(ع) است. چرا که منظور از صالحین در عبارت «و یحذوا فیها علی مثال الصالحین»، آن بزرگواران هستند.

 

اسماعیلی در ادامه این سؤال اصلی را مطرح کرد که با این مقدمه، آمدن منجی موعود، با یک چراغ فروزان و رفتاری مانند آباء صالحش برای چیست؟ به عبارت ساده تر ما انتظار چه پیش آمدی را باید از ظهور حضرت حجت داشته باشیم؟ سپس به ادامه خطبه 150 اشاره کرده و چهار اتفاق را نتیجه ظهور حضرت مهدی خواند: «حضرت می‌فرماید اولین کار آن امام گشایش در کار مردم است: لِیحُلّ فیها رِبقا. یعنی امام زمان ظهور می کنند، اول برای اینکه گره گشایی کنند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش افزود: ربق به طنابی می گویند که پر از گره است. به هر گره هم ربقه گفته می شود. اشاره دارد به گره های مادی و معنوی که در زندگی بشر افتاده است. چرا که قبل از ظهور هم مردم دچار جهل اند و گره های فکری و اعتقادی در زندگی‌شان دیده می شود و هم با مشکلات مالی و مادی رو به رو هستند. به عبارت کامل تر، پیش از ظهور، رفاه ممکن نیست. گشایش ها و توسعه هایی که امروز می بینیم در مقابل آنچه باید باشد و انشاء الله اتفاق می افتد، هیچ است. چرا که بوجوده سبطت الارض و السماء و بیمنه رزق الورا. وقتی بین ما و بهانه خلقت و این وجود شریف، فاصله است به طور طبیعی، نعمات هم از بشر دریغ می شود.»

 

این عضو شورای نگهبان در ادامه نیز به بخشی از خطبه 138 نهج البلاغه که آن نیز درباره ظهور حضرت حجت است اشاره کرد: «امام علی(ع) می فرماید: بدانیدکه فردا او می‌آید (فردائى که‏ مرکز حوادثی است که به ذهن کسی نمی رسد)...کسى بر شما حکومت‏خواهد کرد که از تمام کسانی که در طول این سال‌ها به بشر ظلم کرده اند انتقام می‌گیرد. و زمین آن‌چه را که از گنج و نعمت درون خود دارد، داوطلبانه برای او بیرون می‌دهد و کلید تمام نعمات را به او می‌سپارد.

 


وی ادامه داد: این یعنی وقتی حضرت در پرده غیبت هستند، زمین تمام نعمت‌هایش را در اختیار بشر قرار نمی‌دهد اما پس از ظهور اختیار تمام نعمت‌ها در دست ایشان قرار می‌گیرد تا گره از کار بشر باز کنند و قبلا عرض کردیم که مشکلات فکری بشر هم به خاطر دوری از قرآن است و حضرت از طریق انس با قرآن است که مشکلات اعتقادی و فکری ما را رفع می‌نمایند.»

 

اسماعیلی اثر دوم ظهور حضرت مهدی را با توجه به خطبه 150 نهج البلاغه رهایی تمامی بندگان بیان کرد و گفت: «حضرت در ادامه می‌فرماید گام دوم آن است که: یعتق فیها رقا. رِق یعنی بردگی. ایشان با آمدنشان بردگان را رهایی می‌بخشند  رق هم مصدر است و همه نوع بردگی را شامل می‌شود. چه آن‌ها که جسمشان در اختیار دیگران است و چه کسانی که بردة فکری قدرتمندان شده‌اند.»

 

وی در ادامه افزود: «حضرت مهدی می‌آید تا بین کسانی که متحد شده اند (کفار) شکاف بیندازد و  آنهایی را که پراکنده و متفرق هستند(مومنین)متحد نماید. این نکته بسیار مهم است که وعده خداوند پیروزی کسانی است که با هم متحدند. مؤمنان اگر پراکنده باشند شکست خواهند خورد. وعده خدا این است که اگر متحد باشی (حتی کافر) به پیروزی می‌رسی و اگر متفرق و پراکنده باشی (حتی مؤمن)، شکست خواهی خورد و حضرت حجت می‌آیند تا دل‌های مؤمنان را به هم نزدیک کنند.

 

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: حضرت علی(ع) در جنگ معاویه به یارانشان گفتند آن‌ها بر شما پیروز می‌شوند، نه به خاطر این‌که بر حق هستند، نه، بلکه چون با هم متحدند و روی حرفشان ایستاده‌اند این سنت الهی است. پیروزی با کسانی است که متحد و همدل باشند و بعد حضرت با می‌گویند من حاضرم ده نفر از شما را بدهم و یکی از یاران معاویه را داشته باشم و منظورشان به وفاداری آن‌هاست.»

 

اسماعیلی در پایان این جلسه با اشاره به خطبه 97 نهج البلاغه گفت: «تفرقه مایه شکست و اتحاد مایه پیروزی است و متأسفانه در زمان غیبت دشمنان خدا متحدند و مؤمنان و دوستان خدا پراکنده‌اند. چیزی که بدون شک از بزرگترین معضلات امروز مااست. ببینید چطور یک جمع کوچک به اسم اسرائیل هرکاری می‌خواهد می‌کند و این همه مسلمان نمی‌توانیم جلوی او در بیاییم! این ناشی از عدم اتحاد مااست. اگر می‌خواهیم منتظر واقعی ان حضرت باشیم، باید همین چهار کار را انجام دهیم. تا می‌توانیم گره از کار مردم باز کنیم، تا می‌توانیم فکر و روح مردم را آزاد کنیم و برای همدلی و اتحاد مؤمنان تلاش نماییم تا انشاء الله بستر ظهور آن بزرگوار نیز فراهم شود./817/پ202/ب4

ارسال نظرات