۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۲۴۱۳۹۹
با سخنرانی حداد عادل؛

مراسم اختتامیه دهمین دوره دانش افزایی ایران‌پژوهی استادان ایرانشناس برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم اختتامیه دهمین دوره دانش افزایی ایران‌پژوهی استادان ایرانشناس از کشورهای روسیه، لهستان و بلغارستان با حضور حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.
ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه دهمین دوره دانش افزایی ایران‌پژوهی استادان ایرانشناس از کشورهای روسیه، لهستان و بلغارستان با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و چند تن از نمایندگان مجلس و روسای دانشگاه‌های کشور، شامگاه شنبه 27 دی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 

 

دهمین دوره ایران‌شناسی، به همت مرکز توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی و شرکت حامیان میراث فرهنگی، که از یکشنبه 14 دی آغاز شده بود شامگاه روز شنبه 27 دی با اهدای گواهینامه به کار خود پایان داد.

 

در ابتدای مراسم غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اهمیت ایرانشناسی از جهات مختلف گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در کشور ایران نشان از قدمت 7 هزار ساله آن دارد که این سابقه دیرین شایسته تامل است.

 

رییس فرهنگستان زبان وادب فارسی با اشاره به حوادث عظیمی که ایران پشت سر گذاشته اظهار داشت: ایران حوادث بسیار عظیمی را پشت سر گذاشته که بزرگ‌ترین این تحولات ورود اسلام به این کشور بوده که هویت ایرانی در کنار اعتقاد اسلامی باقی مانده است.

 

حداد عادل در ادامه افزود: امروز در انقلاب اسلامی رابطه اسلام و ایران رابطه‌ا‌ی حل شده است ایرانی‌ها با آمدن اسلام دین و خط خود را عوض اما زبان خود را تغییر ندادند در واقع هویت ملی این مردم در عین اعتقاد به اسلام حفظ شد و این استمرار هویت بسیار مهم است.

 

در ادامه عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: ایران کشوری است که از نظر سیاسی 6 هزار سال متوالی دولت داشته است.

 

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به امپراتوری ایران عنوان کرد: امپراتوری ایران بر عکس سایر امپراتوری‌ها در دنیا زمان جنگ به هر کشوری حمله می‌کرد آنجا را تخریب نمی‌کرد.

 

عزیزی در ادامه اظهار داشت: امروز در برابر ایران با این سابقه تمدنی درخشان کشور تازه به دوران رسیده‌ای چون آمریکا که هیروشیما و ناکازاکی را با همه مردمش یک جا نابود کرد دم از حقوق بشر می‌زند.

 

همچنین در ادامه این مراسم ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اظهار تاسف از عدم مطابقت تغییر شناخت ایرانشناسان با تغییرات ایران، گفت: متاسفانه شناخت ایرانشناسان از ایران با تغییرات روی داده در این کشور مطابقت ندارد که نکته قابل اهمیتی است، ما باید تلاش کنیم شناختی که امروز در کشور ایرانشناسان خارجی وجود دارد با تغییرات ایران امروز مطابقت داشته باشد.

 

ابراهیمی ترکمان افزود: ایرانشاسان بزرگی هستند که دوطرفه کار کردند نه تنها در کشور خود برای شناساندن ایران تلاش کردند بلکه به ما نیز در شناخت هر چه بیشتر ایران کمک کردند برخی ایرانشناسان خارجی آثاری را منشر کردند که گاهی ایرانشناسان ایرانی هم به نوشته‌های آنها مراجعه می‌کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در روسیه، بلغارستان و لهستان آثار و اسناد زیادی وجود دارد که توسط ایرانشاسان انجام شده که ما می توانیم در توسعه ایرانشاسی از آثار و تحقیقات آنها بهره‌مند شویم.

 

گفتنی است سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف به روز رسانی اطلاعات  اساتید ایرانشناسی دانشگاه‌های خارجی، تقویت توان علمی و بالا بردن سطح آگاهی استادان رشته ایران‌شناسی و همچنین ارائه چهره حقیقی فرهنگ و تاریخ تمدن ایران  به مردم و جامعه دانشگاهی خارج از کشور  اقدام به برگزاری دوره باز آموزی اساتید ایران‌شناس می‌کند.

 

همچنین در پایان این مراسم به حدود یازده نفر از اساتید ایران شناس و زبان فارسی کشورهای روسیه، لهستان و بلغارستان که دوره بازآموزی را سپری کرده بودند گواهینامه اعطا شد./807/پ202/ب4

ارسال نظرات